SE INTAMPLA ACUM!

Romania 4 You

Județul Giurgiu, pus în mișcare de companiile de logistică

Autor: Diana State Valentin Gros Ştefan Etveş | luni, 08 februarie 2016 | 0 Comentarii

Cu cel mai mic Produs Intern Brut din regiune, Giurgiu a reuşit să atragă investiţii, în ultimii ani, din partea marilor firme străine de logistică. Motivul? Este cel mai apropiat punct de frontieră faţă de Capitală.

Cu 260.000 de locuitori, Giurgiu este un judeţ mic care nu a înregistrat performanţe remarcabile în ultimii ani. Cel mai mare avantaj al acestuia este poziţionarea sa. Oraşul Giurgiu, reşedinţa judeţului, este un punct de frontieră cu Bulgaria ceea ce oferă un acces rapid către ţara vecină. Totodată, poziţionarea judeţului în apropiere de autostrada A1, aceasta fiind legătura directă cu centrul ţării, permite transportatorilor să circule mai rapid.

Datorită acestor avantaje se explică şi faptul că cele mai mari cifre de afaceri din judeţ sunt înregistrate de firmele de logistică şi transport. Un exemplu în acest sens este compania austriacă Gebruder Weiss. Multinaţionala a intrat pe piaţa locală în 1994. În 2001, compania austriacă a achiziţionat pachetul majoritar al companiei de transport Cargolog România. În prezent, firma a ajuns la 6 filiale răspândite la nivel naţional şi un sediu central în Bolintin Deal din Giurgiu. Potrivit datelor furnizate de reprezentanţii grupului, în ultimii ani, cifra de afaceri a companiei s-a aflat pe un trend crescător. În 2014, Gebruder Weiss România a înregistrat o cifră de afaceri de 44,5 milioane de euro, iar cele mai recente estimări aferente anului 2015 indică o depăşire a acestui prag. Însă, din punctul de vedere al reprezentanţiilor grupului, investiţiile nu sunt încurajate.

„Cele mai mari piedici cu care ne-am confruntat constau în lipsa unui plan cadastral general la nivel de judeţ şi situaţia neclară a regimului de proprietate, acestea fiind impedimente majore pentru dezvoltarea unor investiţii în nordul judeţului, la proximitatea cu A1”, a declarat pentru Capital, Viorel Leca, directorul general Gebruder Weiss România.

O altă problemă din judeţ este forţa de muncă. Deşi, anul trecut Gebruder Weiss a ajuns la 500 de angajaţi, procesul de recrutare devine din ce în ce mai greu, în special în zona de depozitare, unde există o fluctuaţie mare de personal.

De aceeaşi părere este şi Pierpaolo Sironi, general manager al Kuehne + Nagel, care susţine că cel mai mare dezavantaj din regiune este lipsa de angajaţi calificaţi. Nu sunt persoane care să aibă cunoştinţe despre logistică, transporturi sau limbi străine. Astfel, dacă în 2014 compania avea 269 de angajaţi în România, în 2015 numărul salariaţilor a scăzut la 251 de persoane.

Kuehne + Nagel este un alt jucător important de pe piaţa de transport şi logistică care se ocupă de transport internaţional de marfă,transport rutier, transport maritim, transport aerian, logistică şi depozitare. Anul 2015 a fost bun pentru transportator deoarece a înregistrat o cifră de afaceri de 210 milioane de lei, mai mare cu 18% faţă de cea obţinută în 2014. Cele mai recente investiţii

Printre cele mai importante investiţii făcute în ultima perioadă se află cea realizată de KLG Europe Logistics România. La sfârşitul anului 2014, compania a finalizat a doua etapă de dezvoltare a hub-ului central din apropierea Capitalei, platforma logistică ajungând la o suprafaţă totală construită de 35.000 de metri pătraţi. A doua fază de dezvoltare a proiectului logistic al KLG Europe Logistics România a necesitat investiţii de 5,6 milioane euro şi a fost implementată în şapte luni. Compania deţine în localitatea Bolintin Deal, la kilometrul 23 al autostrăzii Bucureşti-Piteşti, un parc logistic de 18,5 hectare pentru care a fost planificată construcţia a aproximativ 85.000 de metri pătraţi de spaţiu logistic. În 2014, firma avea 276 de angajaţi şi a obţinut o cifră de afaceri dee 110 milioane de lei. În România KLG Europe este prezentă din 2006. Firma are centrul în Bucureşti şi deţine alte şase hub-uri pentru distribuţie în ţară, la Bacău, Braşov, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca şi Timişoara.

