In tarile dezvoltate exista deja o adevarata cultura care se numeste responsabilitatea sociala corporativa. Ce inseamna acest lucru? Conceptul se refera la faptul ca marile companii care activeaza intr-o tara trebuie sa aiba si o vocatie sociala. Practic, este vorba despre faptul ca marile companii, dupa ce obtin profituri, au obligatia morala de a se implica in proiecte sociale prin care sa sustina comunitatea locala sau unele categorii defavorizate. si in Romania ultimilor ani au existat proiecte care reflecta responsabilitatea sociala a corporatiilor. Initiativele au venit in primul rand de la companiile multinationale, obisnuite sa desfasoare astfel de programe in majoritatea tarilor unde au activitate. Coca-Cola, Connex, Procter&Gamble si Philip Morris sunt companiile care au dezvoltat cel mai constant si cel mai activ programe sociale. De altfel, saptamana aceasta a avut loc si un seminar pe aceasta tema, organizat de Camera de Comert Americana, la care revista Capital a fost partener media.

Angajatii de la Connex au donat bani pentru copiii cu probleme

„Maini intinse” se numeste programul care a fost derulat de compania Connex impreuna cu Fundatia pentru ajutorarea copiilor romani, Sirois. Ideea a aparut in decembrie 1998. Atunci s-a hotarat crearea unui fond de caritate care sa fie alimentat lunar din donatiile angajatilor companiei. La sfarsitul anului 1998, 350 de salariati participasera la constituirea fondului. La finalul anului 2001 numarul acestora ajunsese la 920. In total, la inceputul acestui an se stransesera aproximativ 75.000 dolari. Pentru ce au fost folositi banii? Pentru proiecte privind prevenirea abandonului copiilor si, totodata, pentru copiii institutionalizati si pentru cei cu nevoi speciale. „Acest program si-a propus sa-i ajute pe copii sa aiba incredere in sine si sa regaseasca speranta ca vor avea o familie. Am vrut sa le gasim motivatii, si planul este ca ei sa aiba in continuare suportul comunitatii”, spune Elena serban, director al Fundatiei Sirois.
Festivalul International de Teatru de la Sibiu, „E randul tau sa schimbi lumea”, „Romania, privita cu inima”, infrumusetarea unor parcuri si programe MBA. Acestea sunt cele mai importante proiecte sociale derulate de compania Coca-Cola in Romania. Festivalul de la Sibiu a fost sponsorizat in anii 2000 si 2001. In zilele festivalului, mii de oameni au participat la acest eveniment cultural. De programul „E randul tau sa schimbi lumea” au beneficiat aproximativ 50.000 de studenti romani care au fost ajutati sa se orienteze in cariera. Proiectul si-a propus sa dea tinerilor romani incredere in viitorul lor si al societatii romanesti. In anul 2001, Coca-Cola a dezvoltat programul „Romania privita cu inima”. Este vorba despre o serie de filme scurte, care contin caracterizari ale tarii noastre vazute cu ochii rezidentilor straini. In anul 2002, Coca-Cola Romania a adaptat filmele pentru televiziune si le-a prezentat pe canalul Discovery. De asemenea, compania a infrumusetat patru parcuri, doua in Bucuresti si cate unul in Cluj-Napoca si Iasi. In programul de scolarizare ASEBUSS, dedicat studentilor si care se va derula pe parcursul a cinci ani, compania a investit 100.000 dolari.
Procter&Gamble (P&G) a dezvoltat programul „Invata sa schimbi lumea”. Proiectul a fost derulat impreuna cu Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) si a avut ca obiective stimularea initiativei tinerilor si cresterea responsabilitatilor acestora in comunitatile locale. Practic, programul „Invata sa schimbi lumea” s-a desfasurat in 62 de clase din 12 scoli din Bucuresti, selectate cu ajutorul Inspectoratului scolar. Programul a avut trei faze: una teoretica, in care au avut loc prezentari ale obiectivelor; a doua, practica, in cadrul careia elevii au prezentat proiecte in care au identificat nevoile comunitatii locale; a treia, de aplicare a proiectelor castigatoare. Proiectele selectate au fost dintre cele mai diverse: infiintarea unei statii de radio a scolii, o librarie intr-un orfelinat s.a. Philip Morris a lansat in anul 1999 programul „Decizia e a mea!”, un program educational impotriva fumatului juvenil. „Crezul nostru este ca minorii nu trebuie sa fumeze. Fumatul juvenil este o problema serioasa, care priveste intreaga societate (parinti, educatori, autoritati), si noi vrem sa ne implicam in solutionarea ei”, afirma Simona David, coordonator relatii guvernamentale & media la Philip Morris Romania.

Programe sociale derulate de cateva companii In Romania

Connex – „Maini intinse”; au fost donati 75.000 dolari pentru ajutorarea copiilor institutionalizati si prevenirea abandonului copiilor

Coca-Cola – Festivalul International de teatru de la Sibiu
· „E randul tau sa schimbi lumea”- un program dedicat indrumarii in cariera a tinerilor
· „Romania privita cu inima” – o serie de filme in care este prezentata tara noastra vazuta cu ochii rezidentilor straini
· reamenajarea a patru parcuri
· scolarizarea ASEBUSS – un program care se intinde pe cinci ani si care are alocatii totale de 100.000 dolari

Procter&Gamble – Invata sa schimbi lumea – un program care isi doreste sa implice mai mult tinerii in viata comunitatilor locale.

Phillip Morris – „Decizia e a mea!” – cu program impotriva fumatului juvenil.