China, unde anul trecut exporturile industriei elvetiene de ceasuri au crescut cu 109%, ajungand la 197 milioane de franci. Fata de 2001, anul trecut vanzarile de ceasuri elvetiene pe piata chineza au crescut cu 447%. Trebuie spus insa ca aceste valori nu reprezinta decat o treime din valoarea vanzarilor catre Marea Britanie. Potentialul pietei chineze devine evident pentru producatorii elvetieni, cateva marci de renume incepand sa se ocupe cu distributia angro si chiar sa deschida magazine exclusive. Rusia reprezinta si ea o piata in crestere pentru industria orologeriei elvetiene, valoarea exporturilor de anul trecut ajungand la aproape 150 milioane franci, cu 22% mai mult decat in anul 2002. Pentru manufacturierii din tara Cantoanelor, Statele Unite raman insa cea mai importanta piata de desfacere, desi scaderea dolarului din acest an ar putea avea un impact asupra vanzarilor. Anul trecut vanzarile in SUA au ajuns la o valoare de 1,7 miliarde de franci, in crestere cu 1,1% fata de anul 2002 si cu 4,8% fata de 2001. Hong Kong vine pe locul doi cu vanzari de 1,4 miliarde franci, in scadere cu 8,2% fata de 2002. De doi ani, piata europeana a scazut substantial pentru manufacturierii elvetieni, din cauza problemelor economice din numeroase tari, in special din Germania.
Swatch a evitat cresterile de pret pe termen scurt
In fruntea celor mai bune opt piete pentru ceasurile elvetiene, Marea Britanie a fost exceptia in cadrul acestei tendinte de scadere de la nivel european, de 3,2% fata de 2002. Dupa multi ani in care piata italiana a fost considerata drept cea mai importanta si surprinzatoare din Europa, se pare ca a atins un punct de saturatie.In ultimii cinci ani, trei grupuri au dominat piata orologeriei elvetiene, fiecare detinand o selectie de branduri ce acopera aproape toate sectoarele pietei – Swatch Group, Richemont Group si LVMH. In ciuda previziunilor, toate au prezentat cifre incurajatoare pentru ultimele luni. Swatch Group se bucura de o pozitie financiara extrem de solida, ceea ce permite expansiunea in continuare a grupului. In a doua jumatate a anului 2003, incasarile in franci ale grupului Swatch au fost cu 2,3% mai mari fata de aceeasi perioada a anului 2002. Swatch Group crede ca politica sa de evitare a cresterilor de pret pe termen scurt a fost cea care a determinat castigarea unor procente din piata. Marci precum Swatch si Rado, profund afectate in prima jumatate a anului 2003, au castigat teren in cea de a doua parte a anului. Marcile de lux au raportat cea mai mare crestere, in special Breguet. Nicola Hayek, presedintele Breguet, a afirmat ca pretul mediu al ceasurilor Breguet este mai mare acum decat cel de la Patek Philippe.Grupul LVMH a raportat o scadere a diviziei de ceasuri si bijuterii, vanzarile situandu-se la nivelul de 638,4 milioane de franci. Specialistii asteapta insa o redresare la inceputul acestei veri. Richemont Group a anuntat o crestere de 4% in ultimul trimestru din 2003, fata de aceeasi perioada a anului anterior. Industria de orologerie este al treilea exportator al Elvetiei, dupa cea de masini si chimica. 95% din productie este exportata, cele mai puternice 15 tari acoperind 82% din aceste exporturi. In industria orologeriei din Elvetia functioneaza 650 de companii, numarul angajatilor fiind de aproape 40.000 in anul 2001.Vanzarile de ceasuri din aur de18k au avut o scadere de 10%, in timp ce cele din otel sau metal bicolor au avut o scadere de 0,4% si respectiv 1,6%. Chiar daca valoarea vanzarilor ceasurilor de otel a ramas stabila, volumul s-a diminuat cu mai multe procente.