Asa cum promiteam in numarul trecut al revistei, continuam prezentarea studiului realizat de compania International Marketing Research& Communication Group (IMR&C Group), companie care, in ultimele patru luni, a monitorizat consumurile unei anumite categorii de populatie, considerata a fi clasa de mijloc din Romania. Este vorba de persoane din mediul urban care castiga sume intre 3,2 milioane lei si 30 milioane lei lunar, respectiv gospodarii in care intra, luna de luna, intre 12 milioane lei si circa 80 milioane lei. Conform studiului, intre aceste limite de castiguri se constata stiluri de viata si obiceiuri de consum asemanatoare.
In articolul precedent am scos in evidenta cateva aspecte referitoare la profilul persoanelor care fac parte din categoria analizata: statutul profesional si cel educational, tipul si numarul imobilelor si al autoturismelor detinute, tipul de conectare a telefonului mobil etc. La fel de interesante sunt si alte concluzii la care conduc rezultatele cercetarii. De exemplu, referitor la distributia pe varste a copiilor, se constata ca, in familiile persoanelor chestionate exista, deopotriva, in proportii aproape egale, prescolari, elevi si studenti. Un procentaj care poate fi considerat relativ mare, respectiv 13,2%, prefera sa isi inscrie copiii la gradinite private.
Nu acelasi lucru se poate spune insa despre sistemul scolar. Deoarece invatamantul privat este costisitor – presupune intre 400 USD si 30.000 USD/an -, doar in 0,71% din cazuri se agreeaza aceasta modalitate de instructie. Majoritatea prefera scoala publica de cartier, de regula cea mai apropiata de casa, in timp ce 25% se orienteaza catre o scoala publica renumita.
In ceea ce priveste cursurile urmate in afara scolii, studiul releva faptul ca 4,5% din elevi iau lectii particulare de limbi straine, 3,6% fac meditatii la materiile predate in scoala si 2% se instruiesc in sistem privat in domeniile muzical si sportiv. Aproape 9% din copiii persoanelor incluse in esantion au si preocupari extrascolare, legate de dezvoltarea unor aptitudini (tenis, teatru, dans, computere etc.).
Petrecerile organizate pentru copii sunt, in trei sferturi din cazuri, prilejuite de aniversarea acestora, in timp ce un sfert beneficiaza de astfel de distractii si cu alte ocazii pe parcursul unui an.
Referitor la situatia bugetului din gospodarie, cei mai multi respondenti afirma ca, dupa ce platesc facturile curente, reusesc doar sa stabileasca un echilibru intre venituri si cheltuieli. Asadar, nici nu economisesc, dar nici nu se imprumuta. Altii reusesc sa economiseasca intotdeauna (13%) sau cel putin cateodata (30%). Numai 13% din intervievati declara ca „uneori” sau „de cele mai multe ori”, dupa ce isi achita facturile curente, sunt nevoiti sa recurga la imprumuturi.
Relatia cu sistemul bancar este una destul de retinuta chiar si in cadrul acestei categorii de populatie: doar 29% din persoanele intervievate au conturi in lei, iar 7% si/sau intr-o moneda straina. Totusi, la afirmatia: „Bancile sunt institutii foarte importante pentru economiile populatiei”, 15% au bifat varianta „intotdeauna adevarat”, 18% – „uneori adevarat, alteori fals”, 24% – „cateodata adevarat”, 27% – „de cele mai multe ori adevarat”. Aceste aprecieri releva faptul ca, desi la modul teoretic populatia are o incredere relativa in bancile din Romania, practic, din diferite motive, nu apeleaza la serviciile acestora.
In topul celor mai sigure banci, pe primele cinci locuri se situeaza BCR, BRD, CEC, Banca „Ion Tiriac” si Banc Post, restul intrunind sub 2% din optiunile respondentilor. Si sistemul de asigurari este destul de slab reprezentat in cadrul acestei categorii. Astfel, 20% din intervievati au asigurare auto (alta decat cea obligatorie) si 13%, asigurare de viata. Polite de asigurare a locuintelor, a bunurilor si a terenurilor, pentru asigurarea de sanatate/invaliditate sau cea de familie au fost incheiate de un numar restrans de persoane, intre sase si trei la suta.
Cele mai multe persoane cu venituri medii spre mari pleaca cel putin o data pe an in vacanta, doar 7% declarand ca nu au timp pentru concediu. Destinatiile cele mai frecvente sunt, in tara, litoralul, Nordul Moldovei si Valea Prahovei, iar in strainatate, datorita eliminarii vizelor in spatiul Schengen, tarile cele mai vizitate sunt Germania, Austria, Grecia, Italia si Franta.
Facem inca o data precizarea ca in interiorul clasei cu venituri lunare intre 3,2 milioane lei si 30 milioane lei se inregistreaza obiceiuri de consum aproape identice in ceea ce priveste achizitionarea marcilor pentru bunuri de larg consum (FMCG). Pe de alta parte, la brandurile produselor de folosinta indelungata – haine, pantofi, autoturisme personale, telefoane mobile, electrocasnice etc. – apar foarte putine asemanari. De asemenea, ceea ce difera intre cele doua limite de venituri este frecventa cu care se achizitioneaza anumite produse si servicii si orientarea mai accentuata fie catre marcile locale, fie catre cele internationale.
Operatorii de telefonie mobila preferati de utilizatori (%)
Pentru telefonul mobil personal
Mobifon 65,1
Orange 31,9
Cosmorom 2,8
Telemobil 0,1
Pentru telefonul mobil primit de la serviciu
Mobifon 7,8
Orange 5,0
Cosmorom 1,0
Telemobil 0,3
Principalele destinatii de vacanta (%)
In tara
Litoralul Marii Negre 48
Nordul Moldovei 27
Valea Prahovei 22
Poiana Brasov 16
Bucuresti 12
Muntii Apuseni 10
Transilvania 10
Delta Dunarii 8
In Europa
Germania 5
Austria 4
Grecia 4
Turcia 3
Ungaria 3
Franta 3
Italia 3
Spania 2