„Autoritatea Rutieră gestionează activitatea de audit de siguranță a infrastructurii rutiere și efectuează inspecția rutieră, prin proprii săi angajați. Organizează și gestionează formarea și atestatea auditorilor de siguranță rutieră. Întocmește două hărți: harta rutieră de risc și harta rutieră de siguranță. Harta rutieră arată care sunt zonele de risc rutier pentru accidente care produc victime, iar cealaltă va indica, peste doi ani de zile, când vom avea toată rețeaua inspectată, potentialul de îmbunătățire din punct de vedere al siguranței rutiere. De asemenea, la finalul acestor 2 ani, va fundamenta și elabora, împreună cu mediul academic, norme și standarde sau ghiduri de bună practică în domeniul construcțiilor de infrastructură rutieră”, a adăugat Sorin Cristian.

Temeiul legal: Auditul de siguranță rutieră

Legea 265/2008 este o lege de transpunere a directivei europene, 96/2008. Domeniul de aplicabilitate a legii pentru auditul de siguranță rutieră ține de autostrăzi și drumuri naționale. Auditul de siguranță rutieră se face pe proiecte noi de infrastructură, inspecția, pe o rețea veche, existentă. Dacă analizăm exact întreaga structură a accidentelor, pentru a vedea numărul victimelor, este important ca auditul să se faca pe aceste tipuri de infrastructură.

„Începând cu 2012, am reusit să armonizăm și agregăm pachetul de acte normative care pleacă de la legislatie, până la proceduri operaționale. Din 2015, s-a auditat tot ce s-a construit nou, peste 300 de proiecte care au fost auditate. În conformitate cu directiva, inspecția trebuie efectuată de auditori, nu oricine poate să facă inspecție, este o meserie absolut nouă în România”, a declarat directorul ARR.

„Inspecția reprezintă o provocare deoarece avem 53.600 de km de rețea care au fost proiectați și executați cu peste 40, până la 60 de ani în urmă, chiar daca au fost ușor modernizate, nu există modernizări fabuloase. În 40-60 de ani, totul s-a schimbat, viața economică, mobilitatea, peisajul de lângă drum, au apărut industrii, dezvoltarea imobiliară. Pe lângă toate acestea, a crescut enorm mobilitatea de mărfuri și de persoane, drept pentru care, drumurile noastre nu mai sunt potrivite pentru densitatea și structura fluxului de vehicule. Pe de altă parte, există state europene care, de peste 40 de ani, au fost preocupate și au investit în audit, inspecție și clasificări. Chiar dacă își dezvoltă și modernizează permanent infrastructura de drumuri, mobilitatea crește și s-a demostrat foarte simplu că numărul de victime de accidente nu scade, indiferent de schimbările aferente: creșterea amenzilor, etc”, a adăugat Sorin Cristian.

„Nu știm exact care este costul social al unui accident, depinde de fiecare stat în parte, dar, după ultimele estimări neoficiale, se vorbește undeva în jurul sumei de 2 mil de euro, pentru o victimă a unui accident rutier”, a conchis directorul ARR.

Conferința Transporturi și Infrastructură 2018 a fost organizată de Capital, la Hotel Domenii Plaza, cu sprijinul partenerilor: Delta Bloc, Danube Total Grup, Grampet Group, SCC Erbașu și International Lazar