Povești de succes ale tinerilor din întreaga lume, ale căror afaceri au luat contur rapid, cu profit de milioane de euro, fac repede înconjurul lumii și stimulează ideile celor care nu îndrăznesc să se afirme. Cel mai cunoscut exemplu este Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, care era încă în facultate când a început să facă avere. La fel de cunoscut este și Tyler Dikman, care, până să ajungă în clasa a noua, cerea 15 dolari pe oră să repare calculatoare. Abilitățile lui au atras atenția directorilor companiei de ma­nagement financiar Merrill Lynch. Prin urmare, la 15 ani, tânărul deja își lansa prima afacere de reparat calculatoare: Cooltronics. În scurt timp, această afacere i-a adus milioane de dolari în cont și un loc în Topul Businessweek al celor 25 de antreprenori sub 25 de ani. 

Primii pași făcuți de Marius Ghenea

Asemănător lui Tyler, într-o Românie post-comunistă, Marius Ghenea, a cărui avere este estimată la 31 de milioane de euro (potrivit Top 300 Capital), făcea primii pași într-un business cu PC-uri. Nu înainte de a experimenta statutul de angajat, pentru doar câteva luni, ca inginer într-o întreprindere de stat. Astăzi, ajuns la vârsta de 48 de ani, Ghenea este convins că ar risca mai mult dacă ar mai avea 20 de ani. „Să mă imaginez azi, pe mine, cu 20 și ceva de ani mai tânăr este un exercițiu care necesită multă imaginație și care oricum suferă din cauza imposibilității de a „călători“ cu adevărat în timp. Aș spune, însă, că aș risca mai mult azi decât am făcut-o acum 20 și ceva de ani. Acum, dacă aș avea 20 ani, între un loc de muncă, fie și bine plătit, și o oportunitate antreprenorială, aș alege în mod clar calea antreprenorială, pe când atunci când aveam 20 și ceva de ani și am terminat facultatea, prima prioritate a mea și a părinților mei a fost să îmi găsesc un loc de muncă, iar apoi a durat nu mai puțin de un an să îmi fac curajul să demisionez și să încep propria afacere“, își amintește antreprenorul.

Nici povestea lui Cristian Covaciu, fondatorul Ipec SA, nu este străină publicului. El a fondat un business în ceramică, la 23 de ani, în garajul casei. „Am început să producem cu un cuptor făcut de mine, într-un garaj. Dacă aș avea din nou 20 de ani și ar trebui să o iau de la zero, aș investi într-o ramură nouă, cum ar fi: implementare roboți. Iar dacă aș avea banii de acum, probabil că aș investi în același tip de business. Cu toate acestea, nu aș risca nici mai mult, nici mai puțin ca în trecut, pentru că a fost suficient de mult risc pentru a reuși să cresc un business în siguranță“, povestește el. Astăzi, Covaciu, alături de familia sa, are o avere estimată la 23 de milioane de euro.

Același traseu

Un alt antreprenor cunoscut este Cătălin Grigoriu. Întors de la studii din străinătate, acesta l-a ajutat pe tatăl său să construiască un business de distribuție de produse chimice lansat la câțiva ani după Revoluție. Pe atunci, compania Comfert, în prezent distribuitor de îngrășăminte chimice, avea clienți doar câțiva agricultori cărora le livra îngrășămintele. În urmă cu doi ani, antreprenorul a vândut Comfert, printr-o tranzacție evaluată la 19,4 milioane de euro, iar astăzi familia sa, prezentă în Top 300 Capital, are o avere estimată la aproape 37 de milioane de euro. 
 „Dacă aș avea din nou 20 de ani, aș reface exact același traseu. Cred că sunt unul dintre puținii mulțumiți de drumul parcurs. Este drept, am greșit, am învățat din greșeli, am riscat suficient cât să nu am regrete, însă din toate punctele de vedere – aș relua viața la fel“, recunoaște el. Iar dacă ar fi să dea un sfat, el consideră că tinerii au șanse în domeniul IT, sau în acele industrii mici, nișate. „Astfel, dacă s-ar orienta pe piețe mici, tinerii cu spirit antreprenorial și-ar putea găsi locul. Mai mult, aș vrea să subliniez că tinerii trebuie neapărat să urmeze școala, iar asta fiindcă este o educație și nu doar în afaceri. Cu educație solidă, poți trece prin toate compartimentele vieții“, spune Cătălin Grigoriu. 
Lista antreprenorilor de success este completată cu Grigore Horoi, actualul președinte al Agricola Bacău, care, la 20 de ani, lucra la una dintre cele mai de prestigiu fabrici din Bacău: Întreprinderea de Avioane. 

