CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Renunțarea la 40% din calea ferată tamponează producătorii de mărfuri

Autor: Ilinca Pop | marţi, 18 noiembrie 2014 | 59 Comentarii

În timp ce statele din vestul Europei mută transportul de marfă de pe rutier pe feroviar, România vrea să închidă aproape jumătate din calea ferată

Să facem un simplu exerciţiu de imaginaţie: luăm toată marfa dintr-un tren de marfă şi o încărcăm în camioane. Care este efectul? Ei bine, o poluare de câteva ori mai mare decât în cazul transportului pe calea ferată. De altfel, tocmai acesta este riscul major dacă Master Planul General de Transport va primi, anul viitor, toate avizele necesare, sub forma pe care o are acum. Și unul dintre semnalele de alarmă trase de specialişti. Iar implicaţiile nu se opresc aici: pe partea de călători, zeci de localităţi din mediul rural urmând să fie izolate de restul ţării. Totul porneşte de la „ideea că 40% din reţeaua de cale ferată ar putea fi redusă“, subiect intens dezbătut anul acesta.

Luna trecută, Ministerul Transporturilor a lansat  Master Planul  în dezbatere publică. Forma finală urmează să fie aprobată de Bruxelles. „Vor fi necesare avize din partea Comisiei Europene, să se armonizeze cu politicile europene, nu doar avizul de mediu“, spune Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Potrivit unor surse din industria feroviară, Comisia Europeană nu ar fi de acord cu astfel de policiti, în contextul în care toate ţările investesc în practici pentru stoparea poluării.

„În Master Plan există o informaţie falsă care spune că liniile secundare (n.r. – 40% din reţeaua totală) înseamnă doar 1% din trafic. În realitate aceste linii acoperă 15-20% din traficul naţional. Practic, nu s-a luat în calcul traficul generat de operatorii privaţi de călători şi de cei de marfă“, explică Roşeanu.

Despre intentia Guvernului Ponta, capital.ro a scris in vara acestui an. Articolul poate fi citit aici:

S-a aprobat! Jumătate din calea ferată, tăiată la fier vechi

O scurtă privire asupra traficului de marfă duce volumul înregistrat doar de CFR Marfă la peste 13 milioane de tone în primul semestru al acestui an, din care aproape 9 milioane au fost transportate pe liniile secundare. Și, după cum spunea Roşeanu, la acest volum se adaugă cel înregistrat de operatorii privaţi. Grosso modo, în procente, aproape 70% din totalul traficului de marfă pe calea ferată se realizează pe liniile secundare.

„Pe linia Titu-Târgovişte-Pietroşiţa, unde operează Unifertrans, în staţia Fieni, avem o fabrică de ciment Lafarge. De asemenea, pe linia Bacău-Piatra Neamţ-Bicaz avem o altă fabrică Lafarge, care transportă 95% din marfuri pe calea ferată“, oferă un detaliu Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul CNS „Cartel Alfa“. Cu alte cuvinte, cei doi, transportatorul şi producătorul, au de suferit în egală măsură. Iar exemplele pot continua, la capitolul linii secundare fiind punctate şi: Medgidia - Tulcea, Făurei - Tecuci, Roşiori – Alexandria - Zimnicea, Ploieşti Vest – Târgovişte Nord. De celalată parte, există riscul ca foarte mulţi oameni să rămână fără singurul mijloc de transport disponibil, fără a lua în calcul disponibilizările din sectorul feroviar. Ce ar trebui făcut? În primul rând, punctează Roşeanu, ar trebui dezvoltate programele de modernizare pe anumite linii, astfel încât să se poată circula cu 160 km la oră. Însă, pentru acest lucru sunt necesare investiţii majore, de câteva sute de milioane de euro, anual.

Reprezentanţii din industria feroviară spun că, deşi în document sunt date exemplele unor ţări europene care au ajustat dimensiunea reţelei feroviare, totuşi în cazul României nu poate fi vorba de aşa ceva.

40% din reţeaua de cale ferată ar putea fi redusă

 

În Master Plan există o informaţie falsă care spune că liniile înseamnă doar 1% din trafic. În realitate, aceste linii înseamnă 15%-20% din traficul naţional. Practic, nu s-a luat în calcul traficul generat de operatorii privaţi de călători şi de cei de marfă.

Ștefan Roşeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

22 septembrie 2016

Când va fi gata cea mai așteptată autostradă din România

Transporturi si Infrastructura

21 septembrie 2016

Blue Air lansează 4 noi rute din Bucureşti şi Iaşi

Transporturi si Infrastructura

20 septembrie 2016

Alstom a lansat trenul Coradia iLint cu zero emisii

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii