Veniturile din muzica digitală au crescut anul trecut cu 6%, până la 4,6 miliarde de dolari, reprezentând 29% din veniturile totale ale companiilor de înregistrare.
Creşterea din 2010 a fost deosebit de puternică în Europa (până aproape cu 20%), în vreme ce  vânzările de albume în format digital au crescut puternic pe pieţele majore (creșteri de 29% în Marea Britanie, 43% în Franţa şi 13% în SUA).
Consumatorii de astăzi pot avea acces la mai mult de 13 milioane de melodii provenind de la peste de 400 de servicii legale de muzică din întreaga lume şi, cu toate acestea, pirateria continuă să fie o problemă majoră.

În Spania şi Brazilia sunt cei mai mulţi piraţi digitali

Pirateria digitală se manifestă la scară largă şi se dezvoltă rapid. File-sharing-ul din reţele peer-to-peer fără licenţă rămâne un fenomen răspândit, în vreme ce şi alte forme de distribuţie ilegale, precum cyberlockers, site-uri ilegale de streaming şi forumurile, reprezintă o problemă serioasă, în creştere.

Tendinţele fenomenului de piraterie variază considerabil în funcţie de ţară, cercetări independente estimând că Spania şi Brazilia sunt cele mai afectate pieţe, 45% respectiv 44% din utilizatorii activi de internet utilizând lunar servicii nelicenţiate (conform The Nielsen Company) în vreme ce top 5 pieţe din Uniunea Europeană prezintă o medie de 23%.

Cu toate acestea, chiar şi în ţările cu un nivel relativ scăzut de utilizare a serviciilor fără licenţă, volumul consumului ilegal de muzică depăşeşte cu mult volumul de muzică consumată legală. În Marea Britanie, de exemplu, 76% din muzica obţinută online în 2010 a fost fără licenţă (conform Harris Interactive).

Cercetări efectuate de instituţii neutre arată în mod constant că majoritatea conţinutului distribuit în reţelele de file-sharing încalcă drepturile de autor. The Internet Security Commerce Laborator a aflat în aprilie 2010 că 89% din fişierele torrent dintr-un eşantion reprezentativ descărcau conţinut ilegal. Waterman, profesor la Universitatea din Pennsylvania, a constatat, în octombrie 2010, că 98,8% din fișierele aferente unui eşantion reprezentativ disponibil prin intermediul Limewire nu se refereau la conţinut de natură să fie distribuit gratuit.
Cercetări independente arată constant că disponibilitatea de conţinut „la liber” este principalul motor al pirateriei online. În 2010, noi studii au confirmat această tendinţă în Suedia (GfK), Australia (CCi Digital Futures), Regatul Unit (Harris Interactive) şi China (The Nielsen Company).

Niciun artist nu s-a lansat în Spania în 2010

Un studiu de Adermon & Liang de la Universitatea Uppsala din Suedia a constatat că vânzările fizice de muzică ar fi cu 72% mai mari, iar cele de muzică digitală cu 131% mai mari în absenţa pirateriei. Cercetătorii au concluzionat "pirateria este cauza principală a scăderii vânzărilor."

În Spania, piaţa muzicii înregistrate a scăzut cu aproximativ 22% în 2010 şi niciun artist local debutant nu a pătruns în top 50 album chart, comparativ cu 10 debutanţi în 2003. În Mexic, investiţiile în artişti a scăzut cu 69% faţă de 2005 şi lansările pe piaţa naţională au scăzut cu 45%. În SUA, numărul de persoane angajate ca muzicieni a scăzut cu 17% în perioada 1999-2009 pe fondul unei scăderi cu 53% a vânzărilor de muzică înregistrată.

O tendinţă similară se manifestă acum la nivel internaţional. Tendinţa globală a vânzărilor de albume din top 50 din ultimii ani arată o scădere izbitoare atât în numărul, cât şi în proporţia de lansări de succes de albume, la nivel mondial, de către artişti debutanţi.

1,2 milioane de persoane îşi vor pierde locul de muncă din cauza piraţilor

Pirateria digitală afectează investiţiile şi angajările în industria muzicală. Un raport al companiei Tera Consultants publicat în luna martie a anului trecut estima că 345.000 de persoane şi-au pierdut jobul, în Europa, în perioada 2008-2010,  ca urmare a piratării de filme, muzică şi software. Oficialii companiei Tera Consultants atrag atenţia asupra fenomenului pirateriei, iar dacă acesta nu va fi stopat, până în 2015 peste 1,2 milioane de  persoane vor rămâne fără job, iar pierderile în bani sunt estimate la 240 de miliarde de euro.

Gând rău celor care n-au drepturi de autor
Un nou model de afaceri în industria muzicală nu este suficient pentru combaterea nivelului înalt al pirateriei, ceea ce înseamnă că, pe viitor, cooperarea cu providerii de internet va trebui consolidată, astfel încât aceștia să își "asiste" clienții în momentul în care aceștia uploadează pe internet fișiere audio sau video. Providerii vor trebui să se asigure că utilizatorii de internet au drepturi de autor pe respectivele fișiere, iar în cazul în care nu au să semnaleze acest lucru organelor abilitate.

Astfel, IP-urile utilizatorilor respectivi vor fi puse imediat la dispoziția celor care pot lua măsuri împotriva utilizatorilor care uploadează filme sau muzică pentru care nu dețin drepturi de autor.

Pentru anul 2011, se așteaptă ca mai multe țări din lume să adopte cadre legislative care să prevină apariția și dezvoltarea pirateriei, așa cum au făcut până acum Franța, Coreea de Sud, Marea Britanie, Irlanda, Taiwan sau Chile.
Cele mai vândute melodii pe Internet

1.Keisha  – Tik Tok – 12, 8 milioane
2.Lady Gaga – Bad Romance -9,7 milioane
3. Eminem feat. Rihanna Love The Way You Lie – 9,3 milioane
4. Lady Gaga feat. Beyonce –  Telephone – 7,4 milioane
5. Usher feat.Will.i.am – OMG – 6,9 milioane
6. Katy Perry – California Gurls – 6,7 milioane
7. Train – Hey, Soul Sister, 6,6 milioane
8. Justin Bieber – Baby – 6,4 milioane
9. Black Eyed Peas – I Gotta Feeling –  6,1 milioane
10 Paramore – crushcrushcrush – 6,1 milioane
SURSA: IFPI, AIMR