La împlinirea a 175 de ani de existenţă, trustul elveţian de presă Ringier a anunţat un nou rezultat-record. Cifra de afaceri a urcat în 2007 până la 890 de milioane de euro, în vreme ce profitul net consolidat s-a majorat cu 45%, ajungând la 62,6 milioane de euro.

Operaţiunile Ringier din Europa Centrală şi de Est au înregistrat anul trecut cea mai bună performanţă din cadrul grupului comparativ cu celelalte unităţi mari de business (diviziile de publishing şi tipografie din Elveţia, respectiv companiile de publishing din Asia). Astfel, ziarele şi revistele editate de Ringier în cele cinci ţări est-europene în care operează – Republica Cehă, Ungaria, România, Slovacia şi Serbia – au înregistrat în 2007 o cifră de afaceri în creştere cu 17,7% faţă de 2006 (în franci elveţieni) şi cu 12,7% în euro, până la 308,7 milioane de euro anul trecut. În ceea ce priveşte titlurile editate de Ringier în România, anul trecut a reprezentat, în premieră după 2005, un moment în care veniturile din publicitate le-au depăşit pe cele din difuzare (abonamente şi vânzări la chioşc). Cifra de afaceri a subsidiarei româneşti a avansat de la 59,85 de milioane de euro în 2006 la peste 65 de milioane de euro în 2007, în timp ce profitul net a urcat de la 8,2 milioane de euro la peste 10 milioane. Vânzarea cotidianului ProSport către Publimedia International, divizia de publishing a trustului MediaPro, nu a fost luată în considerare la calcularea indicatorilor financiari, fiind încheiată la începutul acestui an.

În ciuda unei concurenţe din ce în ce mai acerbe, Ringier şi-a păstrat în 2007 poziţia de lider al presei scrise româneşti, cu o cotă de piaţă în funcţie de tirajul vândut al titlurilor din portofoliu de 59%, la mare distanţă de următoarele clasate, publicaţiile trusturilor Intact (16%) şi Adevărul Holding (8%). Comparativ cu anul precedent, Ringier a pierdut 3,8% din cota sa de piaţă, în timp ce grupurile de presă Adevărul Holding, Sanoma Hearst România şi Realitatea-Caţavencu au înregistrat majorări ale cotei de piaţă de 5,6%, 1,3% şi, respectiv, 0,7%.

Piaţa presei din România este în prezent marcată de o concurenţă puternică, precum şi de un declin aproape general al vânzărilor medii pe titlu: din 2003 până anul trecut numărul titlurilor de periodice a crescut de la 108 la 232, în vreme ce vânzările totale anuale au urcat de la 359 de milioane de exemplare la 512 milioane (cifrele se referă doar la publicaţiile auditate de Biroul Român de Audit al Tirajelor şi includ cotidianele gratuite). Deşi este pozitivă, evoluţia vânzărilor nu ţine pasul cu ritmul de apariţie a noi publicaţii, situaţie care se înregistrează pe toate segmentele pieţei de publishing, cu excepţia tabloidelor; în acest caz, vânzările anuale au urcat în intervalul 2003-2007 cu peste 50%, de la 80 de milioane de exemplare la 128 de milioane, în condiţiile în care numărul tabloidelor ajunsese la cinci la sfârşitul anului trecut, faţă de numai două la începutul perioadei analizate. Trebuie semnalată performanţa constantă a cotidianului Libertatea, editat de Ringier România, care a înregistrat în 2007 o medie de 265.188 de exemplare vândute pe ediţie, faţă de 264.078 în 2006. Creşterea, chiar şi minoră, a cifrelor de vânzări ale cotidianului s-a înregistrat pe fondul apariţiei a două noi tabloide, Click! (fostul Averea, înainte de relansare) şi CANCAN, ale căror tiraje medii vândute, luate împreună, sunt egale cu vânzările ziarului publicat de Ringier.

Ca strategii de viitor, Michael Ringier, preşedintele Consiliului de Administraţie al trustului, s-a referit, în timpul conferinţei de presă în decursul căreia au fost anunţate rezultatele financiare ale grupului, la consolidare şi investiţii în mediul online. Astfel, anul trecut Ringier a vândut toate ghidurile TV din portofoliu către Editura Heinrich Bauer şi a achiziţionat platforma online Media Swiss Group. În ceea ce priveşte Ringier România, conform lui Marius Hagger, directorul general al companiei, principalii vectori de creştere ai businessului propriu vor fi în acest an distribuţia de presă (segment cu mari deficienţe pe piaţa din ţara noastră) şi o nouă tipografie. De asemenea, printre priorităţi se numără consolidarea poziţiei de piaţă a publicaţiilor Ringier (Libertatea, Evenimentul zilei, Capital, Compact şi revistele din portofoliu), dezvoltarea cooperării cu postul de televiziune Kanal D, în care Ringier deţine o participaţie de 25%, şi investiţiile în mediul digital (site-urile proprii, dar şi new business). În cazul mediului online românesc, conform datelor prezentate de Marius Hagger, rata de creştere a publicităţii pe internet a fost de 86% între 2004 şi 2007, semnificativ mai mare decât cea din pieţe dezvoltate precum Germania, Marea Britanie sau Spania; totodată, ponderea investiţiilor în publicitatea online a fost în România de numai 1,9% în 2007, mult sub nivelul de 14,7% din Regatul Unit sau de 11% din Germania, ceea ce indică un potenţial mare de creştere.

Ringier editează peste 120 de publicaţii, produce peste 20 de programe TV, operează 50 de platforme online şi deţine 11 tipografii.

71% din cifra de afaceri a Ringier România au deţinut-o în 2007 cotidianele Evenimentul zilei, Compact şi Pro Sport.

Pe surse de venit, ponderea cea mai mare în cifra de afaceri a Ringier România a fost reprezentată în 2007 de publicitate (45%).

99-12729-23media16.jpg