Pentru unele dintre societati sunt perspective mai bune, pentru altele nu. De exemplu, in ceea ce priveste societatea care distribuie energie electrica pe platforma (Roman Energetic SA), trebuie luate niste decizii. Mai devreme sau mai tarziu, societatile se vor privatiza si va aparea pericolul de a-si pierde calitatea de clienti, deoarece viitorii proprietari vor dori sa incheie contracte directe cu furnizorii. De exemplu, firma americana interesata de sectoarele calde a spus clar ca doreste sa aiba o relatie directa cu furnizorii de utilitati – gaz, energie electrica. Va dati seama ca sectoarele calde sunt cele mai mari consumatoare de energie, deci societatea va pierde cel mai important client.
Capital: De ce credeti ca investitorii si-au aratat interesul abia acum? Au asteptat sa se produca divizarea?
Carol Rugacs: Da. In mod clar. Partenerului american pe care il avem la sectia de furci cardanice i-am facut initial o propunere de asociere, dar a spus nu. Unul dintre motivele pentru care doreste sa preia singur sectia este pentru a scapa de birocratie. Vrea sa stie ca este afacerea lui si nu-l incurca nimeni.
Capital: Asta inseamna ca in a doua jumatate a anului viitor vom asista la debutul privatizarilor?
Carol Rugacs: Eu zic in prima jumatate. Exista doua – trei firme mai mici pe care doresc sa le cumpere angajatii. Mai este Caf SA, care furnizeaza energie termica si apa calda populatiei, si in legatura cu care Consiliul Local trebuie sa ia o decizie, pentru ca altfel raman fara utilitati vreo 11.000 de apartamente.
Capital: Care sunt perspectivele pentru uzina – mama, Roman SA?
Carol Rugacs: Am preluat datoriile, asa a fost conceptul, pentru a sprijini societatile desprinse, in ideea de a fi atractive pentru investitori. Roman ramane cu 2.700 de angajati si cu datorii in valoare de 890 de miliarde de lei.
Capital: Sunt perspective optimiste si in ceea ce priveste productia de autobuze ca urmare a colaborarii cu Ikarus?
Carol Rugacs: Vom face autobuze si cu Ikarus, dar, deocamdata, le realizam cu compania Grivita din Bucuresti si le vindem la primarii si la Ministerul Justitiei. Sunt semne ca se poate dezvolta afacerea cu autobuze. Prototipul facut impreuna cu Ikarus este aproape gata, mai exista o solicitare din partea companiei poloneze Neoplan si mai sunt discutii cu Mercedes.