Cu toate acestea, incidentele se repetă şi se tot repetă şi nu există nici o formă de prevenţie. Potrivit lui Sorin Stoicescu, specialist în securitate aeronautică, cel mai probail vor apărea noi restricţii pentru a intensifica măsurile de siguranţă pe care aeroporturile europene.

Asta ar putea viza extinderea controalelor persoanelor care vin în zona de pre-check-in. „Fiecare pasager care intră în aeroport să fie controlat de la uşă. Aşa cum de altfel s-a întâmplat în perioada 2003-2004 pe Otopeni“, a explicat Stoicescu. Potrivit acestuia, aeroporturile mari, care au capacitate depăşită când vine vorba de fluxul de pasageri care tranzitează aeroportul, vor să eficientizeze procedurile de check-in. Mai exact, acest control să se facă în altă parte. „Să se facă de exemplu controlul la hotel. Respectiv bagajele să se controleze la hotel, să fie sigilate şi trimise cu o maşină securizată către aeroport“, a mai spus Sorin Stoicescu

Au existat numeroase cazuri pe plan european şi international, dar o reacţie fermă a autorităţilor europene a întarziat să apară. În toate incidentele recente, teroriștii au trecut prin aeroport sau au călătorit cu avionul sau cu alte mijloace de transport şi au făcut acest lucru nestingheriţi. Ultimul incident notabil este cel din 2011, de pe aeroportul Domodedovo din Moscova.

Atacatorii au transportat bombele în valize. Prin aeroport!

Atacatorii din aeroportul internaţional din Bruxelles, unde două explozii au făcut numeroşi morţi, transportau bombele lor în valize pe cărucioare. Ei au venit cu un taxi, bombele lor erau în valize. Au pus valizele în cărucioare. La un moment dat, bombele lor au explodat în aeroport. Echipele pirotehnice au intervenit la amiază pentru a detona al treilea dispozitiv, tot la aeroport. Martorii au făcut referire la o situaţie de război, îngrozitoare, cumplită de trăit. După exploziile din sala de înregistrare a plecărilor, aeroportul internaţional a fost închis şi sute de călători au fost dislocaţi.

Toleranţa exagerată, cap de pod pentru extremişti

Experţi în securitate spun că opiniile diferite în rândul politicienilor, serviciile de spionaj prost finanţate, dar şi deschiderea faţă de predicatorii extremişti, precum şi o piaţă neagră înfloritoare în ce priveşte armele de foc, au făcut Belgia cea mai vulnerabilă ţară din UE în faţa unor atacuri ale militanţilor. Un oficial guvernamental a declarat că atacurile demonstrează faptul că autorităţile belgiene nu au reuşit să se mobilizeze suficient în faţa ameninţării teroriste. Iar acest fapt a fost adus în discuţie şi de oficiali internaţionali. Prinderea lui Salah Abdeslam a fost un succes pentru serviciile de securitate din Belgia. Dar faptul că acesta s-a ascuns timp de patru luni şi s-a mişcat dintr-un loc în altul prin capitala ţării este o dovadă clară a cât de dificilă este sarcina apărării. Deşi SUA şi Belgia au avut informaţii că un atac similar celui de la Paris încă din luna noiembrie, este foarte probabil, să nu fi reuşit să afle când sau unde va avea loc acesta. Serviciile belgiene de informaţii, care au numai 600 de angajaţi, adică o treime faţă de Olanda, au neglijat ani la rând problema jihadiştilor, iar acest lucru se vede, spun experţii. Aceasta în condiţiile în care din regat au plecat foarte mulţi combatanţi în Siria, iar suburbia Bruxelles-ului Molenbeek, a fost descris drept baza jihadismului în Europa. Pentru a urmări un singur suspect timp de 24 de ore fără ca acesta să îşi dea seama, agenţiile de securitate au nevoie de 36 de ofiţeri, potrivit estimărilor americane şi europene, ceea ce înseamnă că până şi agenţiile puternice, precum MI 5-ul britanic, pot urmări numai un număr limitat de suspecţi în acelaşi timp.

Securitatea cibernetică, prioritate

Preşedintele Comisiei de control al SRI, Georgian Pop, a solicitat SRI să-i transmită propunerile de modificare a legii în domeniul securităţii ca urmare a atentatelor teroriste din Bruxelles. „Am solicitat conducerii SRI să ne trimită un document, care este evaluarea de etapă privind perspectiva riscurilor teroriste pentru România şi brigada antiteroristă şi tot sistemul antiterorist din România, ce solicitări au privind instrumentele de tip juridic pentru a-şi face treaba de prevenţie mult mai bine“, a spus Pop. Preşedintele comisiei de control al SRI a adus în discuţie două proiecte de legi controversate, ambele declarate neconstituţionale. „Nu avem reglementată încă, după foarte mult timp, chestiunea cu cartelele pre-pay. Cred că pe zona ameninţării teroriste e o vulnerabilitate pentru noi toţi. Nu avem reglementată legea securităţii cibernetice. Teroriştii comunică între ei în spaţiul virtual. Cred că este o responsabilitate a tuturor, în special a politicienilor, să propunem acele instrumente legislative şi juridice care să asigure echilibrul corect între respectarea drepturilor la viaţă privată, dar şi capacitatea de asigurare a securităţii naţionale a României, în special eficienţă pe antiterorism, astfel încât dreptul la viaţă să fie asigurat“, a mai spus Georgian Pop.

Brigada Antitero SRI intensifică măsurile de patrulare pe Otopeni

Conducerea Aeroportului Henri Coandă Bucureşti a anunţat că se intensifică măsurile de patrulare şi control după atentatul de pe aeroportul din Bruxelles. „Am discutat cu reprezentanţii departamentelor de securitate din cadrul Aeroportului Henri Coandă Bucureşti şi ne-au precizat că se vor intensifica măsurile de patrulare în zonele de responsabilitate. Este vorba de un sistem de cooperare între responsabilii de securitatea aeroportuară“, ne-a declarat directorul de comunicare al Aeroportului Henri Coandă Bucureşti, Valentin Iordache. Potrivit acestuia, nivelul de securitate pe aeroport este foarte ridicat. „Aeroportul Henri Coandă Bucureşti este unul dintre cele mai sigure din lume pentru că membrii Brigăzii Antitero de la SRI sunt principalii responsabili de securitatea aeroportuară. Pasagerii sunt sfătuiţi să nu îşi lase nesupravegheate bagajele. Pasagerii trebuie să respecte măsurile de securitate, zborurile se desfăşoară normal“, a precizat Valentin Iordache.