Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Timp liber

Reducerile la români: ”Consumăm aproape isteric orice. Este o foame care ne chinuie”

Autor: | | 2 Comentarii

Nu mai este o noutate că ”moda reducerilor” ne-a prins de mai mulți ani, iar astăzi mulți dintre noi acționăm haotic și cumpărăm orice se află reducere, fără a a fi siguri dacă lucrul respectiv ne este sau nu util. Psihologul Valeria Vîrlan ne-a răspuns la câteva întrebări pornind de la felul în care ne comportăm când apar reducerile în magazine și până la ”reclamele mincinoase”, care dictează decizia de cumpărare.

Capital: Cum s-a schimbat comportamentul românilor, în ultimii ani, atunci când vine vorba de achiziţia unor produse aflate la reduceri?

Valeria Vîrlan: Consumatorii sunt din ce în ce mai educaţi. Nu mai reacţionează impulsiv ca în anii `90 – 2000, când oferta era mai redusă ca varietate şi noi ieşeam dintr-o etapă de privaţiuni materiale şi informaţionale. Astăzi, marea mojoritate studiază oferta, aplică criterii de departajare între branduri concurente şi, după ce iau decizia, de multe ori aşteaptă sezonul reducerilor pentru a obţine raportul calitate-preţ cel mai bun.

Capital: Dacă ar fi să facem o comparaţie cu locuitorii din Europa de Vest, acolo unde "cultura reducerilor" este mult mai dezvoltată, care sunt principalele diferenţe? De exemplu, în România, se vorbea chiar de "reduceri minicinoase".

Valeria Vîrlan: De la an la an se observă o evoluţie a nivelului de educaţie al consumatorilor. Iar brandurile “mincinoase” ies pe cale naturală din piaţă. Fireşte, schimbarea nu poate surveni brusc, însă se observă un trend crescător în acest sens. Totuşi, atracţia pentru reduceri rămâne, într-adevăr, de mare actualitate. Numai auzind cuvântul, mulţi cumpărători nu se mai opresc să verifice şi “dau buluc” în magazine. Însă, acest fenomen este global. În vest, într-adevăr, nu există branduri “mincinoase”, dar, la nivel de consumator, ideea de a cumpăra ceva redus generează consum indiferent dacă există sau nu o nevoie reală pentru produsul în cauză. Din acest motiv, s-a semnalat şi nivelul mare de risipă la nivel global, iar UE încearcă acum să reglementeze din punct de vedere legal problema, propunând impunerea unor sancţiuni pentru consumatorii risipitori (mai ales în zona produselor alimentare).

Capital: În context, pe ce mizează magazinele atunci când aruncă în piaţă "reduceri de 50%" sau de "70%", deşi, analizând mai amănunţit, descoperim că preţurile nu sunt chiar aşa de mult tăiate?

Valeria Vîrlan: Astfel de magazine mizează în primul rând pe neatenţia autorităţilor. Pentru că, din punct de vedere legal, aceste practici sunt aspru sancţionate. Însă, pentru a aplica sanţiuni, autorităţile în materie ar trebui să-i şi prindă. Iar consumatorul, prin plângerea pe care o poate formula la Protecţia consumatorului, are astfel un rol vital. Aşadar, se mai bazează pe lipsa de vigilenţă a consumatorilor, care, furaţi de mirajul ideii de reducere, reacţionează de multe ori impulsiv şi chiar haotic. Le ajută în acest sens o mercantizare a magazinelor atractivă şi, în general, o atmosfera de abundenţă care invită la consum. Cred că dacă fiecare dintre noi, atunci când mergem la cumpărături, am face un efort să ne întrebăm înainte de a pune în coş un produs "chiar am nevoie de acest produs?", "răspunde el unei nevoi reale sau uneia induse?", probabil ne-am îndrepta către un consum mai conştient şi, respectiv, către o economie de piaţă care îşi respectă un pic mai mult consumatorul. De pildă, câţi dintre noi ştiu că magazinele care se respectă au amplasamente speciale pentru produsele aflate la reduceri, cu procentul redus clar afişat. În timp ce produsele nereduse (colecţiile noi) sunt poziţionate separat în magazin.

 

Capital: În opinia dvs, cum reuşesc reprezentanţii acestor magazine să manipuleze un număr mare de consumatori?

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro