Fiscalitatea forţei de muncă defavorizează Romånia în competiţia pentru atragerea investiţiilor. Multitudinea de contribuţii sociale şi ponderea lor reduc din avantajul generat de impozitul mic pe profit.

Conform raportului Băncii Mondiale, „Doing Business 2009“, care evaluează 181 de ţări în funcţie de zece criterii, la capitolul Taxare, Romånia se clasează abia pe locul 146. Raportul ia în considerare numărul de plăţi făcute anual, orele necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor şi ponderea taxelor în profitul unei întreprinderi mici sau mijlocii, aflate în al doilea an de activitate.

Datele raportului relevă că, în Romånia, fiscalitatea forţei de muncă iroseşte cea mai mare parte a timpului alocat obligaţiilor fiscale (110 ore din cele 202 ore pe an), înseamnă un număr covårşitor de plăţi la buget (84 din cele 113 anual) şi grevează cel mai mult asupra profitului companiilor (35,5% din 48%,  cåt este ponderea totală a taxelor în profit). Prin comparaţie, impozitul pe profit este suportabil pentru firme: patru plăţi anual, 32 de ore alocate şi o pondere de 10,4% în profit, după deduceri şi scutiri.

Fiscalitatea împovărătoare cu forţa de muncă nu este specifică Romåniei, ci întregii Europe, se arată în comentariile pe marginea raportului citat, realizate de PriceWaterhouseCoopers. În competiţia acerbă la nivel mondial pentru atragerea investitorilor, majoritatea ţărilor a optat, în special, pentru reducerea impozitului pe profit, în timp ce contribuţiile sociale au fost neglijate.

În ultimii ani, regiunile Europa de Est şi Asia Centrală au devenit cele mai reformatoare din punct de vedere fiscal. În anul fiscal 2007-2008, Albania, Bosnia-Herţegovina, Macedonia şi Cehia au aplicat reduceri ale impozitului pe profit, în timp ce Bulgaria a tăiat din contribuţiile sociale. Azerbaijan şi Ucraina au simplificat modalitatea de plată a taxelor, introducånd sisteme electronice, iar Belarus a eliminat unele taxe.

Reducerea impozitului pe profit este o tendinţă la nivel mondial, mult mai populară decåt simplificarea procesului de plată a taxelor, eliminarea acestora, revizuirea Codului fiscal sau diminuarea contribuţiilor sociale.

Impozit pe profit redus

Peste două treimi dintre cele 181 de ţări au adoptat un impozit pe profit mai scăzut, în timp ce numai 14% au micşorat contribuţiile sociale. Deşi conform statisticilor cele mai multe ţări se orientează către impozite pe profit mai mici, ca instrument de stimulare, raportul arată că taxarea muncii este la fel de importantă pentru companii.

Pe långă ponderea mare a taxelor plătite de angajator şi timpul necesar pentru realizarea tuturor obligaţiilor, studiul constată că administrarea acestora de către stat complică sarcina firmelor. În multe ţări, iar Romånia este un exemplu în acest sens, angajatorii plătesc o multitudine de contribuţii sociale, reglementate de legi diferite şi administrate de instituţii separate.

În Romånia, un IMM plăteşte, în medie, 17 categorii de taxe pe an, conform raportului, şapte dintre acestea fiind contribuţii sociale. Impactul lor asupra unei companii este însă major. Astfel, pentru contribuţiile sociale se consumă 54% din timpul alocat realizării tuturor obligaţiilor fiscale şi se efectuează 74% din numărul de plăţi anuale. Totodată contribuţiile sociale reprezintă 74% din ponderea totală a impozitelor în profitul companiei.

Romånia are şanse să urce în clasamentul de anul viitor, notează PwC, datorită celor două măsuri administrative luate în cursul lui 2008, neincluse în evaluarea Băncii Mondiale: plata în cont unic, care înseamnă doar 24 de plăţi anual pentru taxele principale, şi completarea electronică a declaraţiilor fiscale.

74% din totalul taxelor plătite de un IMM într-un an reprezintă contribuţiile sociale ale angajatorului

Competiţie

REDUCERI LA IMPOZITUL PE PROFIT

În anul fiscal 2007/2008, 21 de ţări din întreaga lume au optat pentru reducerea impozitului pe profit, situat în Romånia la 16%:
În UE, patru state au un impozit mai mic:
• Cehia de la 24% la 21%
• Danemarca de la 28% la 25%
• Germania de la 25% la 15%
• Italia de la 33% la 27,5%

În regiunea Europa de Est şi Asia Centrală, alte patru ţări au micşorat acelaşi impozit:
• Albania de la 20% la 10%
• Bosnia-Herţegovina de la 30% la 10%
• Georgia  de la 20% la 15%
• Macedonia de la 12% la 10%

REFORME FISCALE ÎN LUME

Opţiunea cea mai frecventă este de reducerea a impozitului pe profit. Începånd din 2005,
• 71% dintre cele 181 de state evaluate de Banca Mondială au micşorat impozitul pe profit
• 22% au simplificat procedura de plată
• 19% au revizuit Codul fiscal
• 17% au eliminat unele taxe
• 14% au diminuat fiscalitatea pe forţa de muncă

Toate statele încearcă să creeze un mediu de afaceri competitiv, fapt demonstrat de reducerea ponderii totale a impozitelor în profitul companiilor, a cărei medie a scăzut de la 50,6% în 2004 la 49,3%, în 2007.