Telekom România Mobile se vinde: decizia Consiliului Concurenței, așteptată până în iunie

Consiliul Concurenței se află în faza finală a analizei privind tranzacția prin care Telekom România Mobile urmează să fie vândut, iar un răspuns oficial este așteptat până la finele lunii iunie. Anunțul a fost făcut marți, în cadrul celei de-a VII-a ediții a Forumului România Digitală, de către Cristin Popa, director al departamentului Monitorizare și Control din Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

Impactul reducerii numărului de operatori pe piața telecom

Referindu-se la potențialele efecte ale tranzacției asupra concurenței din sectorul telecom, oficialul ANCOM a subliniat că trecerea de la patru la trei operatori ar putea conduce la o ușoară diminuare a competitivității, dar că există și aspecte pozitive importante:

„Trebuie să privim lucrurile pozitiv. Într-adevăr, avem o parte evidentă a faptului că, ajungând la trei operatori în loc de patru, va scădea puţin partea de concurenţă. Însă suntem în consultări şi în discuţii foarte apropiate cu Consiliul Concurenţei şi, în momentul în care se va definitiva această vânzare, vrem ca cei doi operatori care vor beneficia de vânzarea Telekom să aibă nişte obligaţii de investiţii foarte clare, nişte angajamente foarte bune pentru a spori acoperirea şi calitatea.”

Popa a adăugat că un element de continuitate îl reprezintă păstrarea infrastructurii actuale:

„Ce este îmbucurător este faptul că s-a stabilit că toţi pilonii vor rămâne în aer, deci nu se vor pierde elemente de infrastructură. În plus, este angajamentul că benzile de frecvenţă alocate să rămână împărţite la cei doi furnizori de servicii, ceea ce înseamnă că vom avea cu siguranţă o mărire a acoperirii la nivel naţional, atât la Vodafone, cât şi la Digi. De asemenea, partea de calitate va creşte foarte mult, având în vedere noile benzi de frecvenţe care vor fi în portofoliul celor doi operatori şi automat vor putea da o bandă mai largă, o capacitate mai bună de transfer a datelor utilizatorului final.”

telekom
SURSA FOTO: Dreasmstime

Calitatea serviciilor și investițiile în infrastructură, priorități majore

Potrivit reprezentantului ANCOM, noile angajamente ale operatorilor care vor prelua activele Telekom includ investiții clare pentru extinderea acoperirii și îmbunătățirea calității serviciilor mobile:

„De asemenea, partea de calitate va creşte foarte mult, având în vedere noile benzi de frecvenţe care vor fi în portofoliul celor doi operatori şi automat vor putea da o bandă mai largă, o capacitate mai bună de transfer a datelor utilizatorului final.”

Această realocare și consolidare a spectrului de frecvențe se va derula pe parcursul unui proces de integrare care ar putea dura aproximativ șase luni sau mai mult, după finalizarea oficială a tranzacției.

Calendarul deciziei și pașii următori

În privința termenelor de finalizare a tranzacției, Cristin Popa a declarat:

„Urmează ca, până la sfârşitul lunii, din ce am înţeles, Consiliul Concurenţei să facă analiza finală şi să dea răspunsul final. Trebuie să avem în vedere faptul că după vânzare va fi un proces, probabil de jumătate de an sau mai mult, în care vor fi integrate noile seturi ale operatorilor şi pe partea de noi piloni, dar şi pe partea de benzi de frecvenţă. Undeva, trebuie ca pe fiecare pilon să aleagă cum gestionează frecvenţele pe care le are în portofoliu. La nivel de valoare, nu mă pot exprima.”

Oficialul a precizat că nu poate oferi detalii privind valoarea financiară a tranzacției, care rămâne confidențială.

România are o piața 5G în expansiune

Pe lângă analiza tranzacției Telekom, reprezentantul ANCOM a oferit o radiografie actualizată a pieței telecom din România, subliniind progresul tehnologic și adoptarea accelerată a tehnologiei 5G.

„România a făcut paşi foarte importanţi în procesul de transformare digitală. Digitalizarea României este o obligaţie, nu este o opţiune, pe care o avem şi cred că nu ne putem abate niciun centimetru de la ce avem de făcut. În 2025, dacă vorbim de digitalizare, vorbim şi de 5G. De ce? Pentru că 5G ne oferă viteze de zece ori mai mari decât cele pe care le aveam cu tehnologiile anterioare şi trebuie să avem o foarte mare atenţie.”

Statisticile pentru 2024 arată o creștere importantă a utilizării 5G:

„În 2024, aveam 21,7 milioane de conexiuni active de Internet mobil, dintre care 18,6 milioane au utilizat 4G şi 5G. Numărul conexiunilor 5G a crescut cu 53%, în 2024, ajungând la 3,5 milioane, adică 16% din total. Tehnologia 4G evident că rămâne principala tehnologie care asigură transferul de date mobile, cu 93% din trafic de Internet mobil (…) 5F contribuie cu 4% din traficul de Internet mobil (…). Infrastructura de comunicaţii din România este una dintre cele mai performante din Uniunea Europeană.”

Infrastructura de comunicații, printre cele mai performante din UE

Cristin Popa a oferit și detalii despre infrastructura de comunicații instalată la nivel național:

„Până la finalul lunii aprilie 2025, în România, operatorii Digi, Orange, Vodafone şi Telekom aveau instalate 5.824 de staţii de bază 5G, ceea ce se ducea la 18.444 de celule în benzile de frecvenţă 2100 şi 2600. În benzile de frecvenţă 3,4 şi 3,8 giga, Digi, Orange şi Vodafone aveau instalate un număr cumulat de 790 de staţii de bază, cu tehnologia 5G. În total, 2.280 de celule.”

Declarațiile au fost făcute în cadrul Forumului România Digitală, ediția a VII-a, organizat de publicația Financial Intelligence, eveniment dedicat strategiilor și tehnologiilor digitale, la care au participat reprezentanți ai autorităților, experți în securitate cibernetică și specialiști din domeniul telecom.