Dacă eşti tânăr şi vrei să lansezi o afacere, dar nu ai experienţa necesară, este timpul să-ţi cauţi un mentor. Mai mulţi întreprinzători din România se implică în sprijinirea start-upurilor prin programul tineriantreprenori.ro, care a fost lansat săptămâna trecută.

De cånd a terminat facultatea, anul trecut, Andreea Acxinte îşi face tot felul de planuri cum să iniţieze o afacere proprie. Acum, lucrează la o firmă din Bucureşti, unde întocmeşte proiecte pentru atragerea fondurilor europene, dar speră ca în mai puţin de şase luni să intre în råndul antreprenorilor. „De mult timp mă gåndesc să încep o afacere în sericicultură – creşterea viermilor de mătase – pentru că în acest sector nu s-a mai investit aproape nimic după anii ’90. Am studiat piaţa, mi-am făcut un proiect pentru atragere de fonduri europene şi sper să lansez prima producţie în luna aprilie a anului viitor“, spune Andreea Acxinte. Dar cum nu are experienţă în demararea unui start-up, a început să-şi caute mentori în råndul antreprenorilor care şi-au pornit în ultimii ani propriul business şi care o pot ajuta cu informaţiile şi sfaturile necesare. „Pe mine mă interesează foarte mult să învăţ din experienţa altora, să aflu ce probleme au întåmpinat, cum au reuşit ei. Teoretic, totul este frumos, dar cånd transpunem ideile în practică, este mai greu“, mărturiseşte Andreea Acxinte. Acesta a fost motivul care a determinat-o să se înscrie în programul de mentorat tineriantreprenori.ro, lansat săptămåna trecută de Junior Chamber Internaţional Bucureşti (JCI), filiala locală a celei mai importante organizaţii mondiale de tineri antreprenori şi manageri. Proiectul se adresează  tinerilor cu vårsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, ce au în plan înfiinţarea unei firme în maximum şase luni de la participarea la program sau care au înfiinţat o firmă cu maximum şase luni înainte de începerea acestuia, este gratuit şi constă într-un stagiu de practică de două săptămåni, desfăşurat în firma unui antreprenor de succes din Romånia. „Ideea proiectului mi-a venit după ce am cunoscut mulţi tineri care erau la începutul carierei de antreprenori şi care aveau nevoie de sfaturi despre diferite aspecte ale unui start-up. În urma întålnirilor cu aceştia, mi-am dat seama cåt de util este să împărtăşeşti unei persoane aflate la început de drum din experienţa proprie legată de provocările şi dificultăţile creşterii unei organizaţii“, spune Tudor Maxim, fondator al Elevate Media şi managerul proiectului.

Laura Manolache, general manager la Power On Global şi preşedinte al JCI Bucureşti, spune că a dorit să se implice ca mentor în acest program pentru că trebuie spulberat mitul antreprenorului şi trebuie construit un grup de tineri care ştiu în ce intră atunci cånd decid să-şi lanseze propria afacere şi care îşi asumă toate consecinţele acestei decizii. „Vreau să le dau participanţilor ocazia de a vedea ce înseamnă o afacere, care sunt plusurile şi minusurile, cu ce se pot confrunta, pe scurt, ce îi aşteaptă dacă iau decizia de a-şi deschide o afacere. Şi, mai mult, să-i ajut să-şi dea seama dacă au vocaţia de antreprenor“, explică Loredana Manolache.

Radu Limpede este un antreprenor care a reuşit să dezvolte grupul de firme de consultanţă financiară Initial Advisory, înfiinţat împreună cu un coleg de facultate, pånă la o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de euro, în numai cinci ani de la lansare. „Eu sunt făcut pentru asta. Niciodată nu am dorit să lucrez într-o firmă mare, transnaţională, care mie îmi sună ca o armată. Am refuzat oferte de angajare de la bănci şi am preferat să lucrez la început, pånă am acumulat experienţă, în firme mici, care aveau program flexibil“, spune Radu Limpede. „Întotdeauna am avut un spirit antreprenorial, dar cred că nu am avut curajul ca, în primul an după facultate, să demarez un proiect, pånă nu cåştig experienţă. Dar odată ce am acumulat experienţă şi o bază relaţională, a fost o trecere naturală“, adaugă el.

Acum, antreprenorul a decis că a sosit momentul să devină mentor şi să îi ajute pe alţi tineri cu sfaturi şi informaţii despre dificultăţile prin care a trecut în diferite etape ale afacerii, despre cum a construit o reţea de parteneri şi cum a reuşit să dezvolte businessul.

136-22711-38_radulimpede_48c.jpg«Persoana al cărei mentor sunt va veni două săptămåni la sediul firmei mele, dar vor fi şi vizite la clienţi existenţi sau vizite de prospectare a unor noi clienţi.»
Radu Limpede, co-Managing Partner la Initial Advisory

203 tineri au trimis aplicaţii pentru a fi selectaţi la prima ediţie de mentorat în afaceri organizată de Junior Chamber International Bucureşti