Cu vânzări anuale de peste 17 miliarde de euro, retailul este tentant şi înfricoşător în acelaşi timp. Tentant, pentru că nișele rămân o oportunitate bună, iar numărul posibilităților pentru investiții este aproape nelimitat. Şi înfricoşător, pentru că reţelele străine de retail sunt în plin război de ocupare a fiecărui petic de teren disponibil, iar pentru afacerile de cartier, expansiunea lor echivalează cu falimentul. Există însă şi antreprenori români pentru care acest curs nu este unul obligatoriu şi care reuşesc să ţină piept giganţilor internaţionali. Printre ei este şi Liliana Comăneci, directorul general şi proprietarul Quick Deli, un supermarket de 100 de metri pătraţi (suprafaţă de vânzare) care rezistă pe strada Tunari din Bucureşti de fix 20 de ani. Cum poate supraviețui un singur magazin, în condițiile în care volumul este cuvântul de ordine pe piață? Liliana Comăneci a mizat pe o relație mai personală cu clientul și pe furnizarea unei game de produse mai „deosebite” decât pot oferi marile reţele străine. „Sunt permanent atentă la nevoile în continuă schimbare ale clienților. Edițiile limitate, produsele noi şi promoţiile nu lipsesc de la raft. Am început să diversific sortimentația cu delicatese și produse de lux încă din 2008, explică Liliana Comăneci, adăugând că selecția și prețul produselor le face cu mare grijă.

A pornit afacerea Quick Deli în 1994, pentru că „îmi plăcea foarte mult să vând și să realționez cu oamenii. Îmi doream să am un loc din care să-mi facă plăcere să cumpăr”. Pe-atunci, povesteşte antreprenoarea, „aproape oricine putea avea un mic magazin pe care să-l administreze profitabil. Mărfurile le achiziționam în totalitate din depozite  tip en-gross”. Între timp, s-au schimbat condiţiile de piaţă, ceea ce-o face pe Comăneci să vorbească despre comportamentul de consum al clienţilor în termeni de „atunci“ şi „acum“. Concret, dacă „atunci“ aproape orice punea la raft se vindea,, „acum“, „consumatorul este din ce în ce mai educat, știe clar ce vrea – „Din acest motiv selecția produselor este foarte riguros făcută”. Aşa, magazinul ei (aprox. 7.500 de produse listate, dintre care 10% sunt non-food) a reuşit să-şi pătreze clienţii fideli. În total, circa 650-700 de clienţi îşi fac, zilnic, cumpărăturile la Quick Deli. Obişnuiţii supermarketului vin să-şi facă provizii cu legume, fructe proaspete, lactate și brânzeturi sau produse de panificație, dar şi cu  ţigări, diverse băuturi  şi dulciuri, şi lasă, în medie, 25-30 lei la casa de marcat. Afacerea cu 15 angajaţi a Lilianei Comăneci a ajuns, anul trecut, la încasări de 5,06 mil. lei (echivalentul a peste  1,12 mil. euro). Cu ce crede Liliana Comăneci că a reuşit să-şi convingă clienţii să nu cumpere de la concurenţă, care a ajuns foarte aproape de magazinul ei? „Notorietatea, vadul comercial, programul non- stop, conceptul, modul de abordare în general”, enumeră antreprenoarea. Admite că  prezenţa în zonă a marilor retaileri se simte în vânzări, şi, în plus, afacerea i-a fost afectată „considerabil” şi de contextual economic general, dar afacerea a avut şi mai mult de suferit când strada Tunari a fost în reabilitare (în 2009-2010). „A fost – conchide  proprietara Quick Deli – o dificultate mai mare decât criza și decât concurența”.