„Principala provocarea este legată de aducerea de oameni care să fie potriviţi domeniului de activitate şi de pregătire a acestora. Din punct de vedere demorgafic, ştim toţi ce se întâmplă. Sperăm să se îndrepte. De asemenea, sperăm să existe sprjin din partea autorităţilor pentru programe de relocare, pentru că în ultima perioadă, de exemplu, cei din Polonia s-au îndreptat în această direcţie şi au reuşit prin aceste programe de relocare, să acopere o parte din deficitul de forţă de muncă din acest domeniu, ei fiind de altfel mult mai avansaţi în domeniu faţă de noi”, a declarat pentru Capital Bogdan Pelinescu, președintele Asociației Business Service Leaders (ABSL).

El spune că este un domeniu care se potriveşte unui anumit profil.

„Noi credem că va fi o rată e creştere între 5 şi 7%, de la 125.000 în prezent. Lucrurile se pot mişca mult mai repede cu sprijinul cu sprijinul educaţiei”, spune preşedintele ABSL.

Asociaţia arată că industria de business services din România oferă salarii de intrare cu până la 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie și oportunități foarte rapide de dezvoltare a carierei. Pentru specialiștii care lucrează în domeniul Financiar Contabil, sau Servicii Clienți (Customer Services) salariul de intrare poate începe de la 3.300 lei brut pe lună, iar pentru cei care lucrează în Supply Chain (Aprovizionare) de la 3.000 lei brut/lună.

“Industria noastră este una dintre cele mai dinamice din România, potențialul industriei fiind de 300.000 de angajați, acum lucrând în industrie circa 125.000 de oameni. Industria de outsourcing oferă posibilitatea de dezvoltare personală foarte rapidă, cu ajutorul trainingurilor multidisciplinare prin care companiile ajută angajații să obțină competențele necesare”, explică Bogdan Pelinescu.

Programul de masterat Business Services, destinat viitorilor angajați din industrie, oferit de ABSL România și Academia de Studii Economice din București, a ajuns la cea de-a treia promoție. ABSL România și Academia de Studii Economice din București au lansat în anul 2016 programul de masterat Business Services, organizat în cadrul Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune, acesta fiind disponibil în fiecare an pentru 50 de studenți.

„Am vrut să prezentăm acest program de Master pe care îl avem împreună cu ASE, pentru că este un program care deschide nişte drumuri. Faptul că deja a fost acreditat, faptul că deja a fost înglobat în această curiculă universitară este un fenomen foarte important. Şi am vrea să extindem o invitaţie şi altor universităţi din ţară, Iaşi, Cluj sunt centre universitare cu tradiţie, să încercăm să replicăm această experienţă pe care o avem în Bucureşti şi să creăm programe similare şi în aceste centre. Pentru că noi credem că este foarte important să împingem înainte aceste idei şi să existe o dezvolte sistematică”, a adăugat el.

Este un proiect pilot, care are nevoie să fie replicat la scară națională, iar acest lucru se poate face doar printr-un parteneriat cu statul, spune el.

„Ar trebui ca în educație să adoptăm modelul finlandez prin care sistemul educațional românesc să dezvolte forța de muncă necesară economiei actuale, nu cea planificată pe criterii care aparțin trecutului. Sectorul serviciilor externalizate are nevoie de un parteneriat cu Guvernul pentru că educația este un factor cheie al pregătirii oamenilor de care are nevoie industria”, afirmă Bogdan Pelinescu.

În 2018 a absolvit prima generație de studenți ai programului de masterat Business Services. Şi 98% dintre aceștia s-au angajat deja în companii din cadrul industriei la finalizarea studiilor.

Pe parcursul celor doi ani ai programului, studenții participă la cursuri precum Managementul proceselor financiar-contabile, Instrumente pentru managementul proiectelor, Managementul proceselor IT, Îmbunătățirea proceselor de afaceri (de exemplu Lean Six Sigma), Analiza financiară, Analiza cerințelor de afaceri, Sisteme ERP (cum e SAP) sau studiul intesiv al unei limbi straine (de exemplu germana). Cursurile sunt predate de profesori de la ASE București și specialiști din cadrul companiilor membre ABSL.

Asociația Business Service Leaders lansează raportul anual privind salariile și beneficiile angajaților din industria de outsourcing.

Salariul pentru nivelul de intrare al angajaților fără experiență din industrie poate fi, în multe cazuri, cu până la 30% mai mare comparativ cu minimul pe economie al angajaților cu studii superioare.

