Revoluția tehnologică (în digital și industria co­mu­ni­cațiilor), coroborată cu o rată de penetrare a internetului tot mai mare, determină transformarea radicală a conceptului de bancă.

Grație tehnologiei, ghișeul bancar ajunge direct sub ochii noștri de la kilometri distanță, la distanță de numai un click. Îl putem accesa de oriunde ne-am afla și în orice moment al unei zile, eliminând astfel atât barierele de distanță, cât mai ales pe cele de timp (băncile au un program limitat).

Dacă în România conceptul modern de banking acum prinde viteză, cu o afinitate mai mare în rândul tinerilor, în străinătate lucrul de la distanță cu banca prin intermediul dispozitivelor mobile este deja o practică dominantă. Când vine vorba de conectare la internet, 69% dintre utilizatori o fac prin intermediul dispozitivelor mobile – smartphone, netbook sau tablete (vezi graficul 1), conform unui studiu internațional realizat de Accenture în anul 2012.
Nu doar tinerii preferă însă să interacționeze cu banca prin dispozitivele mobile. Aceeași tendință este vizibilă și la nivelul generațiilor adulte sau al persoanelor care au peste 50 de ani, potrivit unui studiu PwC (vezi graficul 2). Principalele avantaje pen­tru clienți, în ceea ce privește canalul mobil, sunt conexiunea online ieftină și sigură, accesul în timp real la informații despre conturi și tranzacții, o gamă extinsă de servicii în deplină securitate, precum și consilierea interactivă personalizată.

România, o piață cu potențial mare

Românii cu vârsta peste 15 ani au utilizat internetul într-o proporție mai mare în 2012 comparativ cu 2010, incidența crescând cu 8,4% pe parcursul a doi ani, până la un nivel de 48,7%, potrivit unui studiu publicat recent de GfK. Același studiu a indicat faptul că, anul trecut, 50% dintre utilizatorii constanți de internet erau bărbați, în timp ce femeile îl foloseau în proporție de 47%. Internetul este extrem de agreat de tineri. Aproape 83% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 15 și 24 ani îl folosesc, procentele scăzând corespunzător pentru celelalte grupe de vârstă. În grupa de vârstă 25-34 de ani, 7 din 10 persoane folosesc internetul, în timp ce pe segmentul de vârstă 35-44 de ani, se înregistrează o incidență de 62%.

Pornind de la tendința mondială în domeniul digitalizării și nevoia de a oferi clientului informaţii într-un mod cât mai accesibil, Alpha Bank a dezvoltat recent o platformă informaţională online pentru clienţii de retail. Accesul la serviciu se realizează online, fără token sau PIN, iar clientul poate accesa din pagina personală informaţii despre conturi, tranzacții, obligații de plată. Direct de pe smartphone, tabletă sau de pe computer, clienții pot afla dacă le-a fost virat salariul, ce disponibil agregat au în conturi, ce rate au de plătit la credite sau la cardurile de credit, care e situația depozitelor, care e situația portofoliului de acțiuni sau de unități de fond etc.

Multitudinea de informații și detalierea lor prin noua platformă a captat clienții, astfel că primii care s-au înrolat au accesat, în medie, de patru ori pe lună platforma Alpha e-statements, față de o medie de o accesare pe lună în cazul internet bankingului.

Stan: Alpha e-statements, un pas mare către conceptul de bancă oriunde, oricând

Capital: Ce aţi urmărit cu platforma Alpha e-statements?
Ion Stan:
Am urmărit în primul rând modelarea relației cu clientul, creşterea capacităţii lui de a se informa despre ceea ce se întâmplă cu conturile lui, cu cardurile sau alte produse bancare. Genul acesta de informație este oferit în mod uzual prin extrase de cont, chitanțele de la ATM-uri. Internet bankingul e și el o soluție, dar presupune anumite costuri, chiar dacă mici, şi măsuri de securitate, întrucât vorbim de un mediu în care se fac tranzacţii.
Pe când platforma pe care noi o oferim are două avantaje majore. Activarea serviciului se realizează exclusiv online, în baza elementelor de identificare deţinute de fiecare client, fără a fi necesară deplasarea la bancă, iar platforma poate fi accesată de oriunde, fără risc, nefiind necesară utilizarea unui token, pentru că nu presupune tranzacții. În plus, serviciul este oferit gratuit. Avantajele pentru bancă se traduc prin scăderea presiunii pe informarea la ghiseu, pe costurile cu call centerul şi cu extrasele de cont, iar creşterea informării clienţiilor duce implicit la accesarea de noi produse.

Capital: Cum aţi vrea să fie văzut acest serviciu?
Ion Stan:
Fiecare dintre noi verificăm ­e-mailul o dată sau de câteva ori pe zi. La fel de simplu, clienţii pot, în câteva secunde, să acceseze contul personal Alpha e-statements şi să vizualizeze rapid informaţiile pe care şi le doresc despre finanţele personale. Se poate urmări situaţia facturilor la telefon şi utilităţi, a depozitelor, a creditelor. În cazul cardului de credit, tranzacţiile pot fi vizualizate prin acest serviciu la doar o zi după efectuarea lor, informaţie care prin extrasul de cont vine mult mai târziu.

Capital: Care ar fi direcţiile viitoare de dezvoltare a plat­formei?
Ion Stan:
Alpha e-statements oferă deja multiple facilităţi, clienţii pot vedea, de exemplu, care este do­­bânda medie la de­­po­zitele lor, pe valute – ceea ce este unic în piaţă, din câte ştiu. Pot exporta şi salva situaţiile conturilor şi arhiva tranzacţiile în format PDF sau ­EXCEL sau din agregarea datelor pe anumite perioade, pot vedea ce comportament de cheltuire au. Următorul pas cu platforma este de a ajuta clienţii să îşi facă un buget şi să le oferim recomandări pe zona de investment.

Scurt CV

  • Şi-a început cariera în cadrul ­Alpha Bank în anul 2000;
  • Din anul 2008 este Vicepreşedinte Operaţiuni, Alpha Bank;  
  • A absolvit Facultatea de Matematică din cadrul Universitatii Bucu­rești (1989) şi deţine un Masterat în Ştiinţe Informatice (1991).