Studiul, pentru care s-au cules datele in iunie 2003, a fost realizat pe un esantion de 2.846 de gospodarii si este reprezentativ pentru mediul urban, orase cu peste 50.000 locuitori. Obisnuinta orasenilor de a incheia diferite polite de asigurari, la fel ca si companiile preferate, difera de la o regiune la alta a tarii. Nu intotdeauna, insa, clientii sunt si multumiti de asiguratorii cu cele mai mari cote de piata. Chiar daca in ultimii trei ani piata asigurarilor non-viata a fost dominata de Asirom, in topul „satisfactiei clientilor” conduce Allianz tiriac, societatea care in prima parte a acestui an a preluat pozitia de lider pe acest segment, urmata de Ardaf si Unita (companii care ofera o „satisfactie mare”). Topul satisfactiei difera de clasamentul cotelor de piata si in cazul asigurarilor de viata. In plus, polita cea mai frecvent incheiata – RCA – se bucura de o apreciere mai mica din partea clientilor decat asigurarile de viata, locuinta sau Casco. Clientul „prins” cu o polita de viata pleaca greuAsiguratorul care a castigat un client cu o asigurare de viata are sanse mari de a-l pastra si in viitor. Potrivit studiului realizat de Daedalus Consulting, pe acest segment se manifesta cel mai mare grad de loialitate a clientilor fata de societatea de asigurari. In 89,8% din gospodariile din mediul urban in care exista cel putin o asigurare de viata, firma nu a fost schimbata. Asiguratorul a fost schimbat o singura data de 6,4% din gospodarii, in timp ce numai 3,8% din acestea s-au mutat la doua sau mai multe companii. Mai inclinati sa apeleze la mai multe firme de asigurari sunt cei cu venituri mai mari. Fata de media de 3,5%, 11,2% din gospodariile cu venit net lunar de peste 150 de dolari pe membru de familie au schimbat asiguratorul.Explicabila prin natura politei, cu durata lunga, loialitatea fata de compania la care s-a incheiat primul contract este justificata si de gradul de satisfactie mult mai mare pe care il au clientii comparativ cu celelalte tipuri de asigurari: o medie de 4,15, fata de 4,08, la locuinte, 4,03 la Casco si 3,93 la RCA. Cea mai buna evaluare din partea asiguratilor o au, potrivit studiului citat, companiile AIG Life (cu o medie de 4,52), Allianz tiriac (4,31), ING (4,12), Omniasig (4,08), Unita (4,03) si Asirom (4,00). Piata inca micaChiar daca au cunoscut o dezvoltare spectaculoasa in ultimii ani, asigurarile de viata nu se regasesc, totusi, decat in 10,3% din gospodariile din mediul urban. Procentul reprezinta mai putin de jumatate din cel corespunzator asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto (RCA). Peste 82% din gospodariile care au incheiat polite de viata au luat aceasta decizie in ultimii sase ani. Ordinea firmelor la care s-a incheiat cel putin o polita de viata in ultimii trei ani este: ING (29,1%), Asirom (19,2%), Allianz tiriac (8,7%), AIG Life (8,1%), Omniasig (5,9%). Clasamentul in functie de cotele de piata detinute in mdiul urban este, insa, putin diferit. Piata a fost clar dominata in ultimii trei ani de ING Nederlanden, cu o cota de 36,3%, urmata de liderul anilor ‘90, Asirom (12,4%), AIG Life (10,3%), Allianz tiriac (9,5%), Omniasig (8,3%), Interamerican (4,7%) si AVIVA (3,5%). Cea mai spectaculoasa evolutie a avut-o, incepand din 1999, ING. Cota de piata a companiei olandeze a crescut de la 18,1% la 36,3% (medie pentru ultimii trei ani). In aceeasi perioada, Asirom a pierdut procente importante din piata, cota sa scazand la 12,4%, fata de 29,6% pana acum trei ani. Pentru AIG Life, ultimii trei ani au adus o crestere a cotei de piata la 10,3%, societatea depasind in acest interval de timp Allianz tiriac (9,5%).Liderii pietei au reusit sa castige teren in mod diferit de la o regiune geografica la alta. Astfel, ING