La targul de joburi “Arenele Carierei”, de la sfarsitul lunii trecute, au fost oferite circa 400 de slujbe de catre 49 de companii, majoritatea multinationale. De asemenea, pe www.eJobs.ro se gasesc in acest moment “639 de joburi pentru studenti, aproape de zece ori mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut”, asa cum transmit coordonatorii site-ului de recrutare. Pe scurt, tendinta este clara: angajatorii se orienteaza catre segmentul tinerilor aflati intr-o faza incipienta a carierei profesionale.


La “Arenele Carierei”, cateva standuri au fost luate cu asalt. Reprezentantii Quadrant Amroq Beverages spun ca din CV-urile primite se va face o selectie cat de curand, si candidatii vor fi chemati la interviu. “Cautam studenti in ani terminali, pentru departamentele de marketing, PR, resurse umane, IT, contabilitate. Mai avem un proiect, Pepsi School, care pregateste tinerii pentru a lucra la departamentul de vanzari. Ii luam de la zero si-i formam in cadrul companiei”, le-a explicat celor interesati, la standul companiei, Roxana Pastuhov, asistent de resurse umane la QAB.
Slujbele din domeniul bancar sunt si ele la mare pret. Spre exemplu, la standul Piraeus Bank se adunasera circa 500 de CV-uri. Tinerii recent absolventi de studii economice sau aflati la facultate in ani terminali au fost asigurati de catre reprezentantii companiei ca vor fi chemati la interviu pentru diferite posturi “entry level”.



“Ei vor invata lucruri noi in cadrul bancii, fiindca foarte putine din cunostintele teoretice de la scoala pot fi realmente aplicate”, explica reprezentantii Piraeus Bank.
Joburile in domeniul IT, o alta categorie “favorizata”, au fost oferite si la acest targ de catre un numar mare de companii. Printre acestea, firme cu reputatie puternica, precum HP, RDS&RCS, Alcatel, dar si companii aflate in dezvoltare, precum Route 66. “Suntem in plin proces de extindere. Dorim sa angajam 150 de programatori, din orice zona a tarii. Oferim, pentru aceasta, un pachet atractiv de relocare si cerem candidatilor sa demonstreze reale abilitati in domeniul de programare”, spune Tudor Artenie, manager PR la Route 66.











“Suntem in proces de extindere. Dorim sa angajam 150 de programatori, din orice zona a tarii. Le oferim un pachet atractiv de relocare, le cerem abilitati reale in domeniu.”

Tudor Artenie,

PR manager Route 66










Studentii participanti la targ au parut destul de multumiti de ofertele companiilor. Daca pentru cei din domeniul economic sau IT exista sanse de a lucra in domeniul in care se pregatesc la scoala, cei de la facultatea chimie, in schimb, incearca marea cu degetul. Cosmin Moraru, Gabriel Dimitrievici si Alexandra Bota considera ca pot incerca sa trimita CV-uri pentru joburi de reprezentanti vanzari sau customer service la Connex sau Orange. “Cel mai convenabil job mi se pare acela de testare a jocurilor video. Am sa-mi trimit CV-ul chiar maine!” spune Cosmin.


Pe site-ul firmei Carrer Experts, organizatoare a evenimentului, mai pot fi inca depuse CV-uri de catre tinerii care nu au ajuns la “Arenele Carierei”. “In prezent, exista 5.500 de CV-uri pe site-ul www.ecareer.ro si inca se mai asteapta inscrieri, pana la sfarsitul lunii”, spune Cristian Hossu, organizator din partea Career Experts. Tot el explica faptul ca firmele participante, 49 la numar, sunt relevante pentru piata fortei de munca din Romania, “impreuna formand 10% din PIB”.
Specialistii au mai multe explicatii despre orientarea firmelor catre tineri.



“Una ar putea fi dezvoltarea zonelor care anii trecuti erau foarte ramase in urma: Moldova, Oltenia, unele parti ale Munteniei. Alt motiv: multi studenti din ultimele generatii au inceput sa lucreze inca din primii ani de facultate, chiar fara bani sau platiti foarte prost, au capatat experienta si acum sunt cautati pentru angajare”, spune Liviu Dumitrascu, manager “eJobs”. Alte posibile explicatii rezida in cresterea nivelului salariilor la angajatii cu experienta, ceea ce-i determina pe angajatori sa caute candidati foarte tineri, dar cu pretentii mici. In fine, “multinationalele incearca sa atraga studentii talentati cat mai devreme, tocmai pentru a nu fi recrutati de alte companii inaintea lor”, conchide Dumitrascu.