Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Câteva precizări despre startup-uri

Autor: | | 0 Comentarii | 338 Vizualizari

Atunci când antreprenorii și investitorii discută între ei, sensul termenului de startup e destul de clar. Dar, după câțiva ani de activitate în domeniu, mi se pare că o serie de precizări sunt utile și pentru oamenii de afaceri cu experiență, și pentru tinerii care se află la primele experiențe de business.

Ce e, şi mai ales ce nu e, un startup

Să începem cu o definiţie. Numitorul comun al nenumăratelor manuale şi enciclopedii de business este că startup-ul e o afacere incipientă, care ţinteşte creşterea şi atingerea unui profit replicabil într-un număr de ani. Cu toţii ştim asta, dar interesant e ceea ce nu e startup, din acest punct de vedere, dacă excludem companiile masive, listate pe bursă. În definiţia de mai sus nu se încadrează afacerile aflate la început de drum care nu urmăresc creşterea prin capitalizare. Cu alte cuvinte, un magazin de la colţul străzii sau un mic business de familie agricol, cu produse bio, nu se încadrează aici.

Cu siguranţă, suntem mai puţin tentaţi să numim astfel de business-uri startup-uri, fiindcă nu au conotaţiile tehnologice şi aspiraţionale la care ne aşteptăm. Iar asta ne duce la istoric.

După unele surse, termenul a început să fie folosit în anii ’70 de publicaţii ca Forbes. Nu e de mirare că apariţia lui e simultană cu revoluţia informatică şi naşterea Silicon Valley, care au dat cele mai multe companii inovative, explozive din punctul de vedere al valorii de piaţă - dar şi nenumăratele eşecuri care sunt asociate ideii de startup. Conform Bureau of Economic Analysis, în SUA, investiţiile de capital fix din IT se ridicau în anii ’60 la 0,6% din totalul pe economia Statelor Unite, pentru ca în perioada 2010-2012, să ajungă la 12,2%, ceea ce e o bună indicaţie despre creşterea sectorului: de 20 de ori, după acest indicator.

Dar, pentru ca în orice industrie să aibă un boom, banii investiţi într-un startup trebuie să producă un profit mult mai mare decât într-o industrie conservatoare. Numai între 2004 şi 2017, conform Statista, cifra de afaceri a Apple a crescut de la 8,2 miliarde de dolari la 229,23 miliarde, adică de 27 de ori, iar Apple nu mai era de mult un startup în 2004.

Ciclurile de finanţare

Cu alte cuvinte, nu există startup fără o componentă din domeniul IT. Conform World Finance, dintre cele cinci industrii cu cea mai mare creştere în 2018, trei (cibersecuritate, realitate virtuală şi inteligenţă artificială) sunt legate intrinsec de acest domeniu, iar celelalte două (energie regenerabilă şi biotehnologie) sunt de neconceput fără el. Dar mai e ceva fără de care un startup nu e startup: banii. Mai precis, infuziile succesive de capital numite cicluri de finanţare. Nu intenţionez să vorbesc despre ele, în acest articol. Vreau doar să evidenţiez o diferenţă simplă: business-ul va fi alimentat de fondatori şi angel investori în perioada de început, cât nu realizează profit, dar nu poate accesa venture capital sau împrumuturi de la bănci şi nici nu poate fi obiectul unei fuziuni sau achiziţii fără a trece de break even. Acesta e aşa-numitul stadiu de validare a startup-ului. Din acest punct de vedere, toate sfaturile despre atragerea de capital sunt rezumate foarte frumos de Tim O’Reilly, creatorul O’Reilly Media şi principalul promotor al termenului Web 2.0: “Banii sunt ca benzina într-o excursie cu maşina. Nu vrei să rămâi fără, dar nici n-ai plecat în turul benzinăriilor.”

 

Asta înseamnă că nici în startup-uri banii nu aduc fericirea, dar, ca peste tot, sunt indispensabili. Sunt o condiţie necesară, însă pe care o poţi satisface numai dacă îţi gândeşti ideea în profunzime, pe termen lung şi la modul strategic, în funcţie de necesităţile unei pieţi - sau cereri - pe care ai identificat-o testând acea idee serios, cu mijloace de research.

—————

Octavian Pătraşcu este un antreprenor şi angel investor cu o carieră de peste 10 ani în pieţele de capital, tech, fintech şi real estate. A realizat trei exituri de succes, dintre care două pentru branduri globale care activează în pieţele financiare şi unul, ca investitor minoritar în Vector Watch. Este managing partner al Key Way Group şi fondator al TVP Family Office. Comentariile lui pot fi găsite online pe Octavianpatrascu.com.

Articol susţinut de TVP Family Office

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.