”Salutăm digitalizarea fiscului, o măsură pentru care am pledat de mult timp, și, mai cu seamă, salutăm aplicarea Fișierului Standard pentru Audit Fiscal (SAF-T) care, odată implementat, ar putea ușura colectarea veniturilor la buget și ar simplifica inspecțiile fiscale. Companiile trebuie să fie pregătite totuși pentru că, deși pe termen lung vor exista beneficii certe, pe termen scurt s-ar putea confrunta cu creșteri de costuri sau reorganizări ale sistemelor interne, pentru a evita transmiterea unor rapoarte eronate”, a declarat Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA).

Schimbări în bine privind inspecțiile fiscale

Companiile spun că au resimțit schimbări în bine și în privința felului în care s-au derulat inspecțiile fiscale. Astfel, 87% dintre companii declară că inspectorii fiscali au respectat prevederile Codului de procedură fiscală, cu rezerva legată însă de solicitările foarte multe și dese privind suspendarea activității de inspecție fiscală. Chiar dacă 87% dintre contribuabilii participanți la sondaj nu invocă încălcări ale regulilor de procedură, rămân totuși nemulțumiri față de modul în care inspectorii fiscali interpretează prevederile de drept material prevăzute de Codul fiscal. Astfel,13% dintre respondenți consideră că termenele acordate de inspectori pentru prezentarea de documente justificative sunt foarte strânse și, ca atare, nerezonabile.

”Una dintre modificările de substanță aduse Codului de procedură fiscală la sfârșitul anului 2020 vizează instituția reexaminării recursului administrativ. Sunt vizate inclusiv inspecțiile fiscale finalizate anterior acestei modificări cu respectarea termenului de un an în situația în care contribuabilul nu a urmat procedura judiciară de atac. Admisibilitatea reexaminării administrative este condiționată de încadrarea într-una dintre cele patru ipoteze specifice prevăzute de lege. Mă aștept la un număr foarte mare de reexaminări administrative în acest an”, a menționat Emanuel Bancilă, Partener, Liderul practicii de litigii și controverse fiscale, Radu și Asociații SPRL.

Riscurile inspecțiilor fiscale în acest an

În ceea ce privește riscurile cu care companiile anticipează că se vor confrunta în cadrul inspecțiilor fiscale din acest an, primele trei cele mai importante vin din zona prețurilor de transfer (pentru 58% dintre respondenți), a Directivei privind declararea tranzacțiilor transfrontaliere DAC6 (pentru 43%) sau vor fi generate de aplicarea facilităților acordate de stat în contextul crizei economice și sanitare din 2020 (pentru 17%). Alte probleme pe care le anticipează companiile ar putea veni și din zona relațiilor cu angajații terți sau cu ajustările pe piața muncii, din implementarea aplicării Fișierului Standard de Audit (SAF-T), a remediilor rapide sau a tichetelor cadou. De asemenea, majoritatea respondenților cred că se va întări rolul pe care îl dețin angajații cu responsabilități în zona fiscală.

”Noile obligații de raportare – Directiva privind raportarea tranzacțiilor realizate cu implicarea mai multor jurisdicții, așa-numita DAC 6, căreia i se vor adăuga cel puțin încă două directive de raportare a tranzacțiilor realizate pe platforme digitale sau prin cripto-monede, DAC 7 și Dac 8, sunt doar câteva dintre noile riscuri fiscale cu care se vor confrunta companiile. Pentru că orice nouă raportare înseamnă extinderea surselor de informare pentru autoritățile fiscale. Iar la acest moment, piețele lumii experimentează obligații de raportare sau de transparență fără precedent. În același timp, și guvernele sunt supuse unei presiuni, de asemenea, fără precedent pentru reducerea deficitelor bugetare rezultate din reacția de răspuns la pandemia COVID-19. Aceasta ar putea justifica nevoia de creștere a numărului de inspecții fiscale”, spune Mihaela Mitroi.

De altfel, conform participanților la sondaj, prețurile de transfer deja le-au pus probleme în cadrul inspecțiilor fiscale, pentru că 62% dintre respondenții care au trecut printr-o inspecție fiscală declară că s-au confruntat cu recalculări ale profitului, ceea ce a determinat și ajustarea impozitelor pe care le au de plătit.

”În ultimul an, practica ne-a demonstrat că aproape fiecare inspecție fiscală ce are ca obiect impozitul pe profit se finalizează cu sume suplimentare și, implicit, cu o dispută fiscală, care, de cele mai multe ori, se duce în instanță și nu se finalizează până la obținerea unei hotărâri judecătorești. Cu alte cuvinte, răspunsurile reprezentanților companiilor vin să confirme tendințele pe care le tot semnalăm”, declară Emanuel Băncilă. Ultimul raport de activitate al ANAF, realizat pe primele șase luni ale lui 2020, vorbește despre obligații fiscale suplimentare stabilite, impozite pe profit și accesorii în valoare de peste 8 milioane de euro, și de o pierdere fiscală diminuată în valoare totală de aproximativ 140 de milioane de euro.

Indicatorii de risc avuți în vedere de ANAF

În contextul în care ANAF a înființat o Direcție de analiză de risc și a declarat că a angajat în principal statisticieni pentru a analiza comportamentele fiscale ale contribuabililor ce ridică suspiciuni, EY a sondat cât de conștiente sunt companiile de indicatorii de risc avuți în vedere de Fisc. Conform răspunsurilor participanților, doar 36,4% dintre companii au afirmat că au informații despre acești indicatori.