Cu acestea, numarul total al automobilelor cotate cu grad maxim de siguranta de organismul independent EuroNCAP a ajuns la sase. Cele patru modele se adauga altor doua care au obtinut punctajul maxim anterior, Renault Laguna II (in martie 2001) si Mercedes C Class (in iunie anul acesta).
Dintre modelele premiate, pe piata romaneasca sunt comercializate in acest moment Renault Laguna II, Mercedes E Class si C Class si SAAB 9-3, toate fiind modele lansate in cursul acestui an, la scurta vreme dupa prezentarea in premiera la marile saloane internationale. Celelalte doua din gama Renault (Vel Satis si Megane II) vor putea fi achizitionate incepand cu anul viitor. Renault spera, de pilda, sa vanda in 2003 nu mai putin de 4.000 de bucati din familia Megane, cu mentiunea ca cifra include si modelul actual, aflat inca in stoc.
EuroNCAP (European New Car Assesment Programme) este un organism european independent din domeniul sigurantei rutiere care efectueaza teste de impact la sase clase de masini, in situatii cat mai apropiate de accidentele reale. Testele sunt recunoscute de intreaga lume a automobilului, EuroNCAP avand ca parteneri, printre altii, Federatia Internationala de Automobilism, Automobil Clubul German (ADAC), Ministerele Securitatii Rutiere din Franta, Germania, Spania, Marea Britanie, precum si Comisia Europeana, prin directoratul general pentru transport si energie. Calificativele oferite de EuroNCAP au in vedere rezultatele obtinute la doua categorii de teste. Prima categorie evidentiaza gradului de protectie a pasagerilor, iar a doua pe cea a pietonilor. La randul ei, protectia pasagerilor este determinata in urma unor teste de impact frontal si impact lateral, la care se adauga cele de impact la nivelul capului.
In ce constau aceste teste?
La impactul frontal, masina, cu manechine speciale la bord loveste cu viteza de 64 km/ora o bariera deformabila. Specialistii interpreteaza datele provenite de la senzorii cu care este echipat manechinul, pentru a vedea in ce masura, intr-o situatie reala, pasagerii sunt sau nu protejati. Pentru a realiza un impact lateral, un troliu cu o latime de 1,5 metri loveste masina pe partea soferului cu o viteza de 50 km/ ora. Printre altele, se masoara rezistenta stalpilor laterali ai masinii, eficacitatea airbag-urilor, modul in care habitaclul vehiculului a fost protejat dupa soc.
Daca la testele de protectie a pasagerilor sase masini au putut obtine, pana acum, calificativul maxim, la cele de protectia pietonilor situatia nu este la fel de roz. Nici una din cele 16 masini testate in luna noiembrie n-a obtinut mai mult de doua stele din cinci posibile. Testul de impact pietonal se realizeaza la o viteza a automobilului de 40 km ora si este efectuat cu manechine reprezentand copii si adulti.
Dintre celelalte modele comercializate in Romania si testate de EuroNCAP, Ford Fiesta, CitroA