„Cu ocazia unui eveniment recent, care marca punerea în funcțiune a extinderii unei fabrici, unul dintre colegi întreba retoric «unde credeți că era astăzi România, dacă toate companiile din această țară ar fi fost menținute active și dezvoltate, așa cum s-a întâmplat cu cele din Grupul Agricola? Această întrebare mă determină să afirm că, dacă ar fi să am din nou 20 de ani, aș repeta povestea“, punctează el. Doar că imaginația lui merge și mai departe, luând în calcul și domenii diferite. 

La fel de departe merge și imaginația antreprenoarei Lucia Morariu. După ce a absolvit Facultatea de Comerț, secția Turism, de la ASE, în 1987, a devenit agent de turism în instituții de stat. Mai apoi, la numai șase ani după terminarea facultății, a înființat Eximtur, un business cu afaceri de peste 41 de milioane de euro în 2015. Astăzi, Lucia Morariu spune că, întorcându-se în timp, la 20 de ani, ar investi în imobiliare, mai precis în case pe pământ, 3 dormitoare, bucătărie și curte. 

Încredere fără experiență

La începutul anilor 1992, Eliodor Apostolescu, susţinut de colegul său de facultate, Cătălin Nour, cocheta cu ideea de a produce şi, implicit, de a vinde îngheţată. Un gând care nu s-a dovedit a fi de viitor pentru că şi-au dat seama repede că a investi într-o afacere care nu are continuitate pe tot parcursul anului nu garantează profituri mari. Astfel, s-au reorientat repede. Ei au găsit o oportunitate în producerea şi comercializarea pufuleţilor. Motivul a fost simplu: sunt produse compuse din mălai şi sare, ca atare – simplu de făcut. Cu timpul, cei doi au realizat că pentru a avea succes trebuie să ridice la rang de artă produsul pe care au pariat. Prin urmare, au inventat noi reţete de pufuleţi, fapt care le-a adus şi succesul de acum. Astfel, au apărut pe piață pufuleții Gusto, o afacere de 20 de milioane de euro în 2015. „Dacă aș avea din nou 20 de ani, nu aș risca mai mult, dar aș fi mai determinat și aș trece mai repede peste anumite etape pe care le-am parcurs. Aș avea mai multă încredere în instinctul meu de business, în abilitățile mele native, acel reflex necondiționat de a manevra cu succes absolut orice situație întâlnită, fiind ghidat de același obiectiv: performanța“, spune el. 

Dacă aș avea 20 ani, între un loc de muncă, fie și bine plătit, și o oportunitate antreprenorială, aș alege în mod clar calea antreprenorială.Marius Ghenea, antreprenor

 

 

 

„Dacă aş avea 20 de ani, aş merge la şcoală şi aş pregăti un business viitor. Cred că educaţia îţi creşte şansele de reuşită, te învaţă să te descurci în situaţii grele şi te ajută să vezi departe. Iar o afacere nouă aş face în ecommerce – oportunitatea este foarte mare, cred că încă suntem la momentul de start. Aş începe cu o nişă, o categorie de produse unde este loc, de exemplu fashion, produse pentru copii sau produse pentru casă, cu servicii bune de personalizare şi comunicare personalizată. Apoi aş dezvolta mai departe numărul de clienţi, gama de produse şi gama de servicii oferite (livrare, retur, alte servicii). Şi nu aş uita să mă distrez – totuşi este vorba de 20 de ani, cam asta am făcut și eu la vârsta respectivă.“ Iulian Stanciu, CEO eMAG.