Astfel,într-un an, au fost înființate șapte afaceri sociale în valoare de totală de circa 1,2 milioane de euro. Fiecare proiect a avut o alocare între 800.000 de lei.  Așadar, mai jos sunt cele șapte afaceri sociale înființate de romi.

Restaurantul cu specific romani din Giulești-Sârbi

Zaiafet s-a născut din dorința de a oferi experiența directă a unei culture care așteaptă s-o înveți,s-o explorezi,s-o deguști pe îndelete. Când îi treci pragul,caldura și voia bună îți intră însuflet, ești prins în petrecere și nici că mai vrei să pleci… Zaiafet este un restaurant destinat romilor, românilor și turiștilor curioși să trăiască o experiență socio-culturală savuroasă– într-un loc în care muzica tradițională se va îmbina cu reinterpretări culinare ce se întind din India până în Spania, reconstituind gastronomic călătoria romilor prin lume. Valoarea proiectului a fost de 870.000 de lei, finanțare acordată prin POSDRU, conform liniei de finanțare pentru dezvoltarea economiei sociale, a fost de 98%. 

Atelierul de arhivare din Baia-Mare

Totul a pornit de la dorința de a demonta mitul cum că „persoanele cudizabilități și în general cele vulnerabile,cu problem sociale,nu sunt productive și eficiente”. „S.O.S.” furnizează servicii de depozitare documente,prelucrare arhivistică și legătorie. Aici lucrează 10 persoane.

Magazinul mobil din Florești, Cluj

Magazinul mobil e un concept nou, la care au lucrat împreună de la meșteșugari pricepuți și harnici,designer cu noi perspective pentru produsele tradiționale rome, până la constructorul magazinului, designerul care s-a ocupat de aspectul interior și exterior.

Magazinul își dorește să pună meșteșugul tradițional rom pe harta cultural a Clujului și să faciliteze cunoașterea reciprocă între populația majoritară și etnia romă, într-un spațiu multicultural, cum este Clujul.

Meșteshukar Mobil colaborează cu alte 3 afaceri sociale dedicate promovării meșteșugurilor romilor, Atelierul de Design Romano ButiQ, magazinul Roma ButiQ și Caravana Meșteshukarilor.

“Cu acest magazine mobil vom fi de găsit în central Clujului și vom participa la evenimente cultural din zonă. În spațiul său vor fi prezentate și numeroase elemente de cultură și tradiție romani, așadar va fi o invitație către vizitatori să cunoască mai îndeaproape lumea meșteșugarilor tradiționali romi și să facă parte din ea prin cunoașterea obiectelor din magazin”,spune Andreea managerul structurii de economie social din Cluj.

Magazinul mobil din Șelimbăr, Sibiu

MBQ mobil asigură promovarea și vânzarea de obiecte realizate de meșteșugari romi, femei și bărbați, într-un magazine mobil prezent în zonele cu vad commercial și direct către HORECA sau reselleri.

Atelierul de croitorie din Balotești

Atelierul de confecții textile al asociației MBQ Fashion funcționează într-un spațiu din satul Săftica, comuna Balotești. Brandul sub care produsele vor fi comercializate este Zig-Zag, la fel ca și numele magazinului de desfacere.

Afacerea socială a apărut din dorința de a sprijini persoanele vulnerabile din comunitatea Balotești prin construirea unui loc de muncă.“Dorim să facem asta într-un mod sustenabil în care, pornind de la un grup mic de personae implicate la început, să multiplicăm impactul prin implicarea altor personae din comunitate care să obțină un loc de muncă”,povestește Orlando Neagoe,managerul întreprinderii.

În prezent în atelier lucrează Cornelia și Nicoleta, mamă și fiică,de etnie romă care nu aveau loc de muncă înainte de Zig Zag. Cornelia,fost asistent maternal, după mulți ani de activitate pe piața muncii a ales să renunțe la ocupație în urma impactului efectelor emoționale pe care ocupația le presupunea. Nicoleta este proaspăt absoventă de studii medii și nu își găsea de lucru pe piața locală.

Când au început, niciuna nu cunoștea meseria. Participă de două ori pe săptămână la un curs de croitorie al unei case de modă și învață de la o altă afacere socială, atelierul din Clejani. Colegii de la Meșteshukar ButiQ l-au trimis în ajutor pe designerul de fashion Peter Weisz prin parteneriatul cu Fundația ERSTE.

Atelier de construcții tradiționale specifice Deltei

Construcțiile din Delta Dunării trebuie să se încadreze în specificul local, astfel la realizarea construcțiilor trebuie să se folosească,de regulă,material de construcții tradiționale: ciamur, chirpici, paiantă, în timp ce pentru acoperișuri, materialul indicat este stuful. Meșterii care mai știu să lucreze tradițional sunt foarte puțini și nu sunt organizați.

Când materialele moderne au invadat Delta, Asociația Eco Style Construct a instalat o hală dedicată construcțiilor apropiate de natura care le înconjoară. Asociația oferă meșterilor locali o modalitate dea-și folosi îndemânarea și crează locuri de muncă într-o zonă în care doar valurile de turiști mai pot aduce bunăstare.

Giuvanovici,bătrânul meșterul ucrainean din Plauru, renumit pentru învelitorile bătute nemțește și mai tinerii Alin și Cristi au pornit în lungul drum al antreprenoriatului. Au adus material de construcții și echipamente cu bacul și și-au propus să arate lumii că așa cum se făceau casele odată,era bine.

Agenție de organizare evenimente din Chirnogi

Raluca,Luiza,Cornel,Mihaela și Alexandru, toți 5 din județul Călărași, sunt hotărâți să arate lumii că serviciile de calitate se pot dezvolta și într-un sat din Bărăgan.

Chirnogi se află la doar 3 km de Dunăre și este una din localitățile în care lipsa investițiilor a limitat dezvoltarea turismului, deși localitatea este bine cunoscută în rândul pescarilor sportivi.

Asociația Sukar Event este doar un exemplu.Echipa își propune să dezvolte potențialul touristic și să contribuie la proiectele de infrastructură turistică necesare în zonă. Primul obiectiv:o pensiune pentru turiști.