Sistemul bonus-malus va fi modificat în așa fel încât șoferii cu daune la activ să plătească polițe RCA cu până la 70% mai scumpe decât în prezent, iar cei cu un comportament bun în trafic să beneficize de reduceri cu cel puțin 20-25% mai mari decât în acest moment. 

Această măsură, au declarat pentru Capital surse direct implicate, este în centrul discuțiilor avansate dintre ASF și firmele de asigurare, privind normele de aplicare a noii legi RCA. “Nu dorim neapărat modificarea actualului sistem, cu opt praguri de malus și tot atâtea de bonus. Nu cerem revenirea la vechiul sistem, cu 12 pentru bonus și 14 pentru malus. Nu asta este important. Am propus, și ASF pare să înțeleagă, ca impactul financiar al bonusului sau malusului să fie mai mare decât în prezent. Șoferii cu multe daune trebuie să simtă penalizarea, pentru a își schimba comportamentul în trafic. La fel, șoferii cu un comportament bun, trebuie să beneficieze de un bonus substanțial. Altfel, acest sistem nu mai are logică. Actualul sistem, cu maximum 32% bonus și tot atât malus a fost ideea transportatorilor. Nimeni altcineva nu l-a susținut“, au arătat, pentru Capital, sursele citate. 

Cel mai probabil, susțin aceleași surse, se va merge pe o penalizare maximă de 100% față de prețul de bază, ceea ce va însemna că șoferii cu multe daune la active vor plăti RCA dublu față de prețul calculat fără sistemul bonus-malus. În prezent, ei pot fi penalizați cu cel mult o treime din preț. De partea cealaltă, șoferii fără daune la activ în ultimii patru ani, care reprezintă peste 90% din totalul asiguraților RCA, vor beneficia de o reducere de cel puțin 55-60%, față de doar 32% în prezent. 

Un alt punct luat în discuție la întâlnirea de la ASF a fost și introducerea unor prevederi care să permită o mai mare “personalizare“ a asigurărilor. Concret, una dintre variante este ca amenzile de circulație să fie luate în calcul la stabilirea tarifului RCA, în așa fel încât șoferii cu probleme să plătească mai mult. O astfel de măsură, spun asigurătorii, ar conduce și la o reducere per ansamblu a frecvenței daunelor, ceea ce ar însemna, în final, și o scădere a tarifelor RCA. De asemenea, au propus firmele de asigurare, trebuie modificat sistemul în așa fel încât, la achiziționarea unei mașini noi, șoferii fără daună să nu își piardă categoriile de bonus acumulate iar cei cu daune la activ să beneficieze de reîncadrarea la categoria B0, așa cum se întâmplă în prezent. 

 

Ce schimbări mai aduce noua lege RCA

Noua lege RCA, publicată recent în Monitorul Oficial aduce și alte schimbări importante, care vor trebui puse în practică tot prin norme emise de ASF. Printre altele, cheltuielile administrative și de vânzare ale firmelor de asigurare vor fi limitate la 25%, deși, în primele trei luni din 2017, aceste cheltuieli (care includ și comisioanele plătite către brokeri) au fost de 28%, în scădere semnificativă față de anul trecut. Pe de altă parte, asigurătorii au obținut includerea în lege a unei limitări pentru daunele plătite pentru vătămări corporale. Și această prevedere, spun sursele, ar urma să fie completată prin legislația secundară care va cuprinde norme comune ale ASF și Ministerului Sănătății. 

Limitarea despăgubirilor pentru vătămări corporale este principalul deziderat al firmelor de asigurare care merg pe varianta unui tabel calculat, în funcție de gradul de vătămare. Proiectul de lege arată că fiecare punct traumatic atribuit diverselor tipuri de vătămare va valora cât două salarii minime brute pe economie. În același timp, scala IML se oprește la 200 de puncte traumatice, atribuite stării vegetative permanente.

În aceste condiții, la un salariu minim de 1.250 de lei, de exemplu, despăgubirea maximă ajunge la 500.000 de lei sau puțin peste 100.000 de euro. Pe de altă parte, practica judiciară este neunitară, existând situații în care, pentru același caz, o instanță a acordat 10.000 de euro, iar alta 500.000 de euro, de exemplu. În cazul unor vătămări mai puțin grave, dar semnificative, sumele pot fi chiar derizorii. De exemplu, un picior rupt echivalează cu un punct sau 2.500 de lei, iar un ochi pierdut echivalează cu aproximativ 10 puncte sau 25.000 de lei. În situații speciale, mai stabilește legea, pot fi acordate despăgubiri mai mari decât cele stabilite în urma analizei punctajului, însă majorarea nu poate depăși 25%.