Cu fiecare dintre generaţiile sale popularitatea modelului a crescut constant, astfel că BMW Seria 3 a devenit cel mai galonat automobil premium din lume cu 15 milioane de unități vândute de-a lungul timpului. Dacă prima generaţie a avut nevoie de 66 de luni pentru a depăşi pragul de un milion de unităţi comercializate, actuala variantă s-a vândut în peste un milion de exemplare în doar 29 de luni. Când a debutat, în 1975, motoarele puternice şi reglajul sportiv al suspensiei au oferit un echilibru între dinamică şi confort, care era, pe atunci, inegalabil în segment. Mai mult, prima generaţie BMW Seria 3 a venit cu o premieră importantă: cockpitul orientat către șofer. De atunci acest element a devenit emblematic pentru designul mărcii. Actuala versiune a cockpitului organizat în jurul conducătorului, în continuare caracteristică pentru BMW Seria 3, este rezultatul unei dezvoltări continue. Afișajul central iDrive, prezintă meniurile de control în structură tip „casetă”, cu informaţii active, şi dispune, în combinaţie cu sistemul de navigaţie „Professional”, de funcţie „touch screen”. De altfel, în linie cu întreaga industrie auto, BMW pare să fi aplicat interiorului Seriei 3 un tratament de reintegrare în gamă, adăugându-i echipamente de la Seria 5. Drept urmare, vehiculul are afișaj sensibil la atingere, sistem iDrive, selector pentru stilul de condus dorit, head-up display și echipamente de conectivitate și divertisment de ultimă generație.

 

În exterior, designul sportiv a rămas o constantă, iar modificările aduse de designeri la fiecare nouă generație nu au făcut decât să accentueze idea că ai de-a face cu un vehicul care te poate surprinde plăcut prin vivacitate, stabilitate și confort. Unde mai pui că, începând din iulie 2017, echiparea standard include faruri şi proiectoare de ceaţă LED care, prin designul specific și lumina puternică, amplifică agresivitatea vehiculului.

Prieten la drum lung

Cum perioada concediilor este foarte aproape, dacă nu a început deja pentru mulți, am ales să testăm varianta Touring a Seriei 3, o adevărată vedetă a șoselelor în lunile de vară. Astfel, de-a lungul a mai bine de 1.700 km parcurși atât pe autostrăzile germane unde limita de viteză ține doar de capacitățile vehiculului și instinctul de conservare al șoferului, cât și pe șoselele virajate care însoțesc cursul Rinului, BMW 320d Touring ne-a fost un partener de nădejde. Desigur, având unul dintre cele mai mici motoare din gamă – 2.0d – 163 CP – nu ne-am permis extravaganțe, însă consumul mediu afișat de computerul de bord la finalul aventurii a fost reconfortant: 5,6 l / 100 km. Deja faimoasele tehnologii Efficient Dynamics brevetate de constructorul bavarez și-au făcut pe deplin datoria, recuperând energie de fiecare dată când pedala de frână este apăsată, informând șoferul când accelerația poate fi eliberată pentru a ajunge cu viteza optimă într-o localitate sau decuplând motorul de la transmisie (coasting) atunci când deplasarea pe anumite sectoare de drum nu presupune modificări ale vitezei. La prima apăsarea a accelerației, cutia de viteze este recuplată automat.

 

Desigur, pentru cei dornici de adrenalină, un motor ceva mai puternic poate fi indicat, însă pentru cei aflați în concediu, 320d sau chiar 316d sunt variante economice și suficient de potente pentru a garanta o călătorie liniștitoare și eficientă. Și, dacă tot vrobim despre liniște și eficiență trebuie adăugat că actuala Serie 3 suprimă o mare parte dintre zgomotele venite din exterior, este mai spațioasă decât varianta anterioară în special pentru pasagerii din spate și are un portbagaj care poate „înghiți” 495 de litri sau chiar 1.500 de litri dacă bancheta este pliată.

Prețurile cu TVA pentru achiziționarea unui BMW 320d Touring Efficient Dynamics Edition încep de la 40.698 euro și pot urca până la 47.331 euro în funcție de linia de echipare aleasă.

Caracteristici tehnice BMW 320d Touring

Motor                                  2.0d

Capacitate cilindrică       1.995 cmc

Putere                                163 CP

Combustibil                      motorină

Viteza maximă                 220 km/h

Accelerație 0-100 km/h   8,1 sec.

Consum mediu                4,1 l/100 km

Emisii CO2                       107 g/km

Preț                                    40.698 euro