La fel ca mulţi alţii de la care am auzit-o, explicaţia cred că e în versurile inoculate în minţile noastre din fragedă pruncie: „Căţeluş cu părul creţ / Fură raţa din coteţ”. Să ne fie clar: n-a gasit raţa pierdută pe stradă, nu venise peste el în cuşca sa, n-a dat peste ea întâmplător, nici măcar nu îi era foame, iar raţa nu făcuse nimic deranjant sau reprobabil înainte! Nu, căţeluşul nostru s-a dus frumos, ca şi cum i s-ar fi cuvenit, şi a luat-o din coteţ. Iar asta nu e tot: „El se jură că n-o fură”, în contextul în care „l-am prins cu raţa-n gură”! (Uitaţi-vă o clipă la cazul Adrian Severin din perspectiva acestei poezii populare românească!)

Nu vreau ca şi fiul meu să fie o victimă sigură a acestor, aparent, banale versuri. De aceea, fără a avea nicio pretenţie de talent, am scris special pentru puştiul meu un antidot: „Căţeluş cu părul creţ, / Zâmbitor, foarte isteţ, / Face zilnic fapte bune / Pentru el şi pentru lume! / Generos cu fiecine, / E cinstit mereu cu tine, / Munceşte cu hărnicie, / Zilele-s o bucurie!”

Însă ce ne facem cu cei care sunt deja mari şi „infectaţi”? Personal, cred că dacă ne-am cultiva obiceiul de a da banii noştri numai celor care au recomandări „beton”, lucrurile s-ar putea schimba radical şi în ţărişoara noastră!

Spre exemplu, trebuie să-ţi pui termopane. Ai găsit pe cineva care zice că poate să te ajute, dar cui în blocul tău a mai pus acest furnizor termopane? Dar prin blocurile din preajmă? Ce spun cei care au lucrat cu el? E de cuvânt sau „umblă cu cioara vopsită”? De cât timp se ocupă cu această activitate? Ce spun „vorbele care umblă prin târg” despre el?

Da, ştiu că această căutare de referinţe şi de informaţii pertinente, din surse nepărtinitoare necesită timp şi e obositoare. Cum trăim permanent sub securea lui „n-am timp nici să respir”, e foarte dificil să-i verifici pe toţi cei care vin să-ţi vândă ceva. Însă toate pe lumea asta au un preţ. Şi dacă nu eşti dispus să-l achiţi, sunt şanse mari să plăteşti apoi cu vârf şi îndesat.

Le spun mereu oamenilor de vânzări pe care îi instruiesc să se întreacă pe ei înşişi pentru clienţii lor de calitate şi să-şi caute noii clienţi, în principal, pe baza referinţelor. Pentru că doar aşa poţi face în vânzări performanţă în mod constant, pe termen lung.

Dar îţi recomand şi ţie, dragă client, ca, de fiecare dată când vei mai sta de vorbă cu cineva care vorbeşte frumos atunci când vrea să-ţi vândă ceva, să nu te laşi impresionat de cuvintele sale iscusite, ci să verifici răspunsul său la întrebarea: „(Căţeluş cu părul creţ,) cine şi ce te recomandă?”.

Mircea Enescu este trainer senior de vânzări şi autorul cărţii „Cum să găseşti noi clienţi – 12 metode de succes verificate în România, însoţite de exemple detaliate“ pe care o poţi primi gratuit dacă vizitezi blogul său la adresa www.mirceaenescu.ro.