Studiul realizat în parteneriat cu KPMG, analizează șapte procese / tipuri de posturi ale industriei, după cum urmează: Managementului proiectelor/proceselor, Finanțe și Contabilitate, Resurse Umane, Servicii Clienți, Servicii de Aprovizionare și Achiziții, Dezvoltare Software (IT) și Top Management.

Pentru specialiștii în Project Management salariul lunar poate începe de la 5.000 lei brut și poate ajunge în multe cazuri la 20.000 lei brut/lună.

Companiile din industrie oferă bonusuri de limbă care pot depăși 3.000 de lei brut/lună. Potrivit studiului, majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana și spaniola sunt limbile cele mai căutate de către angajatori, acestea fiind plătite cu bonusuri ce variază între 270 de lei brut și 3.000 de lei brut pe lună. Cei care cunosc limbi mai puțin vorbite pot primi bonusuri până la 3.600 de lei brut/ lună, în plus față de salariu.

Un alt beneficiu acordat angajaților sunt zilele libere suplimentare, în afara celor obligatorii, care pot varia între una și șase zile pe an. Alte beneficii oferite de companii sunt tichetele de masă, abonamentele medicale private și opțiunea de a avea ore de lucru flexibile.

Studiul realizat de ABSL împreună cu KPMG a fost făcut prin intermediul unui chestionar la care au răspuns 19 dintre companiile membre.

În 2018, 33% dintre angajați ofereau servicii de Gestionare Clienți, 25% Servicii de IT și 23% activau în domeniul Financiar Contabil. Potrivit aceluiași studiu, vârsta medie a forței de muncă este cuprinsă între 26 și 35 de ani, femeile reprezentând 61% dintre angajații din industrie.

Potrivit sondajului, în medie, un angajat stă în companie între 1 și 5 ani. Majoritatea oamenilor care lucrează în industrie au cel puțin o diplomă universitară, iar 24% sunt absolvenți de Masterat sau Doctorat.

În acest moment, cei mai căutați sunt oamenii care combină cunoașterea limbilor străine (germana fiind una dintre ele) cu alte aptitudini cerute de industrie.

Automatizarea în industrie

Angajatul din back-office sau call-center petrece până la 80% din timpul zilnic completând formulare, procesând date sau comezi, adică o multitudine de activități vitale pentru clientul final, dar care iau mult timp pentru angajați.

Automatizarea nu înlocuiește forța de muncă, dar este ideală pentru activitățile care presupun procese repetitive și previzibile.

Roboții software sunt capabili să rezolve activitățile, pentru care sunt programați, de cinci ori mai rapid, comparativ cu personalul firmei.

Conform studiului realizat de ABSL, 76% dintre companiile intervievate folosesc automatizarea simplă (Robotic Process Automation – simple based rules) în activitățile companiei.

Adăugând inteligența artificială și automatizarea cognitivă, roboții de software sunt capabili să întreprindă mai multe acțiuni repetitive și previzibile, fără a mai fi nevoie de intervenția angajaților (mailuri automate, agent virtual, Interactive voice response). 21% dintre companiile intervievate folosesc automatizarea cognitivă.

Majoritatea companiilor, 57%, dezvoltă intern aceste soluții de automatizare simplă. 25% dintre companiile intervievate au dezvoltat intern centre de excelență pentru dezvoltarea proceselor de automatizare.

“Robotizarea unor activități înseamnă a da posibilitatea angajaților de a desfășura activități unde își pot exprima mai bine competențele și creativitatea. Echipa are mai mult timp pentru a se dedica proiectelor și inițiativelor care aduc o valoare ridicată business-ului și, astfel, oamenii vor avea o satisfacție mai mare decât cea a unei activități banale și repetitive. În același timp, roboții vor trebui coordonați, ei devenind tot mai mult “asistenții” angajaților, ajutându-i să își facă munca mai eficient și asigurând, în multe cazuri, procesare continuă pentru activitățile standard”, declară Bogdan Barbu, vicepreședinte ABSL.

Potrivit studiului realizat de Asociație, împreună cu KPMG, ABSL estimează că industria de outsourcing a generat venituri de aproximativ 4 miliarde de euro în 2018 în România.

Asociaţia Business Service Leaders în România este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa cele mai importante companii din piață care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D). Rolul ABSL România este de a susţine expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării principalilor jucători, angajarea autorităților și grupurilor de interes în dezvoltarea aspectelor operaționale cheie ale industriei.