România a înregistrat, în ultimul deceniu, cea mai mare creștere când vine vorba de cheltuielile pentru alcool. Gospodăriile din Uniunea Europeană alocă, în medie, 1,6% din cheltuielile totale de consum pentru băuturi alcoolice, statele membre unde această pondere este peste medie fiind Letonia (4,8%), Estonia (4,7%), Lituania (3,7%), Cehia şi Polonia (3,4%), Croaţia, Ungaria şi Finlanda (2,9%) precum şi România (2,6%), arată datele publicate joi de Eurostat.

În schimb, gospodăriile din Grecia şi Italia alocă mai puţin de 1% din cheltuielile totale de consum pentru băuturi alcoolice.

În total, în 2019 gospodăriile din UE au cheltuit 117 miliarde de euro (echivalentul a 0,8% din Produsul Intern Brut al UE) pentru băuturi alcoolice. Eurostat subliniază că această cifră nu include băuturile alcoolice plătite în restaurante şi hoteluri.

În ultimul deceniu, 2019 comparativ cu 2009, ponderea ocupată de cheltuielile pentru băuturi alcoolice în cheltuielile totale ale gospodăriilor a scăzut în 13 state membre. Cele mai importante scăderi au fost înregistrate în Lituania (de la 5,5% din cheltuielile totale ale gospodăriilor în 2009 până la 3,7% în 2009, adică o scădere de 1,8 puncte procentuale, urmată de Letonia (scădere de 1,5 puncte procentuale), Bulgaria (scădere de 1,3 puncte procentuale) şi Estonia (scădere de 1,1 puncte procentuale).

Au crescut cheltuielile în șapte state membre

Cheltuielile pentru băuturi alcoolice ale gospodăriilor au crescut în şapte state membre, cel mai mare avans fiind înregistrat în România, de la 2,1% din cheltuielile totale ale gospodăriilor în 2009 până la 2,6% în 2019, adică o creştere de 0,5 puncte procentuale.

În alte şase state membre, Danemarca, Germania, Franţa, Italia, Olanda şi Slovenia, ponderea cheltuielilor pentru băuturi alcoolice în cheltuielile totale ale gospodăriilor a rămas stabilă.

De altfel, Conform datelor publicate miercuri de Eurostat, cheltuielile pentru comunicaţii au avut în 2019 o pondere de 2,4% în cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor din Uniunea Europeană. Pe primele locuri se află gospodăriile din Bulgaria (4,7%), Croaţia (4%), Grecia (3,9%) şi România (3,4%), arată datele publicate miercuri, 30 decembrie, de Eurostat. La polul opus, gospodăriile din Luxemburg au alocat cel mai mic procent din cheltuielile totale de consum ale gospodăriilor pentru comunicaţii (1,3%), urmate de gospodăriile din Danemarca şi Austria (ambele cu 1,9%).