Vorba care umbla printre candidatii la fondurile Phare, conform careia „trebuie sa ai bani pentru a obtine finantare”, nu este din pacate, doar o gluma. „In cazul nostru, fiind vorba de productie efectiva, timpul de demarare a afacerii este foarte mare. De asemenea, si costurile”, spune Alexandru Dinu, director al firmei „Arcade Doors”. Astfel, in momentul in care s-a decis conceperea unui proiect si depunerea sa in cadrul programului Phare 2000, firma a solicitat 50.000 de euro, desi banii necesari pentru „business start” s-au dovedit a fi de trei ori mai multi.
„O parte buna a programului este ca am primit prima transa de 80% din fonduri, fara a fi nevoie sa depunem propria cofinantare, adica sa dovedim fizic existenta ei. Astfel, am putut sa ne esalonam cheltuielile, urmand sa procuram banii care reprezinta cofinantarea din activitatea desfasurata”, explica Alexandru Dinu. „In orice caz, regulile impuse in program sunt foarte stricte, insa nu si absurde. Este firesc sa se ceara explicatii pentru banii folositi”, mai spune Dinu.
Partea cea mai complicata pentru un proiect este, in viziunea directorului de firma, sa demonstrezi impactul acestuia pe plan regional. „Fabrica noastra este plasata intr-o zona slab dezvoltata, in Mizil. Am valorificat resursele din zona si forta de munca. si acesta este un aspect extrem de important: sa lucrezi cu oameni care se pricep, cu oameni din zona respectiva, care cunosc secretele meseriei. In cazul acesta, prelucrarea lemnului”, adauga Alexandru Dinu.
Ideea cu usile glisante a aparut in urma cererii de astfel de produse. Initial, a existat doar firma Arcade Trading, care importa accesorii, feronerie si sisteme de glisare pentru usi din Germania. Treptat, clientii firmei au solicitat intregul produs. Sesizand acest lucru, asociatii firmei s-au gandit sa extinda afacerea si sa produca game de usi care sa includa usi clasice si usi glisante. Acest gen de produse are scopul ca, intr-o casa, usile sa formeze un ansamblu legat prin culoare, design si finisaje. Pentru productie, managerii firmei nou infiintate, Arcade Doors, s-au gandit sa solicite fonduri Phare.
„Am apelat la o firma de consultanta, GMF Euroconsulting, pentru conceperea proiectului. Acestia au gandit proiectul in ansamblu, integrand planul nostru de afaceri. Am obtinut al doilea punctaj din regiune. Din pacate, am aflat rezultatele abia dupa un an de zile, iar timpul costa…”, spune directorul companiei. Secretele acestui proiect foarte bun pot fi rezumate simplu, in viziunea lui Alexandru Dinu: s-a axat pe productie efectiva, a avut un plan de afaceri competitiv si, in fine, este singurul producator de usi glisante de pe piata! Clientii firmei Arcade Doors sunt firme de constructii si persoane fizice. O usa produsa de Arcade Doors costa, cu tot cu montajul final, 200-280 de euro. Directorul firmei estimeaza ca in urmatoarele luni va produce in medie 250-300 de usi. Aceasta inseamna ca se prefigureaza o cifra de afaceri de aproximativ 60.000 de euro. „Ne pregatim sa mai angajam opt lucratori in urmatoarea luna, iar pana la sfarsitul proiectului dorim sa avem un efectiv de 25-28 oameni pe partea de productie. De asemenea, vom mai incerca sa depunem un proiect si in cadrul programului Phare 2001”, spune Alexandru Dinu.

Exemple de alte proiecte finantate prin Phare 2000
SC Porale SRL            Linie de productie a sosetelor sport
SC Mogos Med SRL        Mic cabinet de chirurgie
SC Casel Impex SRL        Linie performanta de productie mobila si prelucrarea lemnului
SC Fanirom Com SRL        Infiintarea unei fabrici de panificatie si patiserie
SC Til Montana Cerna Sat        Baza de agrement pentru turisti si sportivi
SC Frapant SRL            Procesarea si conservarea     fructelor, legumelor si ciupercilor
SC Grup Auto SRL        Centru de reparatii, intretinere si inspectii auto
SC Filip Grup SRL        Abator si fabrica de prelucrare a carnii

Cum s-a desfasurat programul Phare 2000

Perioada totala de derulare a „Schemei de grant pentru IMM”: un an si jumatate. Intarzierile au fost cauzate de multe reevaluari, efect al neregularitatilor descoperite de delegatia CE. Multi solicitanti, din aceasta cauza, au renuntat sau au inregistrat mari probleme in afaceri.
· Mai 2001: lansarea cererii de proiecte, apoi evaluarea acestora si elaborarea raportului de evaluare la ADR. Acesta este trimis apoi la MDP.
· Noiembrie 2001: finalizarea aprobarii rapoartelor. Acestea ajung la delegatia CE.
· Aprilie 2002: raspunsul delegatiei. Din cauza neregularitatilor, s-au reluat evaluarile.
· August-noiembrie 2002: semnarea proiectelor.

Din acel moment, Ministerul urma sa inceapa plata primei transe, de 80%, din fonduri. In unele regiuni, nici acum nu s-a demarat efectuarea platilor.