CITEŞTE ŞI

Business

RĂZBOI între furnizorii români şi lanţurile comerciale

Autor: |

Se aprinde iaraşi scandalul dintre furnizorii şi producătorii români şi comercianţi. Furnizorii locali susţin că importurile sunt favorizate de marile lanţuri de magazine în dauna preoduselor româneşti. De cealaltă parte, comercianţii resping toate acuzaţiile.

Dacă şi România va urma calea ţărilor occidentale, zeci de mărci ale producătorilor vor fi scoase de pe rafturi, care vor fi umplute tot mai mult cu aşa-numitele „mărci proprii“ ale retailerilor. O privire aruncată asupra evoluţiei vânzărilor de mărci private ale magazinelor confirmă scenariul: circa 2 miliarde de euro s-au mutat, în ultimii trei-patru ani, de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor.

Furnizorii şi producătorii români se plâng deja că nu pot negocia de pe picior de egalitate cu hipermarketurile şi au pornit un război împotriva mărcilor proprii ale magazinelor.

"Pentru produsele românesti se plătesc în lanţurile de retail taxe foarte mari, impuse pentru listare, deschidere de magazine noi, servicii marketing şi promovare, care nu au justificare. Producătorii străini au întaietate întotdeauna. Iar marca proprie face rabat de la calitate ca să fie vândută la preţuri mici", declara, anul trecut, Aurel Tănase, preşedintele Romconserv.

 „În ultima vreme tot mai multe magazine insistă şi dezvoltă un aşa zis brand propriu pe care îl realizează în o serie de capacităţi din România cât şi din exterior. Se insistă şi se câştigă teren pentru brandul privat, propriu, o clonare a brandului naţional, care duce la o concurenţă neloială între acelaşi produs branduit cu marca fabricii şi brandul lanţului de magazine. Un produs de exemplu se achiziţionează cu 2 lei, se aplică taxele de marketing care măsoară 35-50% sau chiar mai mult, se adaugă adaosul magazinului şi se ajunge la aproximativ 3,3 lei/unitate de produs”, explica Tănase.

Recesiunea e o circumstanţă favorizantă pentru mărcile private: preţurile acestora, care sunt cu până 20% mai mici decât ale producătorilor care vând sub brand propriu, fac să pălească argumente precum lipsa lor de notorietate ori impresia că un produs cu ambalaj mai modest are o calitate mai slabă. Vânzările de mărci proprii au ajuns să reprezinte circa 12% din totalul pieţei locale de retail în volum, potrivit GfK. Pentru comparaţie, în 2007 acestea acopereau doar 2% din piaţă. Iar dacă ar fi să ajungem în 2014 pe media europeană - de 23% -, atunci mărcile private vor contabiliza un plus de încă cel puţin un miliard euro la vânzări.

Peste o treime din vânzările de produse alimentare pentru consumul casnic (ulei, lactate, cereale, conserve), de pildă, sunt deja acoperite de mărci private. 2012  a adus creşteri importante ale mărcilor private şi în segmentul produselor de îngrijire a casei (şerveţele, şervete de bucătărie, şerveţele umede sau hârtie igienică), unde acoperă 11% din valoarea totală.

Producătorii şi furnizorii români se declară afectaţi de politica marilor lanţuri de magazine, care creează o concurenţă neloială la raft. Însă sunt puţinii cei care se revoltă. Şansele de a câştiga o dispută legală cu un mare retailer sunt de la bun început infime, deoarece, potrivit surselor Capital, contractele semnate de furnizori conţin foarte puţine obligaţii pentru hipermarket, dar sunt pline de condiţii şi clauze de care trebuie să ţină seama furnizorii (de la unele chestiuni normale, privind calitatea produselor ori desfăşurarea livrărilor, până la unele cel puţin discutabile, privind taxele de magazin mai sus pomenite, modul în care se stabilesc preţurile, în care au loc reducerile ori în care se fac plăţile  - de obicei, furnizorul trebuie să-şi achite facturile emise de magazin în 7-10 zile, iar penalităţile de întârziere pot ajunge şi la incredibilul nivel de 10% pe zi; de cealaltă parte, plăţile făcute de magazine către furnizor se fac de obicei în termen mult mai lung, care, în plus, poate fi modificat prin negociere în decursul contractului).

Până acum, două nume sonore din retailul internaţional au fost implicate în conflicte cu producători locali:

1. Carrefour a intrat în insolvenţă pentru practici abuzive

Carrefour România SA, societatea care administrează reţeaua de magazine Carrefour în România, a intrat în insolvenţă, în urma unei decizii din 23 decermbrie 2013 a Tribunalului Bucureşti. Hotărârea a fost luată la cererea distribuitorul de scutece GSL Logistic, care avea de încasat de la francezi circa 170.000 de euro.

Pagina 1 din 4
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F