Japonezii au fost întotdeauna campioni ai segmentului SUV fără să facă din asta un vector de marketing. Orice client român care are în plan achiziția unui vehicul care să se descurce fără probleme atât pe asfalt, cât și pe drumuri neamenajate știe însă că mărci precum Mazda, Toyota, Mitsubishi sau Nissan trebuie luate serios în calcul. Cu toate acestea, prețurile de achiziție destul de piperate țin majoritatea SUV-urilor acestor mărci – cu excepția Nissan – departe de vârful clasamentului vânzărilor de la noi. Acest detaliu poate fi considerat atât o problemă, cât și un atu. Problema derivă, pe lângă prețul în sine, din costurile de întreținere destul de ridicate, în timp ce atuul este generat tocmai de statutul oferit de numărul destul de mic de vehicule de același fel existente pe șoselele de la noi. Cert este însă că puțini deținători ai unui model nipon își înlocuiesc mașina cu una a altei mărci, dovadă clară a satisfacției oferite de produs.

În cazul actualului SUV Mazda CX-5, model care în scurt timp va fi înlocuit pe piața de la noi de o nouă generație, atractivitatea designului exterior este completată de un habitaclu spațios și echipamente de comandă și control cu o utilitate clară. De altfel, corectitudinea este, în opinia noastră, principalul atu al vehiculului. Nimic din echiparea versiunii testate – CX-5 CD 150 4X4 Takumi – nefiind „aruncat“ la voia întâmplării în habitaclu sau scos în evidență doar pentru a lua ochii potențialilor cumpărători. Așa se face că de-a lungul a mai bine de 600 de kilometri parcurși atât pe autostradă, cât și pe drumuri de munte, unde asfaltul a alternat cu suprafețe acoperite cu zăpadă, SUV-ul nipon s-a devedit un companion de nădejde. E drept că montarea în grabă a cauciucurilor de iarnă fără o echilibrare corespunzătoare ne-a obligat să suportăm o vibrație deranjantă a punții din față, însă chiar și cu acest neajuns, Mazda CX-5 s-a comportat admirabil mai ales atunci când sub un mic strat de zăpadă a apărut o gheață înșelătoare.

Grație unui sistem 4X4 performant și unei bune distribuiri a maselor, CX-5 se descurcă fără mari probleme chiar și atunci când asfaltul lasă loc drumurilor pline de noroi sau chiar stâncilor alunecoase. Este demn de apreciat faptul că în cazul acestui SUV Mazda nu pare să fi cedat imboldului general din industrie care a dus la o reducere – benefică pe șosea, dar penalizatoare în condiții de drum greu – a gărzii la sol. Și ansamblul motor – cutie de viteze al versiunii testate este o dovadă de corectitudine. Cu siguranță că generarea a doar 150 CP dintr-un motor diesel de 2.2 litri pare învechită, la fel și o cutie de viteze manuală cu șase trepte, însă rezultatul este demn de laudă. Rezervele de putere aflate la dispoziția șoferului sunt suficiente, iar consumul de carburant se încadrează fără probleme în limitele normale ale segmentului.

Deși în habitaclu există elemente care trădează îmbătrânirea modelului, atât șoferul, cât și pasagerii SUV-ului Mazda CX-5 Takumi călătoresc confortabil. Acest detaliu, adăugat celor de mai sus, subliniază corectitudinea acestui model căruia îi lipsesc extravaganțele tipice modelelor similare produse de majoritatea mărcilor europene.