„Problemele cele mai mari pentru 2011 sunt legate în continuare de lipsa unei viziuni guvernamentale coerente cu privire la reluarea investițiilor, la absorbția fondurilor structurale pentru investiții de infrastructură, ca și la lipsa unor măsuri clare de susținere a mediului economic”, spune unul dintre cei mai celebri și activi antreprenori români, Marius Ghenea. Adăugați la opinia sa și nemulțumirile privind lipsa politicilor de stimulare a consumului intern și de reducere a pieței negre a muncii și veți avea imaginea de ansamblu pe care și-au format-o antreprenori și manageri din cele mai importante domenii asupra anului ce stă să înceapă. Evident, punctele lor de vedere depind și de sectorul pe care îl reprezintă.
„Pentru 2011 aștept ca băncile să înceapă să înțeleagă că fără a face niște concesii de la strategia gurmandă pe care au adoptat-o, nu se poate relua consumul. Sper, de asemenea, că guvernanții vor înțelege că puterea de cumpărare a românilor le este un aliat și nu un adversar. Mi-e teamă, însă, că nu vor înțelege lucrurile astea”, spune patronul producătorului Mobexpert, sătul, probabil, de accesul redus la creditare al potențialilor săi clienți.
În alt domeniu, Mihai Ghyka, directorul general al StarBev (producătorul berilor Bergenbier, Stella Artois și Beck`s), spune că, „după un an foarte dificil, cele mai rele lucruri posibile în 2011 sunt creșterea fiscalității (taxe, impozite, accize), care ar genera o nouă creștere de prețuri și un nou declin al consumului, volatilitea crescută a leului și incertitudinea legată de creșterea fiscalității și a șomajului.”
Temeri similare are și președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Florin Pogonaru: „Mă îngrijorează continuarea politicilor de subminare a consumului intern și, automat, de creștere a importurilor.” În plus, prevede că „va fi un an în care vor ieși la iveală abuzuri grave dinspre administrația locală” care se vor repercuta în mersul economiei.
Sorin Minea, patron al producătorului Angst și președinte al Asociației Române a Cărnii, pare și mai pesimist. ”Nu mai am nicio încredere în 2011. Nu văd ce s-ar putea întâmpla bun în domeniul nostru. Asta pentru că 2010 a fost anul haosului, anul economiei subterane, care a întors piața cărnii și a produselor din carne cu 20 de ani în urmă. Practic, statul român, care tolerează existența unei piețe negre a cărnii, recunoaște că nu mai are puterea să intervină în anumite domenii”, spune el. Minea crede că lucrurile s-ar putea chiar înrăutăți în următoarele 12 luni. ”De la anul se pregătește o nouă lovitură dată plătitorilor de taxe din sectorul alimentar: se vor înființa, în fiecare comună, așa-zisele abatoare de necesitate. De ce aș fi, așadar, optimist?”, se întreabă acesta.
Analistul media Iulian Comănescu pare a crede că nici de la presă nu trebuie să ne așteptăm  la prea multe lucruri bune. "Dacă e să ne gândim la jumătatea goală a paharului, am tot vorbit despre alinierea politică a mass media, care se petrece în vederea celor trei ani electorali care urmează (2012-2014). Am scris despre subiectul ăsta şi concluzia ar fi că amestecul dintre presiunile politicului şi sărăcia din piaţa de publicitate are un caracter exploziv din punctul de vedere al jurnalismului echilibrat şi în general al bunului-simţ mediatic”, afirmă el.
Comănescu este de părere că se vor cultiva în continuare ”editorialiştii-petardă, clovnii violenţi de TV, analiştii cu opinii controlabile, gazetele gălăgioase şi dezvăluirile de tip «a intrat în posesia unei înregistrări», care au înecat spiritul critic şi aptitudinile raţionale ale presei româneşti de prin 2009 încoace”.

Chiar nimic bun? Ba da

Același Iulian Comănescu spune, însă, că am putea asista și la o serie de evoluții interesante în mass media. ”Dincolo de faptul că internetul ar putea să devină un pic mai sexy în 2011, jumătatea plină a paharului se leagă de tatonările pe care giganţi ai conţinutului le au în piaţa românească. Nu pot da detalii cu privire la asta, dar în România au avut succes până acum companii relativ mici şi mobile, ca Ringier sau CME. Marile grupuri media, societăţile pe acţiuni, au încercat marea cu degetul, ca Bertelsmann, sau se lasă încă aşteptate”, afirmă el.
Analistul și consultantul media crede că mastodonţii de acest tip au o filozofie diferită de firmele mai mici şi mai inovatoare: depind de AGA şi au nevoie de margini de profit de 15-20%, ca societăţi cotate pe bursă sau cu fonduri de investiţii în acţionariat. ”Dar odată ce o astfel de organizaţie decide în privinţa României, începe să plouă cu bani şi aspectul pieţei se modifică. Există două locuri în care logica spune că s-ar putea petrece aşa ceva. Intact Media Group ar trebui să iniţieze o colaborare oarecare cu un grup din afară, deşi ezită să facă asta din cauza mentalităţii nouăzeciste a fondatorului, Dan Voiculescu. Apoi, e interesant ce se va întâmpla cu CME după ce a vândut 30% către Time-Warner. S-ar putea ca peste trei ani să spunem «Time-Warner» în loc de «CME» la fel cum acum spunem «CME» în loc de «Mediapro».", explică Iulian Comănescu.
Poate suna naiv, însă una dintre condițiile revenirii economiei este renunțarea la atitudinea de victimizare, crede Sorin Păun, partener în cadrul celei mai mari companii de training din România, Ascendis: „2011 va consolida cele două consecințe pozitive ale crizei: mai mult realism și responsabilitate crescută în ceea ce privește consumul. După câțiva ani care au avut de creștere exponențială a consumului, 2009 și 2010 au adus întoarcerea la nevoile de bază și limitarea accesului la nevoile superioare, de lux. Ecuația economică s-a schimbat un pic, în sensul în care nu mai oferă șanse pentru toți, dar oferă posibilități majore celor care tratează cu mare responsabilitate cerința clientului”, e de părere Sorin Păun. Este vorba, însă, atenție, de o firmă care intră în 2011 cu „cel mai bun start din istoria Ascendis” și preconizează o creștere a veniturilor de 20%.
Optimist este și Marius Ghenea, nu în ceea ce privește economia în ansamblu, ci pe domeniul care l-a consacrat, comerțul online. „Estimăm o creștere susținută, mai ales că acest segment a avut o dinamică mult mai bună decât restul retailului românesc, chiar și în anii 2009-2010. Iar acest lucru s-a datorat si creșterii continue a penetrării și utilizării Internetului în România (o piață încă emergentă, deci cu potențial de creștere și în următorii ani). Credem că acest trend de creștere va continua și în 2011, probabil chiar se va accelera”.
El crede că, la nivelul economiei in ansamblu, se așteaptă un prim semestru dificil, marcat de continuarea contracției consumului și de lipsa unor măsuri coerente de relansare economică, și apoi un semestru al doilea mai echilibrat, în care vor începe sa reapară germenii revenirii consumului, însă nu pe baza unor acțiuni politice sau guvernamentale, ci pe baza declanșării unor mecanisme economice în mediul privat: reluarea creditării consumului, reînceperea unor procese de recumpărare și împrospătare a bazei instalate de produse.