Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

HR

Sute de mii de joburi, atacate de roboți

Autor: | | 3 Comentarii

Inteligența artificială face pași mari în economia mondială și România nu face excepție. O bună parte din forța de muncă s-ar putea trezi peste câțiva ani că a fost înlocuită de programe de calculator sau de automate.

Nu un potenţial război mondial, nici încălzirea globală reprezintă cele mai mari ameninţări la adresa omenirii în viitorul apropiat, pare a crede celebrul inventator şi om de afaceri Elon Musk. El a avertizat de mai multe ori în acest an că inteligenţa artificială este cea care va fi principalul risc pentru supravieţuirea rasei umane. „Inteligenţa artificială este acea situaţie rară în care cred că trebuie să fii proactiv în materie de reglementare, în loc sa fii reactiv. Deoarece consider că momentul în care vom fi reactivi în reglementarea acestui aspect va fi prea târziu“, a spus el în cadrul unei conferinţe desfăşurate recent în Statele Unite.

Și Stephen Hawking crede că suntem în pericol. „Dezvoltarea la cote maxime a inteligenţei artificiale poate reprezenta sfârşitul rasei umane. Maşinăriile inteligente se pot dezvolta pe cont propriu şi se pot reprograma la o rată atât de mare încât oamenii, a căror viteză de dezvoltare este limitată de evoluţia biologică, nu vor fi la fel de competitivi, ajungând să fie depăşiţi“, afirmă el.

Mai aproape decât credem

Pentru unii dintre noi lucrurile de care vorbesc cei citaţi mai sus par a fi încă desprinse din filmele SF. Alţii, însă, şi-au dat seama, în ultima vreme, că echipamentele şi aparatele controlate de programe de calculator au început, treptat, să ia locul personalului uman. Tot mai multe bănci instalează bancomate multifuncţionale, unde pe lângă clasicele retrageri de numerar poţi depune bani în conturile tale sau ale altora, poţi plăti facturi cu numerar sau poţi efectua schimburi valutare. Tot în zona bancară, dar şi în cea a companiilor de telecom sau de utilităţi au apărut Ana, asistentul-robot din call-center-ul  Raiffeisen, sau Andreea, care joacă acelaşi rol pentru Vodafone. „La început a fost ciudat să stau de vorbă cu un software. Dar pe urmă m-am obişnuit şi chiar ne înţelegem foarte bine“, povesteşte Radu, client al ING, despre interacţiunea cu Maria, robotul care lucrează 24 de ore din 24 în serviciul de relaţii al băncii.

O ştire recentă dezvăluie faptul că Auchan va începe să testeze casele complet automate (deja foarte comune în centrele comerciale din Vest), instalând şase astfel de echipamente în magazinul din mall-ul bucureştean AFI Cotroceni. Auchan deja a instalat case semiautomate în mare parte din magazinele sale din ţară. Asta în timp ce în unele restaurante KFC comanda se poate da folosind un automat. Un alt nume mare, de această dată din industrie, este vorba despre Dacia Renault, a demarat cu mai mulţi ani în urmă un program de robotizare a procesului de fabricaţie din uzina sa de la Mioveni.

 

Asta ca să nu mai vorbim de alte invenţii şi inovaţii care nu au ajuns încă pe plaiurile mioritice, dar cel mai probabil o vor face în câţiva ani, cum ar fi maşinile fără şofer sau dronele care vor să înlocuiască serviciile de curierat.

Automatizarea din vecini

În primăvara acestui an, presa a scris despre UiPath, o companie de IT din Bucureşti care a primit o finanţare de 30 de milioane de dolari de la firma americană de venture capital Accel Partners. Știrea a fost inedită nu atât prin dimensiunile participării investitorului american, cât prin obiectul de activitate al societăţii româneşti. UiPath, înfiinţată în 2006 de Daniel Dineş şi Marius Tîrcă, s-a specializat în ultimii ani în producţia de software de automatizare. Cu alte cuvinte, firma construieşte programe de calculator care preiau anumite tipuri de operaţiuni executate până acum de oameni.

Printre clienţii actuali şi po­ten­ţiali ai UiPath se numără firme şi instituţii din zonele „business process outsourcing“ (de exemplu, call centere), finanţe-bănci, asigurări, telecomunicaţii, sănătate sau producţie. Iar cele mai frecvente cazuri de automatizare au legătură cu activitatea de facturare, de încasare şi de contabilitate, cu cea de cereri şi reclamaţii şi cea a relaţiilor cu clienţii. Iar lucrurile sunt încă la început. „Am contribuit la crearea unui domeniu nou. Am făcut asta fiind curajoşi şi înfruntând nesiguranţa. Acesta este felul în care devii rezistent“, spune CEO-ul Daniel Dineş.

Avocaţi cu procesor

Ca să ne dăm seama spre ce ne-am putea îndrepta, iată un exemplu recent: un software instalat de gigantul american JPMorgan, numit COIN, de la Contract Intelligence, interpretează contracte de împrumut în locul avo­caţilor companiei. Înainte de implementarea COIN, aceste proceduri totalizau cam 360.000 de ore de muncă anual (calculând la opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână şi o lună de concediu, rezultă cam 180 de angajaţi alocaţi exclusiv.

Acum, fiecare document este analizat în câteva secunde, iar procentajul de erori este mai mic decât înainte. „Oriunde există operaţiuni în back-office care implică oameni care mută informaţia din punctul A în punctul B va avea loc o automatizare. Oamenii vorbesc despre astfel de măsuri ca despre o eventuală concediere, dar eu o văd ca pe o oportunitate de a elibera oamenii şi de a le permite să lucreze în zone cu mai multă valoare adăugată“, spunea pentru presa britanică Dana Deasy, şeful departamentului informatic al JPMorgan.

 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro