Ceea ce se vede în bilanţul Duraziv pe 2010 – o creştere de 50% faţă de 2009, până la o cifră de afaceri de 13,5 milioane de euro, pe o piaţă care s-a prăbuşit cu peste 20% – ţine, într-o oarecare măsură, și de faptul că producătorul de materiale de construcţii și-a diversificat gama de produse și a intrat pe noi segmente de piață. „Criza economică ne-a oferit oportunităţi“, spune ferm Daniel Guzu, de numele căruia se leagă inevitabil vopselele decorative Fabryo (fosta Guzuchim) şi, mai nou, Duraziv. „Poate pare paradoxal, dar a fost un moment foarte bun pentru a crea în business (…) În doar trei ani am devenit un jucător din top 5 pe o piaţă a producției de adezivi în care am pornit de la zero. Și nu am crescut împinşi de val, ci pentru că am adus ceva nou în piaţă“, motivează el, făcând referire la vopseaua superlavabilă fără miros, pe care a lansat-o pe piaţă în aprilie anul acesta.

La ceva mai mult de un an şi jumătate de la exitul din Fabryo (cumpărată de fondul de investiții Oresa Ventures), Daniel Guzu a decis să se reapuce de ceea ce ştie să facă mai bine. În doar un an – este vorba de 2010 -, a schimbat brandul companiei cu care a rămas din Bau Profil în Duraziv, a reușit o creștere a cifrei de afaceri de 50% şi a deschis o nouă linie de business, de producție de vopsele.

În primăvară, Guzu a plătit circa 600.000 de euro pentru un teren de şapte hectare în Popeşti Leordeni, unde vrea să dezvolte capacităţile de producţie ale fabricii. De altfel, la Duraziv e în derulare un program susţinut de investiţii; din 2008 încoace, numai în linia de producţie de mortare uscate, investiţiile au depăşit 8,5 milioane de euro, iar divizia de vopsele lavabile şi tencuieli decorative a înghiţit şi ea un milion de euro. Mai mult, compania e în plin proces de extindere a secţiei de producţie de adezivi – jumătate din cele aproximativ trei milioane de euro bugetate pen­tru investiţii provin dintr-un  împrumut nerambursabil din fonduri europene; banii vor fi folosiţi pentru crearea unei noi linii de producţie de mortare uscate, care va deveni funcţională anul viitor.

Profitul din livadă

A continuat investiţiile şi în livezile şi viile pe care le deţine. „Lucrăm la crearea unor noi sortimente de vinuri, facem paşi serioşi în dezvoltarea unor unităţi în care să putem prelucra mai multe produse alimentare ecologice“, dezvăluie Guzu din planurile de viitor. Mărturiseşte că înainte de începutul crizei a fost tentat și de investiţii în sectorul imobiliar, dar, cum s-a dovedit că e un domeniu „în care nu mă pricep“ – pentru a păstra o formulare care-i aparține -, a vândut proprietăţile achiziţionate. A mai cumpărat însă terenuri, dar strict pentru dezvoltarea ulterioară a businessurilor în care este implicat. Adunând cele 13,5 milioane euro din construcţii cu cele 780.000 de euro din viticultură, rezultă, în aritmetica businessurilor lui Daniel Guzu, afaceri de 14,28 milioane euro la nivelul lui 2010. În cazul Duraziv, anul acesta omul de afaceri speră o creştere a încasărilor de aproximativ 30%, până la un nivel de 18 mil. euro. În furtuna crizei, conchide Ganiel Guzu, e dificil să navigheze cei care au avut de condus bărci de mari dimensiuni, dar „ultimii doi ani a fost perioada ideală pentru a-ţi fabrica sau perfecţiona o barcă“. Cea construită  în jurul Duraziv l-a scos pe Daniel Guzu din concretul potop al crizei.

14-15
milioane de euro este averea estimată a lui Daniel Guzu, sumă cu care omul de afaceri are toate șansele să intre în Top 300 Capital ediția 2011.


Cum a intrat în afaceri

  • Era în primul an de facultate, se plictisea, şi simţea nevoia să facă ceva, îşi aminteşte Daniel Guzu de anul 1994, când a făcut primul pas către business. Totul a început la subsolul unei clădiri vechi din cartierul bucureştean Rahova, unde Guzu făcea – împreună cu un coleg de facultate – antigel, lichid de frână şi alte produse pentru întreţinerea automobilelor.
  • Patru ani mai târziu, Guzuchim intra pe segmentul vopselelor decorative. În ideea de a oferi pe piață un pachet complet de soluții pentru constructori a apărut – în 2003, ca o extensie a core-businessului cu vopsele -, şi producătorul de profiluri metalice şi accesorii pentru gips-carton Bau Profil.
  • În 2006, suedezii de la Oresa Ventures au preluat 49% din acţiunile Guzuchim, într-o tranzacţie de aproximativ nouă milioane de euro. Atunci, compania şi-a schimbat numele în Fabryo Corporation. Din vânzarea acţiunilor pe care le deţinea la Fabryo, Guzu a încasat împreună cu soţia sa, Irina – în mai multe etape, pentru că abia la sfârşitul lui 2008 a ieşit total din afacere -, circa 20 milioane euro.
  • Omul de afaceri a rămas cu Bau Profil şi cu un business cu vinuri pe care l-a pus între timp pe picioare. Mai exact, Guzu a început încă din 2005 să cumpere, printr-o altă firmă a sa, Natura SRL, teren viticol la Panciu (judeţul Vrancea), ajungând să deţină în zonă peste 100 de hectare de viţă-de-vie.
  • În afară de businessul pe care îl are împreună cu soția – Duraziv Color și firma Natura SRL (cultuvarea strugurilor), Daniel Guzu mai deține Natural Expert (lucrări de con­struc­ții clădiri rezidențiale și ne­re­zi­dențiale), cu venituri totale de circa 2,6 milioane de euro și un profit net de aproape 400.000 de euro, potrivit Oficiului Na­țio­nal al Registrului Comerțului.