are cel mai mare succes in Muntenia (42%, fata de 29,1%, media la nivel national). Pentru Asirom, pietele principale sunt Moldova (36,4%, fata de media de 19,2%) si Ardealul (30,5%, fata de media nationala de 19,2%). Bucurestiul este principala piata pentru AIG Life, compania detinand in Capitala o cota de 18,3%, fata de media de 8,1%, consemnata la nivel national in gospodariile din mediul urban.Asigurarea locuintelor, ultima grija a orasenilorAmenintarea cutremurului, considerat iminent in urmatorii ani, nu i-a facut pe romanii din orase sa alerge catre societatile de asigurari pentru a-si proteja locuintele. Aceasta, cu toate ca riscul producerii unor pagube este mult mai mare in mediul urban, unde forma majoritara de locuire este in cladiri inalte, iar riscului de cutremur i se adauga cel de inundatie, incendiu sau furt. Potrivit studiului realizat de Daedalus Consulting, in numai 7,6% din gospodariile din mediul urban exista cel putin o polita de asigurare pentru locuinta. Cei care si-au asigurat totusi casele au luat decizia destul de recent. In cazul a 82,1% din gospodariile care au o astfel de polita contractul a fost incheiat in ultimii sase ani. Merita amintit ca inainte de 1990 toate locuintele din tara erau asigurate prin efectul legii. Imediat dupa revolutie insa, romanii au renuntat in majoritate la asigurarea casei, bucurosi ca au scapat de plata primei obligatorii, perceputa multa vreme ca o taxa.Primele trei companii domina piataClientul care si-a asigurat locuinta este asemeni celui care are o polita de viata, fidel primei companii alese. In general, avand valori asigurate si durate mai mari decat in cazul politelor auto, romanii decid sa incheie cele doua asigurari la o firma sau alta dupa ce analizeaza mai mult piata. Schimbarea ulterioara a asiguratorului este mai putin probabila. In aceste conditii, cotele de piata o data castigate se pierd mai greu prin migrarea clientilor. De altfel, si gradul de satisfactie a asiguratilor fata de acest tip de asigurari este ridicat, existand un numar mai mic de nemultumiri comparativ cu alte tipuri de polite.Pana acum, principalele companii la care s-a apelat pentru incheierea unei polite de asigurare a locuintei au fost, potrivit studiului citat, Asirom (45,4%), Allianz tiriac (17,9%), Omniasig (11,1%), Unita (5,3%) si Ardaf (5,1%). Pentru perioada ultimilor trei ani, clasamentul in functie de cotele de piata detinute in mediul urban a fost urmatorul: Asirom (36,5%), Allianz tiriac (18,2%), Omniasig (15,2%), Ardaf (5,5%), Unita (5,4%) si Astra (4,6%). Realizatorii studiului remarca aparitia recenta a unor noi competitori pe piata: Interamerican, cu o cota de 2,8%, Asitrans, cu 2,4%, dar si BCR Asigurari, care, o data cu dezvoltarea creditelor ipotecare (acordate si de banca actionara) a casticat in aproximativ un an o cota de 2,2% pe piata asigurarilor de locuinte din mediul urban. In aceeasi zona si-a imbunatatit pozitia si Omniasig, societatea ajungand sa detina 15,2% din piata, fata de cota de 4,2% inregistrata pana acum trei ani.Pe regiuni geografice, Banatul este regiunea in care Asirom a avut cel mai mare succes, la fel ca si Unita, in timp ce politele Omniasig sunt concentrate in special in Moldova si Muntenia. Capitala este piata pe care a mizat cel mai mult Allianz tiriac, Ardaf a incheiat mai multe polite ardelenilor si bucurestenilor. Interamerican s-a concentrat pe orasele din zona Moldovei, in timp ce BCR Asigurari a avut mai mult succes la ardeleni.