O altă investiţie importantă din judeţ este cea realizată de Voestalpine Steel Service Center România. Compania austriacă, specializată în producţia şi procesarea oţelului, a inaugurat în octombrie 2012 o fabrică în oraşul Giurgiu. Fabrica Voestalpine care face parte din Steel Division se întinde pe o suprafaţă de patru hectare şi dispune de două linii de producţie: o linie de tăiere în fâşii şi o linie multi-blanking de tăiere longitudinală. Investiţia totală s-a ridicat la o valoarea de aproximativ 20 de milioane de euro, din care 3,4 milioane de euro au provenit din fonduri europene şi din fonduri provenite de la guvernul român prin programul SOP IEC - Sectoral Operational Programme for Increase of Economic Competitiveness.

Promisiuni pentru reabilitarea infrastructurii

Dacă în mediul privat au avut loc investiţii, la nivelul instrastructurii există doar promisiuni. Judeţul Giurgiu nu este străbătut de nicio autostradă, dar se poate mândri cu podul Prieteniei Ruse-Giurgiu. Construit în urmă cu mai bine de 60 de ani, podul Giurgiu-Ruse, principala poartă de intrare în ţară dinspre Bulgaria, în lungime de 2,8 kilometri, a intrat în reparaţii capitale la jumătatea anului trecut. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a promis că reabilitarea podului Giurgiu-Ruse, lucrare din fonduri europene în valoare de aproximativ 13 milioane de euro, va fi finalizată în primăvara acestui an. Podul de la Giurgiu are o punte rutieră cu două benzi, cât şi una pentru traficul feroviar. Secţiunea centrală de 85 de metri lungime poate fi ridicată pentru a permite trecerea navelor mai mari.

Dar cea mai importantă cale rutieră din judeţ este DN5, drumul naţional care leagă Capitala de Giurgiu şi de podul Giurgiu-Ruse. Chiar dacă acest drum naţional are o lungime de doar 67 de kilometri, oficialii guvernamentali au reuşit să modernizeze şi să lărgească DN5 la 55 de kilometri. Din 2014, Compania Naţională de Autostrăzi aşteaptă începerea modenizării celor 12 kilometri de drum naţional de la ieşirea spre Giurgiu. Cu toate că în toamna anului 2014, firmele Eurocogen, Filiala Aninoasa, Aleandri SpA, Beozzo Construzioni şi Smart Building Project au câştigat contractul de reabilitarea a celor 12 kilometri de drum naţional, în valoare de circa 76 milioane de lei, nici până astăzi nu au demarate lucrările.Termenul de finalizare a proiectului este aprilie 2016.

Rezultate slabe

Judeţul Giurgiu are un Produs Intern Brut aferent anului 2015 de 6 miliarde de lei, cel mai scăzut din regiunea Sud Muntenia. În ţară mai există judeţe cu PIB mai mic, precum Covasna, Mehedinţi, Sălaj, Tulcea. În ce priveşte PIB/locuitor, cu 4.623 euro, Giurgiu nu se află pe ultima poziţie din regiune, Teleorman având un nivel mai scăzut, de 4.321 euro. PIB-ul judeţului a crescut cu 2,6% în 2014 şi are estimări pozitive, de 3,3% în 2015 şi 3,6% în 2016. Potrivit Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP), în anii următori, creşterile urmează să fie mai accentuate, de 3,7% în 2017 şi 4,1% în 2018.

Giurgiu ocupă ultimul loc din coadă la numărul de angajaţi: 32.000, cei mai puţini din România, în condiţiile în care şi populaţia judeţului este una dintre cele mai reduse, de circa 265.000 de persoane. Rata şomajului, de 6,6% în 2015, se situează peste media pe ţară (5,1%). Câştigul salarial mediu net lunar se cifrează la 1.512 lei, sub media la nivel naţional, de 1.821 lei, dar aici intră în calcul şi nivelurile foarte mari, de 2.623 lei în Bucureşti şi 2.219 lei în judeţul Ilfov.

Acest articol a apărut în ediţia numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Romania 4 You

04 aprilie 2016

Olt și Vâlcea, două județe neprofitabile

Romania 4 You

01 februarie 2016

Galaţi, judeţul tare ca oţelul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii