Guvernul Nastase a adus, printr-o ordonanta de urgenta emisa la sfarsitul anului trecut, noi modificari si completari la Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989. Ce aduce nou actul normativ OUG nr. 184/decembrie 2002?
· Termenul de depunere a actelor doveditoare, respectiv de completare a dosarelor de notificare cu documentele prevazute de lege s-a prelungit cu inca 30 de zile, respectiv dosarele trebuie completate de petitionari pana la 14 martie 2003.
· Stabileste clar ca ministerele, alte institutii publice ale statului sau unitatile administrativ teritoriale, regiile autonome, companiile nationale, societatile comerciale cu capital de stat, precum si cele privatizate nu au calitatea de persoane indreptatite sa beneficieze de prevederile legii.
· Pentru asigurarea surselor pentru acordarea de masuri reparatorii in echivalent sub forma de titluri de valoare nominala sau prin actiuni, se rezerva o cota de pana la 20% din capitalul social de la societatile sau companiile nationale rezultate din reorganizarea regiilor autonome.
· Stabileste modul de calcul al sumelor pe care persoanele indreptatite de lege care au primit despagubiri in perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989 trebuie sa le restituie pentru a putea beneficia de masurile reparatorii prevazute de Legea nr. 10/2001.
· Cererile de restituire a pretului actualizat platit de chiriasi, in cazul desfiintarii contractelor de vanzare cumparare incheiate ilegal, sunt scutite de taxa de timbru.
· Reglementeaza situatiile in care imobilele apartinand cultelor religioase au fost instrainate legal dupa 22 decembrie 1989.
Ordonanta de urgenta nr. 184 are drept scop accelerarea procesului de restituire. Legea nr. 10/2001 a avut pana in prezent un ritm lent de solutionare a cazurilor. Din numarul total de 128 000 de notificari pentru restituiri in natura, numai aproximativ 36.000, la nivelul intregii tari, au dosarele complete (au fost depuse toate actele doveditoare prevazute de lege). Dintre aceste 36 000 de notificari, doar 12% au fost solutionate, respectiv casele si terenurile revendicate au fost date inapoi. Pana in primavara anului trecut au fost depuse catre primarii si prefecturi, conform Legii nr. 10/2001, si 82.000 de notificari pentru acordarea de despagubiri banesti. Statisticile oferite de Autoritatea pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10/2001 arata ca dintre cele 82.000 de notificari depuse de petitionari pentru despagubiri banesti au fost retinute, pana in prezent, spre rezolvare doar 39.515. „Pentru restul de notificari s-a constatat ca nu se incadreaza in despagubiri banesti. O parte vor fi reanalizate pentru despagubiri in natura”, ne-a declarat Lucia Negoita, director in cadrul Autoritatii pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10/2001. Desi numarul cazurilor de despagubiri banesti s-a injumatatit aproape, suma estimata anul trecut de autoritati, de 3,5 miliarde de dolari, ca fiind costul pe care statul roman il va suporta in urma aplicarii Legii nr. 10, ramane totusi valabila. „In prezent, aceasta este suma despagubirilor banesti, insa estimam ca in momentul finalizarii aplicarii Legii nr. 10, cand se va face un nou calcul, suma va fi mult mai mica”, spune Lucia Negoita.
si la Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului (APAPS) aplicarea Legii nr. 10 merge greoi. S-au primit circa 5.200 de notificari in care fostii proprietari cer despagubiri totale de peste cinci miliarde de dolari. „Suma totala solicitata nu este justificata prin acte si reprezinta toate cererile primite de noi pana in prezent”, a declarat Ovidiu Musetescu, presedintele APAPS. Avand in vedere prevederile Legii nr. 10, pratctic 80% din companiile la care APAPS detine actiuni nu pot fi privatizate pana la finalizarea dosarelor de retrocedare. De la intrarea in vigoare a acestei legi, APAPS a acumulat aproape 500 de litigii, mergand in unele cazuri pana la suspendarea privatizarii.
Ordonanta emisa recent de catre Guvern nu stabileste insa cum, cand si de unde vor fi platite despagubirile banesti. Va fi nevoie de un nou act normativ care sa prevada acest lucru. Asteptate de mult sunt si normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001.