Ceva mai mult de 23.000 de români au ales în acest an să cumpere un SUV. Adică mai bine de 31% din totalul celor care au achiziționat o mașină în primele șase luni ale anului. Aceste cifre aferente pieței autohtone, coroborate cu apetența tot mai mare pentru SUV-uri a clienților de pe întregul continent european, arată clar de ce producătorii de automobile se dau peste cap în încercarea de a include în gamă tot mai multe mașini cu aspect de off-roader. Asta chiar dacă sub carapacea de metal, tracțiunea integrală este inexistentă. Într-un asemenea climat efervescent, cu noi lansări de modele în fiecare lună, Opel nu putea rămâne pasiv, iar crearea familiei X a fost cel mai bun răspuns găsit de germani. Într-un interval relativ scurt, alături de deja cunoscutul Mokka, rebotezat Mokka X, au apărut, pe rând, Crossland X și Grandland X. Dacă despre primul am vorbit cu câteva luni în urmă, cel de-al doilea și cel mai mare SUV din gama Opel a fost testat de Capital în această vară, dezvăluind un caracter aparte și, oarecum, neașteptat.

 

 

Este fratele vitreg al lui Peugeot 3008, împărțind cu modelul francez al grupului PSA platforma EMP2, motoarele și unele echipamente de comandă și control. Designul exterior și interior, precum și prestațiile diferă radical atât prin comparație cu corespondentul său din Hexagon cât și în relație cu mai micii Mokka X și, mai ales, cu Crossland X. Lansarea modelului Grandland X, deocamdată cel mai mare din familia Opel X, a avut loc în 2017, vehiculul devenind rapid o opțiune pentru clienții aflați în căutarea unui SUV compact care să asigure un spațiu interior suficient și confortabl pentru cinci persoane, dar și o ținută de drum sigură, precum și un consum redus de carburant. Deși are dimensiuni considerabile – 4.477 de milimetri lungime, 1.844 de milimetri lățime și 1.636 de milimetri înălțime – SUV-ul Opel are un aspect compact și robust, iar în cazul versiunilor vopsite în două culori apar chiar influențe de coupe, grație plafonului plonjat către hayon. În interior, dimensiunile exterioare au permis amplasarea unor scaune confortabile și poziționarea unor spații de depozitare încăpătoare. Fără a fi cel mai mare din segment, portbagajul lui Grandland X poate găzdui 514 litri, suficient pentru bagajele celor din habitaclu.

IntelliGrip, furnizor de aderență

Versiunea testată de Capital, Innovation, dotată cu propulsorul diesel de 1.6 litri care dezvoltă 120 CP și cutie manuală cu șase trepte s-a dovedit cât se poate de docilă și ambițioasă în depășirea obstacolelor apărute atât pe șosea cât și pe un solicitant drum de munte acoperit cu macadam. Grație sistemului electronic de tracțiune IntelliGrip, care permite selectarea a cinci moduri de deplasare adaptând cuplul transmis către roțile din față pentru a furniza o tracțiune optimă pe noroi, piatră sau asfalt, mașina a înaintat fără probleme chiar dacă suprafața de rulare își modifica rapid aderența. Mai mult chiar, în ciuda eforturilor uneori majore, consumul mixt a rămas rezonabil, computerul de bord afișând după aproape 700 km circa 6 litri / 100 km. Este important de menționat însă că, la doar câteva săptămâni după testul realizat de Capital, Opel a fost nevoit să schimbe propulsorul diesel de 1.6 litri cu unul de 1.5 litri, mai potent (130 CP), mai economic și mai puțin poluant, pentru a putea face față noilor standarde WLTP.

 

Concurenți puternici

Grație dotărilor sale din zona echipamentelor de comandă, control și divertisment, precum și noilor propulsoare, Grandland X se păstrează printre opțiunile de top în zona SUV-urilor compacte. Prețurile modelului încep de la 18.700 de euro (1.2 Turbo – 130 CP, M6) și urcă până la 33.300 de euro (2.0 Diesel – 177 CP, A8). Modelul are însă de înfruntat concurenți puternici precum Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, KIA Sportage, Ford Kuga sau Hyundai Tucson, toate având plusuri și minusuri în fața vehiculului german.

(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)