· Asirom: clienti cu venit lunar net pe membru de familie mai mic de 75 de dolari· Allianz Tiriac: clienti cu peste 150 de dolari venit lunar net pe membru de familie· Omniasig: clienti cu venit lunar intre 75 si 100 de dolari· Ardaf: clienti cu venit intre 100 si 150 de dolari pe membru de familie· Unita: clienti cu venit lunar net pe membru de familie intre 75 si 100 de dolari · Astra: clienti cu venit lunar net pe membru de familie intre 75 si 150 de dolariAsiguratii RCA, campionii migrarilor de la o firma la altaCea mai „populara” polita in momentul actual este asigurarea obligatorie de raspundere civila auto. Polita RCA exista in 23,4% din gospodariile din mediul urban, procent mai mare decat in cazul oricarui alt tip de asigurari, in conditiile in care posesorul fiecarui autovehicul aflat in circulatie este obligat de lege sa-si asigure masina pentru eventualele pagube produse tertilor prin accidente. rnCele mai frecvent incheiate asigurari le provoaca romanilor si cele mai mari nemultumiri, pe acest tip de polita inregistrandu-se majoritatea plangerilor depuse la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Studiul de piata realizat de compania Daedalus Consulting plaseaza asigurarile obligatorii de raspundere civila auto pe ultimul loc in clasamentul satisfactiei oferite clientilor. Aceeasi sursa constata, totodata, ca asiguratii RCA au si cea mai scazuta loialitate fata de firmele la care au incheiat contractul. Astfel, doar in 58% din gospodariile in care exista cel putin o asigurare obligatorie de raspundere civila auto a fost pastrata aceeasi companie de asigurari, restul avand la activ una sau mai multe schimbari de asiguratori. Ceva mai bine stau cu fidelitatea muntenii, in 68,8% din gospodariile din aceasta regiune firma de asigurari ramanand neschimbata.rnMigratia asiguratilor RCA de la o companie de alta este explicabila prin valabilitatea relativ scurta a politei: jumatate de an sau un an. In plus, la fiecare inceput de an societatile din piata declanseaza ample campanii mediatice pentru atragerea clientilor, multi fiind tentati sa-si schimbe asiguratorul datorita diferitelor premii puse in joc (in anii trecuti se ofereau si reduceri importante de prime, interzise recent de CSA).rnLiderii pietei raman neschimbatirnPiata asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto a fost dominata in mod clar, pe toata perioada ultimilor trei ani, de Asigurarea Romaneasca – Asirom. Societatea detine 58,6% din totalul politelor incheiate pana in prezent, fiind urmata, la mare distanta, de Omniasig (15%), Astra (9,4%), Allianz tiriac Asigurari (5,9%) si Unita (5,3%). Ordinea se pastreaza, in mare, neschimbata si in cazul cotelor de piata. Asirom a detinut in ultimii trei ani 50,7% din piata, Omniasig 15,1%, Astra 14,5%, in timp ce cota Allianz tiriac a fost de 7,5%, cea detinuta de Unita 5,5%, iar Ardaf 1,5%. Studiul citat remarca evolutia consemnata de Astra in ultimii trei ani, cota companiei in mediul urban dublandu-se (crestere de la 7,2% pana acum trei ani, la 14,5%).rnCel mai mare succes l-au avut campaniile RCA derulate de Asirom in Muntenia, zona in care societatea a detinut o cota de 58,5%, fata de media de 50,7%. Omniasig a castigat mai mult de pe piata Moldovei, iar gospodariile din Bucuresti au optat intr-o mai mare masura pentru compania Astra (o cota de 26,1% fata de 14,5%, media la nivel national). Tot in orasele din Muntenia a incheiat cele mai multe polite de raspundere civila auto si Allianz tiriac, in timp ce Unita si Ardaf au avut mai multa trecere la banateni.rnrnClientela dominanta a asiguratorilor, dupa venit, pentru polite RCArn• Asirom: clienti cu peste 150 de dolari venit lunar net pe membru de familiern• Omniasig: clienti cu peste 150 de dolari venit lunarrn• Astra: clienti cu venit lunar net pe membru de familie mai mic de 75 de dolarirn• Allianz tiriac: clienti cu venit lunar net pe membru de familie intre 100 si 150 de dolari rn• Unita: clienti cu venit lunar net pe membru de familie