Când se deschide complet podul peste Dunăre de la Brăila?
După numeroase provocări și un lung șir de controverse legate de întârzierea lucrărilor și penalități impuse constructorului, podul suspendat care leagă județele Brăila și Tulcea urmează să fie recepționat oficial și deschis integral traficului rutier.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, a confirmat că procedura de recepție a început pe 23 iunie și va dura doar câteva zile, urmând ca la finalul săptămânii să fie permisă circulația pe toate sectoarele podului și pe drumurile de legătură aferente, pe ambele maluri ale Dunării.
Această construcție emblematică, supranumită „Golden Gate-ul României”, este cel mai vast pod din țară și se clasează pe locul trei în Europa ca mărime. Are o lungime totală de aproape 2 kilometri, cu trei deschideri – una principală de peste 1.100 metri și două laterale – și este completată de viaducte și drumuri de acces, ce însumează 23 de kilometri, majoritatea pe teritoriul județului Tulcea.

Podul are o infrastructură modernă
Podul conectează eficient zonele dintre Brăila și Tulcea, oferind o infrastructură modernă cu două benzi pe sens pe drumul principal și o bandă pe sens spre localitatea Măcin. Structura este susținută de piloni masivi, fiecare având înălțimea de aproape 200 de metri, cu acces securizat prin lifturi și scări. Materialele folosite pentru construcție sunt impresionante: peste 200.000 metri cubi de beton armat și 25.000 de tone de oțel beton.
Pentru a asigura durabilitatea pe termen lung, podul dispune de un sistem avansat de dezumidificare a componentelor metalice, menținând umiditatea sub 40% și prevenind astfel coroziunea. Monitorizarea constantă se realizează prin senzori integrați, garantând astfel condiții optime pentru siguranța traficului indiferent de anotimp.
De la inaugurarea parțială în vara anului 2023, peste patru milioane de vehicule au traversat podul, iar acum, odată cu finalizarea tuturor segmentelor și a drumurilor de legătură, circulația va fi fluidă pe ambele maluri ale fluviului.
Proiectul, finanțat și cu fonduri europene nerambursabile, face parte dintr-un plan mai amplu de infrastructură, având rol strategic în conectarea regiunilor Muntenia și Moldova cu Dobrogea și Marea Neagră.

CNAIR a impus plata penalităților pentru întârzierile mai mari de 800 de zile
După ce au apărut probleme tehnice inițiale, cum ar fi denivelări și elemente fixate necorespunzător, constructorul italian WeBuild a fost obligat să remedieze deficiențele. Recent, CNAIR a câștigat definitiv un proces la Curtea de Apel București, impunând plata unor penalități de peste 80 de milioane de lei pentru întârzierile ce au depășit 800 de zile.
Cu recepția aproape finalizată și întreținerea încredințată DRDP Buzău, autoritățile sunt hotărâte să continue supravegherea atentă a acestei infrastructuri majore, menită să transforme radical traficul rutier din sud-estul țării și să sprijine dezvoltarea economică a regiunii.