Ministerul Finanțelor Publice a lansat astăzi în dezbatere publică un pșrodit de Ordonanță pentru modificarea Codului fiscal, prin care propune majorarea accizelor la carburanți cu peste 22%, ceea ce înseamnă o creștere a prețurilor benzinei și motorinei cu circa 45 de bani.

“Guvernul încearcă să acopere găurile generate de cheltuielile crescute și nesustenabile pe care le-a făcut până acum. Efectul va fi următorul: vom avea un mediu de afaceri sufocat, mai puțină creștere economică și în final mai puține locuri de muncă și creșteri de prețuri. Cel mai puternic vor fi afectați oamenii cu venituri mici. Măsura este cu atât mai îngrijorătoare cu cât Banca Națională a României (BNR) a revizuit astăzi în creștere, la 1,9%, prognoza de inflație pentru finalul anului 2017. Asta înseamnă că prețurile vor crește și mai mult, în special la bunurile de consum. Inflația de peste 2% este o veste îngrijorătoare, ne aducem aminte din trecut ce lucru rău a însemnat o inflație mare”, spune eurodeputatul.

Potrivit lui Siegfried Mureșan, argumentul oferit de Guvern potrivit căruia acciza este, în prezent, sub nivelul din alte state ale Uniunii Europene e unul înșelător. “Obligația Guvernului este să asigure un cadru fiscal în care companiile se pot dezvolta, pot investi, pot genera creștere economică și noi locuri de muncă. Or, această taxă nu poate fi privită izolat. Este parte a planului nostru de a asigura competitivitatea economiei noastre, dar, mărind o taxă, nu facem altceva decât să afectăm competitivitatea dacă nu luăm alte măsuri care să o crească. Creșterea accizei la combustibil ne va face mai puțin competitivi decât alte state din regiune, lucru care înseamnă investiții mai puține și economie mai slabă”, explică Siegfried Mureșan.

Conform acestuia, creșterea accizei acum, cu argumentul că acciza de 7 eurocenți introdusă de Victor Ponta în 2014  a fost eliminată, este o țopăială fiscal-administrativă, exact ceea ce nu vrea mediul de afaceri să vadă. “Acea acciza nu și-a atins obiectivul, cum însuși Victor Ponta recunoștea că nu a fost un proiect bun. Am avut un nivel mare al prețului la combustibil din cauza lui Ponta, nu trebuie să ne întoarcem la nivelul acela care oricum a afectat negativ economia”, mai spune eurodeputatul.

 

Siegfried Mureșan  susține că în loc să se asigure că, prin fiscalitate, avem un mediu competitiv și că nu sufocă întreprinderile și generează suficiente resurse la bugetul de stat, Guvernul PSD – ALDE bagă mâna în buzunarul cetățeanului și al companiilor și ia până la ultimul leu pe care îl găsește acolo.

“Dacă resursele la bugetul de stat lipsesc, soluția corectă este să implementeze acele măsuri care ajută economia să crească. Dacă economia nu crește, soluția nu este să o împovărezi cu taxe și impozite mai multe sau mai mari. În plus, Uniunea Europeană nu impune un anumit nivel al accizelor. În alte state sunt mai mari fiindcă se investește în infrastructură, cercetare, inovare, deci o taxă mai mare într-un anumit domeniu nu împovărează economia deoarece aceasta este ajutată pe multe alte căi. Este normal ca în România și Bulgaria acciza să fie mai mică decât în alte state europene, căci noi trebuie să creăm acel cadru fiscal necesar dezvoltării și reducerii decalajului dintre noi și statele europene dezvoltate. Dacă creștem acciza la nivelul celorlalte state, nu vom recupera niciodată decalajul economic. Guvernul PSD – ALDE trebuie să înțeleagă că bugetul de stat într-o economie nu se consolidează ca în epoca medievală mărind birurile celor care duc în spate greul unei țări.”, conchide Siegfried Mureșan.