După ce au ridicat tarifele po­liţelor auto facultative cu procentaje ce au ajuns până la 21% în 2008, asigurătorii pregătesc măsuri similare anul acesta.

Dacă scumpirea maximă în piaţă a fost anul trecut circa 20%, oficialii mai multor companii spun că au mărit tarifele practicate la poliţele Casco cu doar 10% . Cu acest procentaj au avansat tarifele medii practicate de BCR Asigurări, Astra Asigurări, Clal, potrivit managerilor acestor asigurători. În schimb, reprezentanţii Allianz-Ţiriac afirmă că „în medie“ nu au scumpit poliţele Casco anul trecut. „La persoane fizice am avut, în iunie 2008, o reducere a tarifelor pe anumite mărci auto. La persoane juridice, tarifele au rămas nemodificate, iar la leasing am făcut o segmentare tot în vară: pe anumite segmente preţurile au crescut, pe altele au scăzut, dar pe medie preţul a rămas nemodificat“, afirmă directorul executiv pe asigurări generale al Allianz-Ţiriac, Aurel Badea.

În cazul poliţelor vândute companiilor, preţurile la asigurările facultative Casco a crescut cu până la 21%, potrivit reprezentanţilor brokerului de asigurare Marsh. În primul semestru al anului trecut, tarifele practicate de asigurători au crescut cu până la 10%, potrivit unui raport Marsh. În ultimul semestru din 2008, „preţurile pe acest segment au crescut cu până la 10%“, afirmă directorul general al Marsh, Cristian Fugaciu. „Putem estima că preţurile asigurărilor auto vor creşte în continuare şi în anul 2009. (…) Ne putem aştepta la creşteri de prime cuprinse în intervalul 10%-20%“, mai spune Fugaciu. Atât creşterile anterioare ale tarifelor, cât şi cele anticipate pentru acest an sunt explicate de Fugaciu ca fiind generate de rata mare a daunalităţii, care afectează profitabilitatea companiilor de asigurare.

Despăgubirile cresc preţurile

De exemplu, în 2008, companiile au achitat pe poliţele Casco despăgubiri care echivalau cu 70% din primele brute subscrise pe această clasă. Rata daunei este ceva mai mare, deoarece valabilitatea unora dintre poliţele vândute anul trecut expiră în cursul acestui an. O altă cauză este decalajul dintre momentul în care se produce riscul asigurat şi momentul în care este despăgubit clientul.

Reprezentantul Allianz, Aurel Ba­dea, afirmă că nu poate anticipa evo­luţia preţurilor la asigurările facultative în acest an, precizând că se uită atent la rezultatele înregistrate pe acest segment şi că există presiuni generate de creşterea preţurilor de manoperă în service-urile auto şi a pieselor de schimb. El afirmă că majorarea generalizată a preţurilor nu este o soluţie, deoarece clienţii buni văd că plătesc mai mult şi se reorientează către alţi asigurători. În opinia sa, o segmentare mai precisă a tarifelor este o primă măsură recomandată. Segmentarea tarifelor înseamnă împăţirea clienţilor într-o serie de categorii, în funcţie factori precum marca maşinii, localitatea în care domiciliază proprietarul, despăgubirile plătite anterior clientului respectiv. Tarifele cresc pen­tru clienţii care au cerut despăgubiri în trecut şi pentru cei din segment cu risc mai mare de producere a accidentelor. Creşterea tarifelor nu este totuşi o măsură uşor de luat pe o piaţă afectată de criză. Directorul general al Astra, Radu Mustăţea, spune că speră să o poată evita, găsind soluţii alternative în acest an.

147-26234-05_cristianfugaciu_08_c.jpg«Putem estima că preţurile asigurărilor auto vor creşte în continuare şi în anul 2009. (…) Ne putem aştepta la creşteri de prime cuprinse în intervalul 10%-20%.»
Cristian Fugaciu, director general Marsh Broker de Asigurare