Monitorizarea volumului de publicitate difuzata pe micul ecran, in presa scrisa si la radio este o afacere cat se poate de serioasa, cu oferte si clienti, cu un plan de dezvoltare si cu profit, profesionista si credibila. Alfa Cont a urmat aceasta activitate si a castigat piata. Bine, bine, dar ce-i aia monitorizarea volumului de publicitate? O activitate de urmarire a reclamelor difuzate in mass-media. Si la ce foloseste faptul ca aceste reclame sunt incluse in rapoarte detaliate care arata, de exemplu, cata publicitate a difuzat un post de televiziune sau o statie radio? Beneficiarii sunt agentiile de publicitate si clientii acestora. Pe baza datelor din rapoartele de monitorizare se verifica de catre clienti daca spoturile proprii au fost difuzate in conditiile stabilite in contracte, se urmaresc campaniile competitorilor, se stabilesc strategiile sau se evalueaza consumul publicitar intr-o anumita perioada de timp. Cu alte cuvinte, dintr-o sursa neutra (in cazul nostru, firma Alfa Cont) se poate afla cum au fost cheltuiti banii investiti in reclame. Desi raportarile Alfa Cont dau valorile brute ale consumului de publicitate (calculate pe baza tarifelor-lista), acestea sunt un instrument indispensabil industriei de publicitate.
Intrebarile naive de mai sus au darul de a sugera ca o activitate deloc spectaculoasa, care necesita mare atentie si rabdare de chinez, poate deveni o afacere credibila, pe care se bazeaza majoritatea oamenilor din publicitatea romaneasca. „Creierul” firmei Alfa Cont este Cristian Iorga, directorul departamentului de monitorizare publicitate. Impreuna cu alti doi tineri entuziasti, Cristian Gavriliu (fost angajat al agentiei de publicitate McCann-Erickson) si programatorul Ionut Mihai, Cristian Iorga a demarat, la sfarsitul anului 1998, proiectul de monitorizare a publicitatii. Pe atunci, piata autohtona a acestor servicii de monitorizare a publicitatii era dominata de filiala din Romania a renumitului institut AC Nielsen. Pe cei trei tineri, prezenta unui nume de rezonanta in astfel de cercetari nu i-a speriat si nici nu i-a inhibat. Cum le-a venit ideea? Mariana Iorga, mama lui Cristian si directoarea firmei Alfa Cont, isi aminteste: „In august 1998, am dat un spot publicitar la Radio Total, in care firma noastra anunta ca presteaza servicii de monitorizare a stirilor de presa. Imediat au sunat cateva telefoane din partea unor oameni din agentii de publicitate, care ne-au intrebat daca nu oferim si servicii de monitorizare a publicitatii. Atunci am simtit oportunitatea afacerii si i-am dat tema de lucru fiului meu.”
Pentru inceput, investitia nu a fost mare: cateva televizoare, aparate video, casete VHS. Nu au avut un model si nici nu s-au inspirat din alte firme de profil. Problema importanta a fost punerea la punct a software-ul. Timp de un an de zile, cei trei tineri au muncit pe bani putini, au pierdut multe nopti, cu alte cuvinte, au muncit studenteste. Cristian Iorga recunoaste ca fara ajutorul agentiilor de publicitate (mai cu seama McCann-Erickson) afacerea n-ar fi fost pusa pe picioare. Ajutorul a constat, de fapt, in sfaturile referitoare la proiectarea softului. Altfel spus, cei de la Alfa Cont au venit in intampinarea nevoilor pietei pentru realizarea unui serviciu complet si performant. Monitorizarile la Alfa Cont au inceput cu cinci oameni. In prezent, sunt 31 de operatori ce monitorizeaza zi si noapte opt posturi de televiziune, opt posturi de radio si peste 100 de titluri din presa scrisa. Trebuie sa precizam totusi ca servicii de monitorizare a reclamelor TV sunt oferite pietei si de firmele AGB Data Research si CSOP, asta pentru a nu lasa impresia ca Alfa Cont este invincibila. Dar serviciile sale de forta si unice pe piata romaneasca sunt cele referitoare la monitorizarea radio si presa scrisa.
Primul contract cu McCann Erickson
Inca putina istorie! Dupa ce softul a fost pus la punct, cei trei entuziasti au pornit in cautarea clientilor. „La inceput, agentiile ne-au primit destul de ciudat, isi aminteste Cristian Iorga.” Fireste, cu un AC Nielesen pe piata, oferta lui Alfa Cont, „un neica-nimeni”, nu putea sa convinga clientii din prima incercare. „Marele nostru avantaj a fost ca am semnat un contract cu McCann, spune directorul departamentului de monitorizare. Vestea s-a raspandit repede in mica lume a publicitatii. Apoi am semnat cu agentia Young&Rubicam, si clientii au inceput sa vina.” In prezent, Alfa Cont are contracte ferme cu 23 de clienti, cele mai puternice agentii de publicitate, de media, trusturi de presa, televiziuni, clienti publicitari (Coca-Cola). De fapt, anul 2000 a confirmat munca celor de la Alfa Cont. In plus, anul acesta, departamentul de monitorizare a celebrului AC Nielesen in Romania s-a inchis. Din vina concurentei Alfa Cont? Oricum, pe datele furnizate de firma romaneasca se sprijina (o exagerare?), cel putin pentru presa scrisa si radio, o intreaga industrie de publicitate. Raportarile interne sau cele pe care agentiile de publicitate multinationale le fac la cartierele generale ale retelelor au drept sursa Alfa Cont.
Extinderea monitorizarii presei si a radiourilor locale este o prioritate care depinde numai de solicitarile crescande ale clientilor. „Avem mari dificultati cu unele publicatii locale ai caror editori ne privesc ca pe niste spioni, marturiseste Cristian Iorga. Le-am explicat care este obiectul nostru de activitate, solicitandu-le un abonament. Nu se poate, ne-au raspuns, de ce sa stiti voi, cei de la Bucuresti, ce publicitate avem noi aici?! Cand le cerem tarifele de publicitate, intervin alte refuzuri. E un comportament absurd, ca si cum cineva m-ar intreba cat il costa cumpararea serviciului meu de monitorizare, iar eu i-as tranti telefonul.”
Unul dintre actionarii firmei Alfa Cont este ziaristul Cornel Nistorescu, directorul cotidianului Evenimentul Zilei. In afacerea Alfa Cont, el are un singur merit: a dat mana libera unui grup de tineri pasionati, care s-au dovedit irezistibili.