CITEŞTE ŞI

Consultanță

Procedura românească de înregistrare în scopuri de TVA

Autor: |

O temă intens dezbătută şi la începutul acestui an este opacitatea şi birocraţia procedurii de înregistrare în scopuri de TVA. Cele două „critici”, devenite deja laitmotiv, vin la pachet cu nemulţumiri în rândul contribuabililor, legate de aplicarea extinsă a criteriilor gândite iniţial pentru înregistrarea în scopuri de TVA şi în alte situaţii precum schimbări la Registrul Comerţului sau reactivarea codului de TVA după anulare.

În acest context, reamintesc demersul ANAF din lunile decembrie-ianuarie prin care au fost transmise notificări contribuabililor ce au avut în 2015 schimbări de administratori/asociaţi sau sediu social şi reacţiile dure ale mediului de afaceri.

Replica venită din partea oficialilor ANAF a încercat să justifice necesitatea acestei birocraţii în lupta contra evaziunii fiscale. Mai mult, chiar cifrele privind creşterile (de două cifre) din încasările de TVA de anul trecut ar fi o dovadă a rezultatelor pozitive aduse de măsurile luate de legiuitor în zona aceasta. Totuşi, nemulţumirile contribuabililor de bună credinţă ramân în încercarea continuă de a face faţă diverselor cerinţe impuse de legislaţia fiscală. Dar să inventariem la rece principalele probleme din practica societăţilor care au avut de-a face cu înregistrarea in scopuri de TVA, inutil să subliniem, vitală pentru buna funcţionare a unei afaceri.

Lipsa de transparenţă

Detaliind „criticile” formulate de contribuabili, prima problema este opacitatea acestei proceduri de înregistrare; practic nu există un set de criterii clare sau un scoring pe care aplicantul trebuie sa-l îndeplinească şi în consecinţă să existe o predictibilitate asupra procesului de înregistrare.

Citiţi şi:
Formularul 088, noul coşmar al firmelor

Iadul contribuabililor, pavat cu bunele intenţii ale ANAF
 

Companiile nou înfiinţate trebuie sa depună celebrul formular 088 prin care sa răspundă la 20 de întrebări. ANAF ne asigură ca răspunsul la una din aceste întrebări nu determină în mod individual neacceptarea înregistrării fiscale, ci se judecă neîndeplinirea unui cumul de criterii care situează contribuabilul în categoria de risc mare. Dar, din nou, nu există o transparenţă cu privire la raţionamentul pe care îl va aplica organul fiscal, iar acesta poate sa respingă pe loc cererea aplicantului.

Birocraţia excesivă

Printre cele mai controversate întrebări adresate prin formularul 088 se numără: ce studii/profesii si ocupaţii au avut administratorii persoane fizice, care sunt veniturile brute realizate de asociaţi si administratori persoane fizice sau care sunt indicatorii financiari realizaţi de administratori şi acţionari persoane juridice.

Astfel, apar situaţii anormale, când administratori străini, numiţi de societăţi străine la conducerea filialelor romaneşti nou înfiinţate, au trebuit sa facă proba studiilor şi a veniturilor personale globale obţinute de aceştia în faţa autorităţii române în scopul obţinerii codului de TVA. În plus, aceste cifre trebuie dovedite cu documente. De anul acesta, în formular s-a introdus şi următoarea precizare „în situaţia în care documentele sunt emise de autorităţi străine, trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenţiei[…] adoptată la Haga”. Acesta este un exemplu viu de birocraţie considerată excesivă.

Mai apoi, trebuie spus şi că prin formularul 088 se investighează în detaliu situaţiile în care administratorii sau acţionarii deţin sau au deţinut calitatea de administratori sau acţionari în alte societăţi care au fost lichidate, sunt în insolvenţă sau inactivitate temporară sau au obligaţii la bugetul de stat. Ori, nici aceste situaţii nu ar trebui sa restricţioneze, per se, în cele mai multe cazuri (atunci când nu este anterior dovedită sau investigată o fraudă sau evaziune fiscală), dreptul noului contribuabil de a desfăşura activitate ca şi plătitor de TVA.

Scopul lărgit al formularului 088

Dacă la înregistrarea în scopuri de TVA prin opţiune, se poate argumenta că statul acordă un cod de TVA unui contribuabil care încă nu a efectuat activităţi economice şi există cel puţin un risc teoretic să se folosească de atribuirea codului de TVA pentru a jongla în mecanisme evazioniste, merită punctat că acest formular se solicită şi în cazul companiilor care se înregistrează prin obligaţie, adică după depăşirea plafonului de 65.000 cifră de afaceri, sau pentru companiile care solicită reactivarea codului de TVA după ce acesta a fost anulat din varii motive (de exemplu, depunerea de deconturi de TVA pe zero timp de 6 luni).

Un studiu de caz interesant este cel în care o companie a depăşit acest plafon şi solicită ANAF înregistrarea în scopuri de TVA până pe 10 a lunii următoare, aşa cum prevede legea. Dacă rezultatul evaluării formularului 088 depus la înregistrare rezultă a fi negativ, ANAF înregistrează compania din oficiu în scopuri de TVA şi, concomitent, anulează codul de TVA – din cauza rezultatului nefavorabil în procesarea formularului 088. Reamintesc că o anulare de cod de TVA presupune colectarea TVA la bugetul statului (fără a putea fi recuperat de la clienţi) şi imposibilitatea deducerii TVA pentru achiziţiile efectuate. Astfel, un IMM care desfăşoară activităţi în creştere, cu o marjă de profit de (să spunem) 10%, ajunge în poziţia de a avea un cost cu TVA de cel puţin 20% dacă mai desfăşoară activitatea.

Citiţi şi:
Formularul 088, noul coşmar al firmelor

Iadul contribuabililor, pavat cu bunele intenţii ale ANAF
 

Considerând aceeaşi companie ca cea din exemplul de mai sus, se speculează în practică o neconformare voluntară – adică o nerespectare o obligaţiei de înregistrare în scopuri de TVA – de teama de a nu ajunge în situaţia de mai sus. Ce se întâmplă în acest caz? O înregistrare ulterioară – retroactivă – efectuată de către autorităţile fiscale din oficiu ar însemna, în mod obligatoriu, şi o recunoaştere a TVA deductibilă (conform cazului C‑183/14 Salomie şi Oltean, implementat în Normele Metodologice de anul acesta).

Mai mult, aşa cum am spus şi mai sus, pe lângă utilizarea formularului 088 la înregistrarea companiilor în scopuri de TVA, acesta a devenit şi un instrument în colectarea de informaţii de către ANAF cu varii ocazii, de cele mai multe ori fireşti în viaţa unei companii – cum ar fi schimbarea administratorilor/asociaţilor sau a sediului social.

În concluzie, din nou,la rece, ce se poate face? Simplu, instituirea unei proceduri mai suple şi mai nebirocratice, care să ţină seama de obiectivele majore ale statului în prevenirea fraudei fiscale, dar care să ridice în bună masura împovărarea excesivă a contribuabililor prin metode alternative la dispoziţia instituţiilor statului? Cum? Prin identificarea şi monitorizarea industriilor, zonelor sau lanţurilor tranzacţionale cu risc crescut, colaborarea dintre instituţii şi intervenţia rapidă şi documentată a organelor de control acolo unde trebuie.

Autor: Alexandru Cristea – Tax Partner al Țuca Zbârcea şi Asociaţii Tax

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii