CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Noi turbulențe la TAROM

Autor: Ciprian Mailat | luni, 28 martie 2016 | 2 Comentarii

Experimentul CEO privat la stat s-a dovedit a fi cel mai prost proiect de restructurare şi eficientizare a companiilor de stat. Ultimul CEO privat a fost revocat, săptămâna trecută, după ce au fost constatate deficienţe manageriale şi neîndeplinirea angajamentelor contractuale.

«În loc să aibă 8 milioane (lei - n. r.) pierderi la sfârşitul anului trecut, aşa cum îşi asumaseră prin contracte şi prin planul de management, au avut pierderi de 41 de milioane. Este inadmisibil în condiţiile în care pe piaţa europeană preţul kerosenului a scăzut anul trecut în mod spectaculos, creând un avantaj - după cum a fost documentat - de 80 de milioane de lei», declara vineri, 18 martie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, în cadrul unei conferinţe de presă referitoare la managementul de la TAROM. „Dacă nu am fi avut acest avantaj, am fi avut un dezastru, o pierdere de 120 de milioane“, a subliniat ministrul, precizând că Autoritatea Aeronautică Civilă a făcut un control la Tarom şi a decis că Christian Heinzmann, care exercită atât funcţia de director general, cât şi pe cea de director de accountable manager, nu mai poate exercita a doua funcţie începând din 22 martie. La începutul săptămânii trecute, Consiliul de Administraţie întrunit aproape de miezul nopţii l-a revocat şi din funcţia de director general pe CEO-ul belgian de la TAROM.

În ziua revocării, Ministerul Transporturilor a făcut public un raport al Corpului de Control al ministrului de resort, prin care se arată că TAROM a înregistrat, în ultimii doi ani, mai multe deficienţe tehnice şi administrative, care au determinat un număr foarte mare de curse anulate sau întârziate, cu consecinţe negative asupra bugetului companiei, constând inclusiv în plata unor despăgubiri în valoare de aproximativ un milion de dolari. Principalele deficienţe constatate sunt: nerealizarea indicatorilor prevăzuţi bugetul aprobat pentru anii 2014, 2015, în sensul înregistrării unor pierderi mai mari faţă de nivelul estimat, nerespectarea prevederilor Codului Muncii şi ale Regulamentului Intern în ceea ce priveşte întocmirea pontajelor şi evidenţa prezenţei personalului Direcţiei Tehnice, nerespectarea procedurilor de angajare / recrutare, implementate la nivelul companiei şi neangajarea de personal corespunzător numărului şi specializării personalului plecat din companie (ca urmare a ieşirii la pensie şi plecări voluntare).

Planuri ratate

CEO-ului TAROM i s-a reproşat în mai multe rânduri faptul că nu şi-a îndeplinit planul de management. Acesta prevedea revenirea pe profit a companiei de stat, dar şi reducerea personalului, însă niciuna dintre ţinte nu a fost atinsă. În mandatul de aproape 40 de luni, Christian Heinzmann nu a reuşit să pună în aplicare niciun plan de reorganizare şi restructurare a companiei TAROM. În prezent, în Direcţia Comercială din TAROM lucrează aproximativ 240 de angajaţi, inclusiv agenţi de vânzări, emitenţi de bilete, din ţară şi străinatate, personal care ar trebui să se ocupe de umplerea a numai 23 de avioane din flota operatorului aerian. În ultimii patru ani, gradul de umplere al avioanelor TAROM a fost de sub 65%.

În apărarea sa, belgianul a declarat news.ro că „TAROM nu este o companie aeriană normală, comercială, este mult mai mult de atât. Sunt prea multe controale, prea multe interese din afară“, a menţionat Heinzmann. El susţine că o altă problemă este legată de mentenanţa aeronavelor. Astfel, circa 30% din costurile Tarom sunt legate de mentenanţă, comparativ cu 15%, media la nivelul celorlalte companii aeriene, potrivit directorului general. „Ordonanţa de urgenţă 109 (pentru introducerea managementului privat la companiile de stat n.r.) nu funcţionează la TAROM, este o mascaradă. Ai doar pălăria de manager privat, dar nu ai mijloace“, a completat el.  Până la alegerea unei noi conduceri, Consiliul de Administraţie l-a numit ca interimar pe fostul director financiar Gabriel Stroe, iar directorul de operaţiuni de zbor Florin Susanu a fost numit director general adjunct interimar. Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor, noul manager al TAROM ar putea fi Gabriel Dumitrescu, actualmente director ROMATSA-Direcţia Regională Bucureşti.

Peste 25% din personalul tehnic de la TAROM a înregistrat concedii medicale. Este o cifră pe care nu am văzut-o în nicio companie de stat sau privată. Dan Costescu, ministrul Transporturilor
 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.