Programul pentru sprijinirea dezvoltării IMM prin fonduri în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit a intrat în cel de-al patrulea an de finanţare. Procedura de rambursare a sumelor investite începe la 20 iunie 2008.

Programul este gestionat de ministerul cu nume imposibil  – MIMMCTPL  – Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale. Deoarece este vorba de un ajutor de stat, condiţiile de acordare  a banilor presupune îndeplinirea a numeroase condiţii, atåt de formă, cåt şi de fond. Celor interesaţi le precizăm de la bun început că trebuie să meargă pe punct ochit – punct lovit; nu sunt acceptate încercările repetate sau informaţiile incomplete sau incorecte. În cazul în care şi cel mai mic detaliu a fost pierdut din vedere, rezultatul este unul singur – descalificarea solicitantului.

Ca date generale este de menţionat faptul că plafonul ajutorului de stat a rămas neschimbat în comparaţie cu anul anterior şi anume 100 mii lei/beneficiar, în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit. Se estimează că vor intra în program în jur de 350 de operatori economici.

Sumele care se pot încasa ţin cont, pe de o parte, de valoarea investiţiilor efectuate în cursul anului 2007 din profit, iar pe de alta de valoarea efectivă a impozitului pe profit achitat pentru acelaşi an fiscal.

Sintagma „investiţii efectuate din profit“ nu are, desigur, niciun sens general. Ceea ce trebuie înţeles din ea este că, pentru a se aprecia că o investiţie a fost făcută din profit, operatorul economic trebuie să facă dovada faptului că a plătit impozit pe profit şi că nu a finanţat investiţia din alte surse (şi ne gåndim evident la surse externe de natura creditelor).

Plata impozitului pe profit, condiţie esenţială

Spre exemplu, în situaţia în care un operator economic a obţinut profit, dar nu a plătit în mod efectiv impozit pe profit pentru anul 2007, ca urmare a acoperii unor pierderi fiscale din anii precedenţi, se va aprecia că investiţiile sale nu au fost făcute din profit sau, în orice caz, că nu este eligibil pentru a primi finanţare în cadrul Programului.

Şi asta pentru că nu reiese, din documentele solicitate în procedură, că ar fi plătit vreun impozit pentru anul 2007.

În mod concret, stabilirea sumelor care se pot acorda prin Program se face în felul următor:
• se stabileşte valoarea totală a investiţiilor efectuate în cursul anului 2007 (sume achitate cu acest titlu, mai puţin TVA);
• se stabileşte sursa de finanţare a acestor investiţii – care trebuie să fie exclusiv profitul anului 2007;
• valoarea finanţării se obţine prin aplicarea procentului de 16% la valoarea totală a investiţiilor;
• suma rezultată în urma calculului de mai sus se compară cu valoarea impozitului datorat şi plătit pentru anul 2007;
• în final, se alege minimul dintre valoarea calculată şi valoarea impozitului datorat şi plătit.

Investiţii recunoscute

Iată şi care sunt investiţiile recunoscute ca atare prin program:
Activele corporale:
• echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru) – grupa 2 subgrupa 2.1 -, conform Hotărårii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe;
• computere şi echipamentele periferice ale acestora;
Active necorporale:
• brevete, drepturi de autor, licenţe, mărci de comerţ sau de fabrică şi alte valori similare, precum şi achiziţionarea ori producerea programelor informatice.
Activele achiziţionate trebuie să fie noi, introduse pe piaţă şi puse în funcţiune cu respectarea reglementărilor tehnice aplicabile, iar  pentru ele nu trebuie să se fi aplicat amortizarea accelerată prevăzută de Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Nu sunt considerate investiţii activele corporale şi necorporale achiziţionate în sistem de leasing şi activele corporale secondhand.

Riscuri de reziliere a contractului de finanţare

Operatorul economic este obligat să menţină investiţia pentru care beneficiază de alocaţii financiare nerambursabile în cadrul Programului pentru o perioadă de minimum trei ani. Procedura de solicitare a alocaţiei financiare nerambursabile (AFN) prin Program prevede mai multe etape (vezi caseta).

Aşa cum spuneam mai devreme, orice depăşire a termenelor sau orice eroare strecurată în informaţiile transmise atrage în mod automat descalificarea operatorului economic în cauză, iar Unitatea de implementare din cadrul OTIMMC va transmite acestuia o scrisoare de respingere de la finanţare. Orice încălcare a condiţiilor de acordare a AFN atrage rezilierea contractului de finanţare şi returnarea sumelor încasate. O astfel de încălcare este, spre exemplu, neraportarea anuală, timp de trei ani, a efectelor Programului. 

Plafon

Ajutorul de stat poate fi acordat în limita unui plafon de 100 mii lei/beneficiar, în limita sumelor plătite pentru profitul brut reinvestit. Nivelul a rămas neschimbat faţă de anul anterior

CONTINUITATE

3 ani este perioada minimă pentru care operatorul economic este obligat să menţină investiţia pentru care a beneficiat de alocaţii financiare nerambursabile în cadrul Programului de sprijinire a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.

ETAPE

Procedura de solicitare a alocaţiei financiare nerambursabile (AFN) prin Program prevede următoarele etape:
• Obţinerea aprobării de principiu a finanţării (acumularea a minimum 5 puncte din barem, conform formularului de preselecţie);
• Depunerea documentaţiei justificative;
• Semnarea contractului de finanţare;
• Certificarea cheltuielilor eligibile prin vizita la faţa locului a reprezentantului OTIMMC (Oficiul teritorial pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie);
• Virarea efectivă a sumei care constituie AFN, nu mai tårziu de 31 decembrie 2008;
• Raportarea efectelor participării la Program, pentru o perioadă de trei ani, începånd cu anul următor acordării AFN.