Realizată într-o abordare unitară, la nivel national, seria de acțiuni demarată de ANPC are ca scop monitorizarea condițiilor în care desfășoară actul comercial marii retaileri, în raport cu consumatorii și cu respectarea drepturilor lor.

” Cumpărăm, în continuare, abateri la kilogram și le plătim cu amenzile aplicate! Încă sperăm să găsim o soluție constructivă, dar iată că mai avem de așteptat! În ziua în care vom găsi măcar începute demersurile solicitate de bunul simț comercial, vom știi că suntem pe drumul bun! Până atunci, curg amenzile!”, a avertizat Horia Constantinescu, președinte ANPC.

ANPC a verificat 103 magazine mari

Doar în ultima săptămână, respectiv în perioada 14-21 martie 2022, au fost verificate 103 magazine mari, aparținând lanțurilor Mega Image, Carrefour, Lidl, Penny, Profi, Kaufland, Auchan, Selgros, Metro, La Cocoș, Supeco, Unicarm, Sălăjeanca, German Market și Cora, la care s-au înregistrat abateri, fapt care a determinat aplicarea următoarelor sancțiuni:

amenzi contravenționale în valoare totală de 1,56 milioane lei

și măsurile complementare de:

• oprire definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a tuturor produselor alimentare cu deficiențe
• oprire temporară a activitătii și prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 17 de unități
• 18 propuneri de încetare a practicii incorecte.

Dintre cele mai frecvente nereguli constatate au fost menționate:

– comercializarea unor produse în afara datei durabilității minimale
– comercializarea unor produse congelate neconforme (produse cu culoarea modificată și cu acumulări de gheață în ambalaj)
– comercializarea unor fructe și legume cu modificări organoleptice evidente, lovituri și urme de mucegai
– comercializarea a diverse produse alimentare fără informații privind data și ora deschiderii ambalajului
– lipsa afișării alergenilor pe etichetele unor produse alimentare
– utilizarea unor vitrine frigorifice sau congelatoare cu rafturi care prezentau un grad avansat de uzură, depreciate, pătate, cu praf în strat grosier, rugină, vopsea exfoliate, cu insecte moarte, resturi și reziduri alimentare
– nerespectarea regimului de temperatură pentru păstrarea preparatelor,
– utilizarea unor spații de depozitare neigienizate sau neconforme din punctul de vedere al regimului de temperatură sau al gradului de uzură al aparaturii,
– utilizarea unor cuptoare neigienizate, prezentând un strat gros de arsură și grăsimi, precum și a unor tăvi neigienizate sau deteriorate,
– existența pavimentului neigienizat, în magazine, cu un strat de praf gros, grăsime si zone depreciate sau a plafonului deteriorat
– deficiențe de informare pe etichetele de produs sau ale raioanelor (referitor la elementele de identificare-caracterizare ale mărfurilor, la data durabilității minimale, la prețul unitar)
– practici comerciale înșelătoare – utilizarea unor sintagme comerciale de promovare, care nu pot fi probate cu documente sau care se dovedesc a fi neadevărate comparând prețurile din magazin
– neconcordanță între prețul la raft și cel de la casa de marcat,
– nerespectarea prevederilor legale în ceea ce privește promoțiile
– comercializarea unor produse nesigure sau utilizarea, în zona gastro, a unor procedure nesigure de preparare
– comercializarea unor produse cu ambalajul deteriorat.