Odată cu finalizarea campaniei electorale, s-a terminat şi „febra“ de pe şantierele de autostrăzi ale României. Dacă în ultimii doi ani România a reuşit să construiască aproape 200 de kilometri, depăşind pragul de 500 de kilometri în toamna anului trecut, în 2013, sunt puţine şanse să fie inauguraţi cei 250 de kilometri aflaţi în lucru şi al căror termen expiră în acest an. Cel mai probabil, anul acesta reţeaua naţională de autostrăzi se va extinde cu aproximativ 150 de kilometri, conform calculelor Capital, în situaţia în care reprezentanţii CNADNR ne-au declarat că nu pot estima, în prezent, câţi kilometri de autostradă vor fi deschişi traficului în 2013, din cauza neaprobării bugetului de venituri şi cheltuieli. 
Cum s-a ajuns aici?
Sunt mai mulţi factori care au condus la starea actuală. Încă din vara anului trecut, constructorii au lucrat pe banii lor, iar CNADNR a făcut plăţi doar cu ţârâita. Aşa s-a ajuns ca, în toamnă, compania să înregistreze restanţe către constructori de aproape un miliard de lei. Premierul Victor Ponta le-a promis drumarilor că vor fi efectuate plăţile, doar că în mai multe etape. Nici la ora actuală CNADNR nu a reuşit să ajungă cu plăţile la zi. A altă problema constă în faptul că oficialii de la Bruxelles nu au mai făcut plăţi pentru proiectele cu finanţare europeană, după ce în vara anului trecut au descoperit unele nereguli, în special la lotul 1 al tronsonului Arad-Nădlac. Este ştiut faptul că, la finele lunii noiembrie, patronul Romstrade, Nelu Iordache, a fost arestat pentru fraudă şi deturnare de fonduri europene, conform datelor comunicate de Direcţia Naţională Anticorupţie. A treia şi probabil cea mai mare problemă a fost amânarea aprobării bugetului de stat pe anul 2013 şi noua politică a cabinetului Ponta 2, care a decis ca marile proiecte de infrastructură să fie trecute de la Ministerul Transporturilor în ograda lui Dan Şova, numit ministru delegat pentru marile proiecte.  

Start la autostrăzi pe banii altora
În timpul dezbaterilor de la Comisiile de buget-finanţe din Parlament, Şova a explicat că, în prezent, conform contractelor de lucrări în derulare sau aflate în procedură de licitaţie din 2012, sunt în execuţie 342 km de autostradă. „Secţiuni în execuţie cu buget asigurat de 150,3 kilometri, din care, conform angajamentelor contractuale scrise, ar trebui să terminăm, în anul 2013, 143,8 kilometri. Secţiuni în licitaţie la 1 ianuarie 2013, care vor intra în execuţie în acest an, de 119,7 km. Şi avem secţiuni în pregătire – 116,64 kilometri“, a specificat ministrul delegat. Şova a menţionat că în multe situaţii, în anii trecuţi, au fost angajate lucrări fără să fi existat cheltuieli alocate sau credite şi posibilităţi efective de plată. El a spus că în afară de cele trei autostrăzi care au finanţare europeană, restul autostrăzilor din România nu au decât două soluţii de finanţare: „fie le construim în parteneriat public-privat sau concesiune, fie le construim din surse bugetare“.
Capital a arătat, încă de la începutul anului, că CNADNR a demarat procedurile pentru autostrăzile care se vor face în parteneriat public-privat sau prin concesiune. Pe lista proiectelor prioritare care vor fi demarate în 2013, CNADNR ne-a comunicat că se află autostrada Craiova-Piteşti, Centura de Nord a Capitalei şi întreţinerea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, autostrada Ploieşti-Buzău-Focşani şi podul peste Dunăre Brăila-Galaţi. La finele anului trecut, compania a lansat procedura şi pentru autostrada Comarnic-Braşov.

Bechtel ar putea rămâne fără contract
Aşa cum se poate vedea şi din tabelul alăturat, unul dintre proiectele la care nu s-a lucrat aproape deloc, în ultimele patru luni ale anului trecut, este cel pe care a rămas compania Bechtel – Suplacu de Barcău-Borş. Ministrul Şova a spus la audieri că va trebui găsită o altă formulă de încetare integrală a contractului semnat cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania şi totodată identificată o soluție de  finanţare. „Avem o datorie recunoscută a CNADNR (n.r. către Bechtel) de 50 de milioane de euro din anii trecuţi, care va trebui achitată. Vom vedea dacă vor fi şi dânşii de acord cu rezilierea, cât va însemna să coste această reziliere. În rest, autostrada, dacă va fi părăsită integral, va intra în conservare la CNADNR, ca administrator al autostrăzilor şi drumurilor, până când va fi concesionată altui constructor. Această datorie de 50 de milioane este bugetată şi va fi achitată“, a menţionat Şova.