Chiar dacă transportul feroviar este unul dintre cele mai sigure din lume, în ultimii 10 ani, au existat mai multe accidente feroviare în România, unele dintre ele fiind soldate cu morţi și pagube materiale de milioane de euro. Accidentele feroviare din ultimii ani sunt rodul a 25 de ani de indolenţă, o sumă de factori, materialul rulant învechit în general, suprapus cu vehicule cu restanțe foarte mari la reparații și întrețineri periodice.
În urma ultimului accident grav feroviar produs, în data de 8 aprilie, în județul Hunedoara, au rezultat daune materiale importante prin închiderea unei magistrale feroviare timp de șase zile și distrugerea unei porținui din calea ferată.

Revista Capital încearcă să vă prezinte cât mai bine realitatea din spatele afacerilor de sute de milioane de euro ce „rulează“ pe calea ferată din România și cine trebuie tras la răspundere pentru pagubele identificate de CFR SA în urma accidentelor feroviare. Aceste tragedii atrag atenţia asupra situaţiei tehnice reale şi a procedurilor ce ar trebui respectate de către operatori în privința siguranței feroviare și a pagubelor materiale importante. Astăzi, pe calea ferată din România, 30 de companii cu capital de stat sau privat gestionează afaceri de sute de milioane de euro anual.
Mai mult, toţi operatorii feroviari din România nu au asigurare pentru eventuale avarii aduse infrastructurii de cale ferată.

În sâmbăta Floriilor, circulația pe magistrala feroviară între Petroșani și Simeria a fost închisă, din cauza deraierii unui tren privat de marfă între stațiile Băniţa şi Merişor. În urma accidentului, cei doi mecanici au murit, locomotiva și mai multe vagoane au deraiat, pe o porțiune de câteva sute de metri linia de cale ferată a fost distrusă și suprastructura unui pod a fost avariată. Conform CFR SA, aproximativ 100 de ceferiști din cadrul diviziilor linii, electrificare şi intervenţii au lucrat în ture, șase zile, pentru a redeschide traficul feroviar între Petroșani și Simeria.
Pentru ridicarea locomotivei și a vagoanelor deraiate, CFR SA a utilizat trei trenuri de intervenție cu macara de 250 tf şi 125 tf, trei drezine pantograph și mai multe utilaje feroviare.

 

CFR SA nu solicită asigurări operatorilor privați

După desfășurarea de forțe pentru a ridica materialul rulant deraiat și reparațiile infrastructurii feroviare distruse, am întrebat conducerea CFR SA dacă există încheiată o asigurare de răspundere profesională solicitată operatorului Unicom Tranzit, firma implicată în accidentul feroviar din județul Hunedoara pentru a afla cine plătește pagubele. De asemenea, am solicitat oficialilor CFR SA să ne indice dacă există o asigurare de răspundere profesională solicitată operatorului la încheierea contractului între CFR SA și un operator privat.
Răspunsul este „apoteotic“, statul nu obligă operatorii care utilizează calea ferată să aibă poliță de asigurare, licență sau eventual coasigurat pe poliță. „Conform ­legii nr. 202/2016, nicio societate nu este autorizată să efectueze servicii de transport feroviar, dacă nu posedă licenţa de transport feroviar corespunzătoare pentru serviciile pe care urmează să le presteze, această licenţă este emisă de Organismul de Licenţe Feroviare Român (OLFR), în condiţiile legii. Societatea care solicită o licenţă de transport trebuie să fie în măsură să demonstreze OLFR, înaintea începerii activităţii sale, că va putea să acopere riscurile de răspundere civilă“, conform CFR SA.
Conducerea administratorului infrastructurii feroviare a precizat că societățile care utilizează calea ferată, trebuie să fie asigurate în mod corespunzător, conform legii, sau să dispună de garanţii adecvate (în condiţiile pieţei), pentru acoperirea, în conformitate cu legislaţia internă şi internaţională, a răspunderii sale civile în caz de accidente.

Mai mult, am cerut companiei CFR SA să ne explice ce prevăd contractele cu operatorii privați în materie de asigurări atunci când CFR SA permite utilizarea infrastructurii unui operator privat de marfă sau călători. „Contractele de acces pe infrastructură încheiate între CNCF CFR SA şi operatorii de transport feroviar nu prevăd alte asigurări“, ne-au mai răspuns oficialii CFR SA.

 

Unicom Tranzit plătește pagubele din buzunar

În mod normal, Unicom Tranzit, cât și ceilalți operatori feroviari, ar trebui să prezinte o poliță de asigurare. Neavând asigurare, Unicom Tranzit este principalul respsonsabil de plata pagubelor direct din buzunar. În prezent, accidentul feroviar din județul Hunedoara este anchetat de o comisie mixtă formată din procurori și inspectori ai Agenției de Investigare Feroviară Română. Cauza accidentului și pagubele vor fi stabilite de procurori, inspectorii AGIFER și reprezentanții CFR SA. Mai exact, comisia stabilește costurile liniei, cât a costat intervenția, deplasarea trenurilor macarele și a utilajelor, partea de trafic care nu a existat acele cele șase zile cât a fost închis traficul și lipsa de încasări din taxa de utilizare a infrastructurii de pe linia respectivă.

În acest caz, se pune problema unei administrări defectuoase/neglijente a infrastructurii CFR SA, în conditiile în care însăși CFR SA nu își administrează propriile bunuri ca un proprietar diligent și responsabil. Infrastructura este un bun public și, cu atât mai mult, implică o administrare responsabilă, și, în măsura în care este utilizată și de alți operatori, fiecare entitate trebuie să-și susțină financiar partea de răspundere ce-i revine din exploatarea bunului și a banului public.

Patronii trenului deraiat nu exclud o eroare umană

Unicom Tranzit, firma care de­ți­ne trenul deraiat, este membră a Organizației Patronale a So­cie­tăților Feroviare Private din România. În contextul accidentului feroviar produs în județul Hunedoara am cerut conducerii OPSPF să ne explice care sunt măsurile concrete cerute și monitorizate pentru a crește gradul de siguranţă al angajaților feroviari și al bunurilor transportate. „Toate companiile private de transport feroviar de marfă/ călători operează strict în conformitate cu Regulamentele Europene de siguranță feroviară, precum și cu toate reglementările naționale de siguranță feroviară, așa cum rezultă din auditurile/ acțiunile de control ale Autorității de Siguranță Feroviară din cadrul AFER“, ne-au răspuns oficialii OPSFPR.

După accidentul feroviar din Hunedoara unde trenul Unicom Tranzit a deraiat, oficialii societății feroviare au transmis că nu exclud o eroare umană. „Personalul implicat în accident era apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru siguranţa circulaţiei, avea valabile toate autorizaţiile corespunzătoare funcţiei şi activităţii pe care o prestau şi erau instruiţi în legătură cu activitatea desfăşurată“, se arată într-un răspuns Unicom Tranzit.