Estimată 1a 120 -130 mil. euro, piața românească a spirtoaselor de import, ce are un volum de 8 milioanede litrii, conform IWSR, e dominată de importatori, ca Pernod Ricard, BDG Import, Cristalex sau Sollers PPD, și producători, precum Alexandrion Group România, Prodal ’94, Scandic Distilleries sau Euroavipo.

De când cu criza, vânzările se concentrează asupra produselor din partea de jos a pieţei, unde se înregistrează în mod tradiţional şi cel mai mult comerţ la negru. Dincolo de faptul că şi consumatorii se cinstesc acum mult mai cu măsură, piaţa mai are acum o problemă în plus: introducerea cotei reduse de TVA de 9% la pâine a crescut acciza la alcool cu 33%, de la 750 la 1000 de euro pe hectolitru de alcool pur.

Efectul: „Pe piaţa băuturilor alcoolice accizate, în primele trei luni ale anului în curs volumul vânzărilor a scăzut cu circa 18% faţă de aceiaşi perioadă a lui 2013 (…) Cred că piaţa băuturilor alcoolice accizate va scădea semnificativ în 2014 datorită măririi brutale a accizei. Conform datelor pe care patronatul nostrum, Spirits România, le are, piaţa accizată este de 125.000 hectolitri de alcool pur”, spune Tudor Furir; importurile au o pondere volumică de aproximativ 25% din piaţa accizată.

Consumul accizat per capita în 2013 a fost de 125.000 HPA (hectolitri alcool pur). “Din total populaţie, 83% este peste 18 ani. Rezultă, deci, un consum per capita de aproximativ 2 litri de alcool de 40 de grade”, calculează Furir.

Băuturile spirtoase care au sfidat criza sunt vodka de import,.romul şi tequila. Concret, vânzările de rom au crescut cu 39% în 2013, comparativ cu 2009, iar cele de tequila – cu 43%, până la 200.000 de litri.

„Vodca de import este categoria cea mai dinamică. Volumele vândute în 2013 – de 1,8 milioane de litri – sunt cu 62% mai mari decât cele din 2009”, explică Tudor Furir, citând date IWSR.

Creşterea de 6% din 2013 a afacerilor Pernod Ricard România are o strânsă legătură cu această licoare. „Vodca a fost driverul şi a ajuns să aibă o contribuţie de 35% la cifra de afaceri totală, care, anul trecut, a atins 27,4 milioane de euro.

Potrivit Nielsen, Absolut este brandul fanion, cu o cotă de 50% din piaţa importurilor de vodcă,  spune Furir.  Compania are în portofoliu şi Absolutelyx şi Exquisite (pe segmental super premium), plus Wyborowa şi Luxusowa (pe segmentul mainstream).

Lupta pe piaţa de vodcă este cu atât mai înverşunată cu cât consumul este în plin avânt în România – studiile IWSR, citate de Tudor Furir, arată că românii au băut, anul trecut, 20 mil. litri de vodcă, din care 10% a fost importată.

“Categoria whisky a înregistrat un declin în perioada de criză, volumele din 2013 fiind cu 12% mai  mici faţă de 2009. Cu toate acestea, categoria whisky este de două ori mai mare decât categoria imported vodka”, precizează directorul Pernod Ricard România.

În general, mai spune el, consumatorii de băuturi din import sunt “din mediul urban, au un venit semnificativ peste medie şi sunt cu preponderenţă bărbaţi. Sunt sociabili, activi, informaţi, călătoresc mult şi sunt preocupaţi de imaginea personală. Sunt orientaţi spre calitate şi spre branduri cunoscute şi consumă băuturi alcoolice (în special) în weekend cu prietenii”.

 Mai departe, Furir se aşteaptă la o scădere a consumului cu 20-25% în 2014. “Pentru că berea şi vinul nu sunt accizate (sau au o acciză mică, în cazul berii) consumul va migra către aceste categorii. O parte din consumul accizat va migra spre cel neaccizat, mai precis spre tuica produsă acasă”, crede acesta.

Şi în această industrie, promoţiile au un impact semnificativ: “Preţul este în continuare rege. Promoţiile sunt importante şi generează o parte semnificativă din totalul vânzărilor. Puterea de cumparare fiind tot mai scăzută, consumatorii sunt în general tentaţi să cumpere produse aflate în promoţie chiar dacă nu sunt brandurile lor preferate”, explică Tudor Furir.

În total, consumul de băuturi spirtoase în România este de 166 de milioane de litri, cu o valoare de 750 de milioane de euro în 2012, arată datele IWSR.