În ultimii ani, orașele din vestul tării-Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu, Timișoara-au avansat în acest domeniu, conform hotnews.ro.

Bucureștiul a fost pionier, incă din 2007, atunci când a implementat un sistem de management al traficului. De atunci, lucrurile au stagnat, administrația nemaiavând niciun proiect nou de acest tip implementat, singurele inițiative fiind cele din domeniul privat.

Gabriela Firea și-a luat angajamentul în cadrul evenimentului "Jump to smart 1.0 ", că pană în toamnă, Primăria va definitiva o strategie pentru o capitală smart city.

Planurile Primăriei Municipiului București cuprind mai multe zone, iar, potrivit Gabrielei Firea, domeniile de implementare pe termen mediu și scurt  pentru dezvoltarea infrastructurii Smart City  în București sunt Sistemul de Management al traficului, sistemul de bike-sharing, transportul public, sistemele informatice din cadrul PMB și sistemul pentru Managementul Situațiilor de Urgență la nivelul Municipiului București.

Primăria Capitalei a implementat, în perioadă 2007-2009, un sistem inteligent de management al traficului. Acesta a costat circa 20 de milioane de euro, iar la vremea respectivă era unul dintre cele mai moderne din Europa, fiind integrate 170 de intersecții. 

Sistemul de management al traficului s-a stricat în vară anului 2015 și nu a mai funcționat la capacitate maximă pană recent. În plus, acesta nu a mai fost extins sau modernizat

Managementul traficul a ajuns din nou pe agendă municipalitătii, iar primarul general a inaugurat pe 18 iulie 2017, noul Centrul de Management al Traficului, acesta fiind mutat din sediul UTI, compania care îl opera, în sediul Primăriei Municipiului București.

"Noul Centru de control și monitorizare a traficului din Capitală are comandă unică, integrată, pentru sistemul de management al transportului public, sistemul de control al traficului urban și sistemul de supraveghere video. Este un prim pas către transformarea Bucureștiului într-un smart city și ne dorim că acesta să fie continuat, astfel încât, în următorii ani, să putem spune că orașul nostru este cu adevărat smart. Atunci când am preluat mandatul de Primar General, aproximativ 100 de intersecții din cele semaforizate erau integrate într-un sistem de management al traficului care era depășit ca uzură morală și fizică și nu putea să facă față sub nici o formă cerințelor. În acest moment avem un sistem care este adaptat noilor descoperiri în ceea ce privește sistemele hardware și software", a explicat edilul.

Investiția s-a ridicat la aproximativ 260 de mii de euro și va fluidiza traficul cu 20-30%, promite primarul general.   

Anul 2017 a adus și planuri de înnoire a parcului de vehicule dedicate transportului public de călători. Vor fi achiziționate 400 de autobuze, 100 de tramvaie și 100 de troleibuze. Există și un plan de achiziție în vederea instalării de internet wireless gratuit pentru călători în mijloacele de transport în comun.   

De asemenea, a fost demarată și o procedură pentru achiziția unei aplicații pentru informarea călătorilor în legătură cu traseele mijloacelor de transport în comun, timpii de așteptare, precum și timpii de parcurgere a acestor trasee, a mai spus primarul general.

Primăria sector 4 va începe amenajarea a 13 parcări, ce însumează 3.000 de locuri. În câteva din cele 13 parcări noi se va implementa, până la finalul anului, și un sistem smart-parking, astfel încât cetățenii să vadă pe telefonul mobil, în bază unei aplicații, câte locuri sunt libere.

O noutate în București sunt noile parcări din sectorul 4 care vor fi dotate cu câte 2-3 stații de încărcare pentru mașini electrice.

Tot pe partea de smart city, după delegarea serviciului de salubrizare, una dintre cerințe ar putea fi pubelele inteligente, care anunță operatorul de salubrizare când sunt pline, ca să vină să le golească, a mai spus edilul. 

Un grup de tineri din București a lansat în 2015 aplicația gratuită pentru mobil Civic Alert prin intermediul căreia cetățenii pot reclamă autorităților locale diverse probleme din oraș. Aceasta funcționează la nivelul întregii țări. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi în carosabil, ambuteiaje în trafic, mașini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, străzi inundate, defrișări, gunoi aruncat pe stradă, construcții ilegale și, mai nou, încălcarea legii antifumat. Reclamațiile sunt direcționate automat către instituțiile relevante.

După ce ai descărcat aplicația pe telefonul mobil, dacă vezi ceva în neregulă în oraș-parcări ilegale, gropi, gunoaie și mașini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier-intri în aplicație, faci o poză, adaugi locația cu ajutorul GPS-ului și pui o scurtă descriere a situației,  apoi trimiți sesizarea.

Mai departe, aceasta este preluată de un operator, prelucrată și trimisă mai departe autorităților. Acestea au obligația legală de a trimite un răspuns în 30 de zile. Când există un răspuns, acesta este trimis pe e-mail cetățeanului care a făcut sesizarea. Când problemă este rezolvată, cazul apare rezolvat în aplicație.