mai mic de 75 de dolarirn• Ardaf: clienti cu venit lunar net pe membru de familie intre 100 si 150 de dolarirnrnAsigurarile Casco au succes maxim la ardelenirnMajoritatea romanilor se opresc, atunci cand vine vorba de asigurarea masinii, la polita obligatorie RCA, fara care nu pot circula. Protectia suplimentara, oferita de asigurarile facultative Casco, impotriva riscurilor de furt si avarii, este cumparata, de obicei, de proprietarii masinilor mai scumpe sau de persoanele care au achizitionat autovehiculul printr-un credit bancar sau in leasing. Polita este impusa, in acest din urma caz, de catre finantator, fie ca este vorba de banca, fie de societatea de leasing.rnIn numai 6,3% din gospodariile situate in mediul urban exista cel putin o polita de tip Casco, arata studiul realizat de Daedalus Consulting. Majoritatea asigurarilor, respectiv 75,4%, au fost incheiate in ultimii sase ani. „Se poate spune ca in Ardeal a fost inregistrat cel mai mare grad de receptivitate in ceea ce priveste acest tip de asigurare”, precizeaza autorii studiului. Astfel, intre gospodariile de la oras in care a fost incheiata o polita Casco in urma cu sase pana la zece ani, cele din Transilvania ocupa un loc important. Fata de media de 10,7% la nivel national, ponderea gospodariilor din Ardeal care au asigurari Casco este dubla, de 23,9%. Ardelenii se dovedesc astfel mai „grijulii” cu propriul autovehicul decat romanii din alte regiuni.rnDaca in cazul asigurarilor auto obligatorii (RCA) romanii obisnuiesc sa schimbe destul de frecvent compania, la politele Casco fidelitatea fata de asigurator este mult mai mare. In 80,5% din gospodariile care si-au facut asigurare de furt si avarii societatea aleasa prima data a ramas neschimbata in urmatorii ani.rnLider pe piata se mentine de mai multi ani Asirom. Din totalul politelor Casco, societatea detine mai mult de jumatate (60,5%), urmata de Allianz tiriac (10,56%), Omniasig (10,35%), Ardaf (5,2%) si Astra (5,1%). Asirom are si cea mai mare cota pe totalul pietei ultimilor trei ani (48,8%). Urmatoarele locuri sunt ocupate de Omniasig, cu o cota de 14,2%, Allianz tiriac cu 12%, Astra cu 8,7%, Asiban cu 6,2%, Unita cu 3,4% si Ardaf cu 3%. Piata nu a ramas nemiscata in ultimii trei ani. Omniasig a depasit Allianz tiriac, majorandu-si cota de piata de la 6,4% la 14,2%. Cota Astrei a crescut in trei ani de la 1,5% la 8,7%, iar a societatii Asiban de la 0,5% la 6,1%, arata studiul citat. rnFiecare companie cu zona eirnCompaniile de asigurari si-au concentrat fiecare activitatea pe segmentul Casco in anumite regiuni geografice, orientandu-se si pe categorii speciale de clientela. Pentru Asirom, Capitala si Ardealul au furnizat cele mai multe polite, in timp ce Allianz tiriac a castigat in Muntenia, iar Omniasig in Modova. Ardaf, Unita si Asitrans s-au concentrat pe piata banateana, iar Astra i-a tintit cu precadere pe bucuresteni. rnDintre putinii romani cu venituri mici si foarte mici care au incheiat polite Casco, majoritatea au ales contractele Asirom. Allianz tiriac a atras in special clienti cu venituri mari, celelalte societati asigurand cu precadere autovehiculele clientilor cu venituri lunare mai mici de 150 de dolari pe membru de familie.rnrnClientela dominanta pentru polite CASCOrn• Asirom: clienti cu mai putin de 75 de dolari venit lunar net pe membru de familiern• Omniasig: clienti cu venit lunar intre 75 si 100 de dolarirn• Allianz tiriac: clienti cu peste 150 de dolari venit lunar net pe membru de familiern• Astra: clienti cu venit lunar intre 75 si 100 de dolarirn• Asiban: clienti cu venit lunar net intre 100 si 150 de dolarirn• Unita: clienti cu mai putin de 75 de dolari venit lunar netrn• Ardaf: clienti cu venit lunar intre 75 si 100 de dolari