Vânzările de automobile, foarte sensibile la evoluţia cursului de schimb şi la consumul gospodăriilor, au scăzut în Rusia din cauza scăderii preţului petrolului şi a sancţiunilor impuse de occident pentru rolul Moscovei în criza din Ucraina. În aceste condiţii, grupul american General Motors a decis săptămâna trecută să se retragă de pe această piaţă. Luni, grupul german Volkswagen a anunţat şi el că îşi reduce producţia şi numărul de angajaţi în Rusia.

La o săptămână după ce a extins cu 10 miliarde de ruble programul prima de casare lansat în vara anului trecut, premierul Dmitri Medvedev a prezidat luni o reuniune consacrată situaţiei dificile prin care trece industria auto. La această reuniune, Medvedev a anunţat că fonduri suplimentare de la buget vor fi alocate pentru subvenţionarea dobânzilor la creditele pentru achiziţia de automobile, reducerea costului leasingului şi finanţarea achiziţionării de noi camioane şi vehicule comerciale de către instituţiile de stat. Planul pregătit de Ministerul Industriei reprezintă 'un cost total de aproximativ 25 de miliarde de ruble', a indicat Medvedev, precizând că susţine în totalitate aceste idei.

'Dacă nu va fi luată nicio măsură de sprijin, piaţa va scădea cu 50% în acest an', a avertizat ministrul rus al Industriei, Denis Manturov. 'Dacă ţinem cont de măsurile luate de la începutul anului, la care se adaugă cele anunţate astăzi, piaţa va scădea cu aproximativ 24%', a adăugat Manturov.

Piaţa auto din Rusia, care în 2012 a devenit a doua mare piaţă din Europa după cea din Germania, a scăzut cu 10% în 2014 şi cu 32% în primele două luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut. Firma de consultanţă PricewaterhouseCoopers se aşteaptă pentru acest an la o scădere cu 25 până la 35% a vânzărilor de autoturisme pe piaţa din Rusia.

AGERPRES