Capital: În prezent, totul este digitalizat sau se dorește a fi digitalizat. Ce se află în spatele PC-urilor și al dispozitivelor de zi cu zi?

Traian Petric: În spatele PC-urilor, al telefoanelor inteligente sau al altor dispozitive care se conectează prin Internet sunt numeroase centre de date și un consum uriaș de energie, pe care trebuie să îl eficientizăm, dacă vrem să trăim și pe viitor într-o lume cu aceleași facilități sau cu unele sporite. Aplicații mobile, servicii Cloud, streaming video, criptomonede – toate acestea înseamnă consum de energie. O parte din consum provine din funcționarea propriu-zisă a echipamentelor, iar cealaltă parte, de la sistemele de răcire. Aici, în zona climatizării, este și cel mai mare potențial de eficientizare, pentru că sistemele de răcire pot absorbi de la aproximativ 25% din consumul total al centrelor de date, până la 60%, dacă tehnologiile folosite sunt mai vechi.

Capital: Cât ar trebui să investească o firmă medie pentru eficientizarea răcirii centrelor de date?

T.P.: Depinde de dimensiunea centrelor de date. Nu putem vorbi de o sumă de bani exactă care trebuie investiți pentru că această sumă diferă foarte mult de la un caz la altul și este influențată de mulți factori. Ceea ce putem spune este că amortizarea investiției se face într-o perioadă de unul până la trei ani, după care contribuie direct la scăderea costurilor cu energia. Recomandarea noastră este, însă, ca managerii să privească lucrurile în ansamblu și să pună în balanță investiția inițială cu economia la consumul de energie și cu prelungirea duratei de viață a echipamentelor, acesta fiind un alt efect al investițiilor în tehnologie de ultimă generație. 

Capital: Ce este nou în domeniul centrelor de date?

T.P.: Una dintre cele mai importante tendințe este automatizarea managementului serverelor: cu ajutorul senzorilor conectați, care înregistrează parametrii din camerele acestora, managerii responsabili pot lua mult mai ușor cele mai bune decizii pentru menținerea condițiilor optime. Există o tendință actuală de a încredința această sarcină către inteligența artificială, s-a investit foarte mult în ultimul timp în aplicații software de tip DCIM (Data Center Infrastructure Management). Însă, acest lucru nu înseamnă că va dispărea personalul uman din centrele de date, ci că operatorii prezenți acolo vor acționa mai eficace în momentul apariției unor probleme, având la dispoziție informații mult mai corecte cu privire la problemele cu care se confruntă și modul de rezolvare a acestora. 

Capital: Ce ar trebui să știe un manager IT despre camera serverelor și cum trebui să fie organizată?

T.P.: Din ce vedem noi, deși de multe ori sistemul IT duce în spate responsabilitatea întregului business, camera serverelor este pe ultimul loc pe lista de priorități a unei firme – mai ales dacă e vorba de firme mai mici. Cu alte cuvinte, camerele de server ale acestora sunt înghesuite, deloc bine organizate, iar echipamentele stau la temperaturi prea mari, ceea ce poate duce la perioade de întrerupere a funcționării. Experiența ne arată că cea mai bună organizare este asigurată de folosirea rack-urilor standardizate, a serverelor proiectate special pentru instalare în rack, utilizarea de organizatoare de cabluri cu ajutorul cărora se evită blocarea circulației aerului, aerul circulă mai bine și echipamentele sunt răcite mai eficient. Gestionarea cablurilor devine mai ușoară cu ajutorul accesoriilor integrate și al panourilor laterale detașabile. Procesul de răcire este elementul cheie, într-o cameră de servere. Prin urmare,  managerii IT trebuie să aleagă modul în care va fi eliminată căldura – de exemplu, prin pereți, printr-o ventilație pasivă, printr-un aparat de aer condiționat dedicat sau printr-o grilă ventilată.

Recomandarea noastră este ca accesul la camera de server sau la rack să fie restricționat, iar dacă un spațiu IT este considerat critic, să se instaleze camere video de securitate. Monitorizarea UPS-ului și a condițiilor de mediu este foarte utilă pentru administratorii IT, aceștia fiind avertizați de la distanță, prin e-mail, atunci când există probleme importante ale UPS-ului, cum ar fi nevoia de înlocuire a bateriei, supraîncărcarea, dar și evenimentele ce țin de mediu, cum ar fi temperatura ridicată, activarea senzorului de apă etc.

Capital: Care sunt principalele provocări cărora trebuie să le facă față o firmă, din punct de vedere IT?

T.P.: Cred că cea mai mare provocare este menținerea continuității operaționale. Fie că ești o firmă producătoare de încălțăminte, fie că ești o florărie online, este foarte important să îți menții continuitatea activității, chiar și atunci când apare o pană de curent sau o fluctuație de tensiune. Altfel, nu ai cum să reziști. Încrederea clienților, odată pierdută, este foarte greu de recuperat, dacă nu ai putut să le livrezi produsele atunci când au avut nevoie de ele. 

 

Există prejudecata că UPS-urile sunt doar pentru firmele mari, dar există unele create special pentru IMM-uri, care sunt mult mai ușor de instalat și de folosit și beneficiază de un suport avansat. 

Echipamentele UPS de ultimă generație protejează echipamentele de importanță critică în situații cum ar fi fluctuații grave și frecvente de tensiune și pot fi gestionate foarte simplu, atât în cloud, cât și la fața locului. Există o tendință pe care noi o vedem, ca firmele mici și mijlocii să acorde mai puțină importanță aspectelor care țin de eficientizare, o dată pentru că nu au un personal specializat care să le poată face o analiză de oportunitate și în al doilea rând pentru că se concentrează încă pe dezvoltare și ignoră „detaliile“. Sfatul meu pentru managerii acestor companii este să se gândească la implicații: o fluctuație de tensiune poate strica un echipament de zeci de mii de euro, în schimb protejarea lui îți asigură continuitatea activității, în orice condiții, și o durată de utilizare mai îndelungată. 
Avansul tehnologic de care ne bucurăm astăzi ar trebui să ne responsabilizeze pe toți: ca utilizatori, să folosim cumpătat resursele, iar ca organizații, să facem tot ce se poate pentru eficiență și limitarea consumului de energie – ceea ce, în definitiv, este și în interesul fiecărei companii.